جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 34831
  • 18 اکتبر 2023 - 20:12
  • 139 بازدید
  • ۰ دیدگاه

چرا جنگ خاورمیانه باعث افزایش بیشتر قیمت نفت نشده است؟

چرا جنگ خاورمیانه باعث افزایش بیشتر قیمت نفت نشده است؟
چرا جنگ خاورمیانه باعث افزایش بیشتر قیمت نفت نشده است؟

اکوایران: با وجود گذشت چند روز از آغاز جنگ میان حماس و اسرائیل، قیمت نفت با افزایش قابل توجهی همراه نشده است. بلومبرگ دلایل افزایش نیافتن قیمت نفت را با وجود جنگ در منطقه‌ای که از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان انرژی جهان است،‌ مورد بررسی قرار داده‌اند.

به گزارش اکوایران، قیمت نفت در روز جمعه (۲۱ مهر) واکنش شدیدی به جنگ حماس و اسرائیل نداشت و با افزایش ۵ دلاری، به ۹۱ دلار به ازای هر بشکه رسید.

به نوشته بلومبرگ، با این حال‌ معامله‌گران به شدت نگران هستند که قیمت نفت در بدترین سناریو از ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه عبور کند؛ در این میان، افزایش قیمت طلا که به بالاترین سطح خود از ماه مارس رسیده، نگرانی معامله‌گران را بیشتر کرده است.

عملیات زمینی احتمالی ارتش اسرائیل به نوار غزه هنوز آغاز نشده و آمریکا در تلاش است از گسترده‌تر شدن درگیری‌ها و بروز یک فاجعه در منطقه جلوگیری کند. معامله‌گران در حال حاضر، پیدا کردن بهترین راه برای انجام معامله در بازار کنونی نفت را دشوار می‌بینند. با وجود درگیری حماس و اسرائیل، تاکنون هیچ ضرر مستقیمی در عرضه نفت وجود نداشته است. با این حال،‌ این واقعیت که منطقه درگیری به کشورهای قدرتمند دیگری مانند ایران نزدیک است، باعث شده معامله‌گران نسبت به آینده قیمت نفت نامطمئن باشند.

سوال اصلی اکنون این است که چرا با وجود اینکه سازمان اوپک پلاس به سیاست کاهش عرضه نفت ادامه می‌دهد و احتمال گسترده‌تر شدن درگیری حماس و اسرائیل وجود دارد،‌ قیمت نفت بالاتر نرفته است؟

آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته اعلام کرد عقب‌نشینی اخیر قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های بالاتر نفت در اواخر سپتامبر،‌ نشان می‌دهد که تقاضا با کاهش همراه شده‌ است، به‌ویژه در آمریکا که گزارش‌ها از مصرف پایین‌تر فصلی بنزین حکایت دارد.

بسیاری از تحلیل‌گران بازار نفت انتظار دارند که تقاضا در این بازار در اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی با کاهش همراه شود که دلیل آن، رشد آهسته‌تر تقاضا و عرضه جدید نفت به بازار از آمریکای جنوبی است.

همچنین عربستان سعودی و متحدان این کشور در اوپک پلاس که با هدف افزایش قیمت نفت، تولید خود را کاهش داده‌اند، دارای ذخایر خوبی از تولید مازاد هستند که می‌توانند با شوک‌های مختلف در بازار نفت مقابله کنند.

در حال حاضر، بازار نفت بین خطر گسترده‌تر شدن جنگ در خاورمیانه و چشم‌انداز نامطمئن اقتصاد جهانی گیر افتاده است. تا زمانی که معامله‌گران نتوانند شفافیت بیشتری در این موضوعات پیدا کنند، قیمت نفت مسیر مشخصی پیدا نخواهد کرد.

از سوی دیگر،‌ پس از آغاز درگیری‌های حماس و اسرائیل،‌ هزینه حمل و نقل نفت تقریبا در تمام مسیرهای اصلی تجاری با افزایش قابل توجهی همراه شده است. طبق گزارش‌ها، نرخ انتقال نفت‌ در ۱۶ مسیر تجاری جهان به طور متوسط با افزایش بیش از ۵۰ درصدی نسبت به نرخ‌های ۹ اکتبر (۱۷ مهر) روبه‌رو شده است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به حمل نفت در دریای مدیترانه بوده که دو برابر شده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴ 09 آوریل 2024

رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴

اکوایران: آمارها حاکی از آن است که میزان صادرات نفت خام روسیه در سال جاری میلادی با رشد همراه شده و به بالاترین سطح خود در این سال رسیده است.

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است 09 آوریل 2024

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است

اکوایران: امارات متحده عربی پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۴ بسیار کمتر از تخمین‌های مربوطه در ماه دسامبر خواهد بود. دلیل این اتفاق به توافق اوپک پلاس برمی‌گردد که کشورهای عضو را به تولید کمتر نفت مجبور کرده است.

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟ 09 آوریل 2024

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در ایام تعطیلات نوروز در سال جاری به طور میانگین روزانه ۱۲۰٫۸ میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.