یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 30802
  • 04 اکتبر 2023 - 16:11
  • 138 بازدید
  • ۰ دیدگاه

افزایش تورم ترکیه به بیش از ۶۰ درصد به دنبال رشد قیمت نفت

افزایش تورم ترکیه به بیش از ۶۰ درصد به دنبال رشد قیمت نفت
افزایش تورم ترکیه به بیش از ۶۰ درصد به دنبال رشد قیمت نفت

اکوایران: تورم ترکیه به بالاترین میزان خود در سال جاری میلادی رسید زیرا هزینه‌های بالاتر انرژی،‌ تلاش‌ها برای کنترل تقاضای داخلی را همزمان با نرخ‌های بهره بالاتر از حد معمول در این کشور، پیچیده کرده است.

به گزارش اکوایران، با افزایش هزینه‌های مربوط به خدمات و مواد غذایی، تورم سالانه ترکیه از ۵۹ درصد در ماه آگوست به ۶۱٫۵ درصد در ماه سپتامبر افزایش پیدا کرد. نرخ تورم ترکیه برای سومین ماه متوالی افزاش یافته و این اتفاق مطابق با پیش‌بینی اقتصاددان‌ها بوده است.

به نوشته بلومبرگ،‌ تورم ماهانه ترکیه ۴/۷۵ درصد اعلام شده که در مقایسه با تورم ماهانه ۹٫۱ درصدی در آگوست، تقریبا نصف شده است؛ اتفاقی که نشان‌دهنده اثر کاهشی مربوط به افزایش مالیات در تابستان است.

همچنین میزان تورم هسته (منظور تورم همه کالاها غیر از قیمت‌های سوخت و مواد غذایی)، از ۶۴٫۹ درصد در آگوست به ۶۸٫۹ درصد در سپتامبر افزایش یافته است.

هزینه مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی نیز که حدود یک‌چهارم سبد تورم را تشکیل می‌دهد، از ۷۲٫۹ در آگوست به ۷۵٫۱ درصد در سپتامبر افزایش یافته است.

بانک مرکزی ترکیه در ماه‌های اخیر نرخ بهره را به شکل پیاپی و به میزان قابل توجهی افزایش داده است تا تقاضای داخلی را که یکی از عوامل اصلی افزایش تورم این کشور در دو سال اخیر بوده، کنترل کند.

به دنبال روی کار آمدن تیم اقتصادی جدید ترکیه در ژوئن ۲۰۲۳، بانک مرکزی نرخ بهره را بیش از سه برابر افزایش داده و به ۳۰ درصد رسانده است.

بلومبرگ اکونومیکس اعلام کرده ترکیه در حال پیشروی به سوی تورم ۷۳ درصدی تا سال ۲۰۲۴ است که ۳ درصد بیشتر از پیش‌بینی قبلی بلومبرگ است.

یکی از عوامل افزایش تورم ترکیه که مسئولان این کشور قادر به کنترل آن نیستند،‌ افزایش قیمت نفت خام بوده است. قیمت نفت خام برنت از ماه ژوئن حدود ۳۰ درصد افزایش یافته و به قیمت ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه نزدیک شده است. ترکیه یک واردکننده بزرگ انرژی است و تخمین بانک مرکزی این کشور برای متوسط قیمت سالانه نفت،‌ هم‌اکنون ۷۹ دلار و ۴ سنت به ازای هر بشکه است.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی تلاش‌های ترکیه برای ثبات بخشیدن به پول ملی این کشور را دشوار کرده است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴ 09 آوریل 2024

رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴

اکوایران: آمارها حاکی از آن است که میزان صادرات نفت خام روسیه در سال جاری میلادی با رشد همراه شده و به بالاترین سطح خود در این سال رسیده است.

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است 09 آوریل 2024

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است

اکوایران: امارات متحده عربی پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۴ بسیار کمتر از تخمین‌های مربوطه در ماه دسامبر خواهد بود. دلیل این اتفاق به توافق اوپک پلاس برمی‌گردد که کشورهای عضو را به تولید کمتر نفت مجبور کرده است.

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟ 09 آوریل 2024

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در ایام تعطیلات نوروز در سال جاری به طور میانگین روزانه ۱۲۰٫۸ میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.