آیا اعلام آتش‌بس در غزه نزدیک است؟
آیا اعلام آتش‌بس در غزه نزدیک است؟

ارائه پیشنهادهای متنوع صلح یا آتش‌بس از سوی بازیگران ذی‌نفع در مناقشه فلسطین یکی از موضوعات پرتکرار در رسانه‌های منطقه‌ای- بین‌المللی است. مذاکرات صلح پاریس و پذیرش مشروط پیشنهاد صلح کابینه اسرائیل از سوی حماس یکی از آخرین تلاش‌ها برای پایان یافتن درگیری‌ها در غزه بود؛ اما اکنون به نظر می‌رسد نتانیاهو و اعضای راستگرای کابینه وی قصد دارند تا در چهارچوب مرحله سوم عملیات ارتش و تکمیل حلقه محاصره غزه، هجوم به جنوب باریکه غزه و گذرگاه رفح را آغاز کنند. برخی تحلیلگران معتقدند حمله به این منطقه متراکم می‌تواند مقدمه‌ای برای کوچ اجباری تمام یا بخشی از ساکنان غزه به سمت صحرای سینا (سایر کشورهای عربی- اروپایی) باشد. برهمین اساس به نظر نمی‌رسد طی چند روز آینده آتش‌بس (موقت یا دائم) از سوی طرفین منازعه اعلام گردد.

اقتصاد آنلاین – محمد بیات؛ ارتش اسرائیل در حالی آماده پیش‌روی در جنوب غزه برای اشغال گذرگاه رفح می‌شود که پیش از این بسیاری از رسانه‌ها خبر از تشدید روند میانجی‌گری میان تل‌آویو- حماس می‌دادند. مقامات دولت نتانیاهو در جریان مذاکرات پاریس با مطرح کردن شروط «ناپایدار» و «یک طرفه» قصد داشتند تا اصطلاحاً توپ را در زمین مقاومت اسلامی فلسطین انداخته و مسئولیت عدم حصول آتش‌بس را برگردن حماس بی‌اندازند اما «پذیرش مشروط» پیشنهاد اسرائیل از سوی این گروه سبب شد تا عقربه‌های ساعت به ضرر «بی بی» به گردش در بی‌آید. توافق بر تبادل اسراء- اجساد، پایان محاصره، آتش‌بس پایدار و بازسازی غزه از جمله شروط پیشنهادی حماس بود که باید در سه مرحله ۴۵ روزه وارد فاز اجرایی می‌شد. در سوی مقابل بنامین نتانیاهو و کابینه راستگرای وی با رد پیشنهاد حماس اعلام کردند که عدم تسلط بر گذرگاه رفح به معنای شکست اسرائیل در جنگ است! برهمین اساس برخی تحلیلگران معتقدند که دولت نتانیاهو با گسترش دامنه حمله به جنوب غزه قصد دارد تا در روند مذاکرات آتش‌بس ایجاد اخلال کند. گروهی دیگر اما بر این اعتقادند که نتانیاهو پیش از اعلام آتش‌بس قصد دارد تا حلقه محاصره غزه را کامل و سپس وارد مذاکرات دیپلماتیک شود. برهمین اساس در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد به این سوال پاسخ دهیم که آیا اعلام آتش‌بس در غزه نزدیک است یا خیر؟

حمله ارتش اسرائیل به گذرگاه رفح
در واکنش به سیاست تهاجمی تل‌آویو، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا حمله اسرائیل به حماس را «بیش از حد» توصیف کرد. مستاجر دموکرات کاخ سفید در بخشی از بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد که در تماس تلفنی با السیسی و نتانیاهو خواستار افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه شده است. وزارت امور خارجه پادشاهی عربی سعودی و اردن هاشمی نیز با انتشار بیانیه‌های جداگانه خواستار توقف عملیات نظامی اسرائیل در منطقه رفح شدند. در بخشی از بیانیه سعودی آمده است: «ما نسبت به عواقب خطرناک حمله به رفح یعنی آخرین پناهگاه صدها هزار غیرنظامی که در پی تجاوزات وحشیانه اسرائیل مجبور به فرار به آنجا شدند، هشدار می دهیم.» کشتار وسیع فلسطینی‌ها مستقر در رفح نشان دهنده عزم ارتش اسرائیل برای تشدید فشار بر فلسطینی‌ها جهت ترک خاک مادری است. الگوی تجاوز صهیونیست‌ها در چهارماه اخیر نشان دهنده امید سران رژیم برای کوچ اجباری ساکنان غزه و انتقال آنها به صحرای سینا است. شاید به همین دلیل سران دولت مصر بارها نسبت به هجم ارتش اسرائیل به گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا هشدار دادند و خواستار توقف حرکت صهیونیست‌ها در محور جنوبی شدند.

پاریس- دوحه در تلاش برای رسیدن به نقطه آتش‌بس
به گزارش شبکه ۱۳ اسرائیل، بایدن به دنبال تحمیل آتش‌بسی چهارماهه به نتانیاهو است تا از این طریق بتواند فرصتی برای حضور موثرتر در کارزار انتخابات ریاست جمهوری و مقابله با ترامپ پیدا کند. تیم سیاست خارجی آمریکا ضمن دنبال کردن پرونده آتش‌بس در غزه به صورت هم‌زمان دو پرونده «عادی سازی روابط عربستان سعودی- اسرائیل» و «به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین» در جامعه جهانی را نیز دنبال می‌کند. تشدید اقدامات غیرانسانی در تل‌آویو سبب شده است تا هزینه هرگونه مصالحه و آتش‌بس با صهیونیست‌ها افزایش پیدا کند. نتایج آخرین افکارسنجی در جهان عرب حاکی از مخالفت ۸۹ درصدی عرب زبانان منطقه با فرآیند عادی سازی روابط با اسرائیل است. کارشناسان مسائل منطقه معتقدند که اگر این روند ادامه پیدا کند، آنگاه ممکن است درهای ادغام رژیم صهیونیستی در خاورمیانه عربی برای مدت نامعلومی بسته شود. شاید به همین دلیل مقامات آمریکایی و سران بلوک محافظه‌کار سنی به شدت مخالف حمله اسرائیل به گذرگاه رفح و آسیب دیدن زیرساخت‌های تنها مسیر امن انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه هستند.

تجاوز اسرائیل به جنوب غزه می‌تواند مقدمه کوچ اجباری بخشی از ساکنان این منطقه به مصر باشد
تاخیر در روند اعلام آتش‌بس در غزه به نفع اکثر بازیگران فعال در بحران فلسطین نیست. فرسایشی شدن جنگ سبب شده است تا سطح تنش میان محور مقاومت و سنتکام در حوزه شرقی به گونه‌ای تصاعدی افزایش پیدا کند. علاوه بر این تداوم عملیات ضدصهیونیستی مقاومت یمن در محدوده دریای سرخ سبب ایجاد مخاطره برای ۲۰ درصد تجارت جهانی شده است. افزایش سطح تنش‌ها در منطقه غرب آسیا به معنای کاهش شانس بهره‌بردای مقاومت از دست آوردهای عملیات طوفان الاقصی است. دموکرات‌ها در آمریکا نیز شرایط مناسبی نداشته و تحت فشار نیروهای مسلمان و ترقی‌خواه حزب قرار دارند. در چنین شرایطی اگر واشنگتن، بروکسل و قدرت‌های اسلامی نتوانند نتانیاهو را مجبور به پذیرش آتش‌بس کنند؛ باید آماده پیچیده‌ و سخت‌تر شدن شرایط در فلسطین اشغالی و خاورمیانه باشند. تاکنون ۲۸ هزار غیرنظامی در غزه قتل عام شدند و آغاز دور جدید حملات ارتش اسرائیل به آخرین سنگر مردم فلسطین می‌تواند سبب وخیم تر شدن تراژدی انسانی در این باریکه گردد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]