به تحرکات آمریکا در خلیج فارس پاسخ لازم را می‌دهیم / معتقدیم که تعهد باید در مقابل تعهد انجام شود
به تحرکات آمریکا در خلیج فارس پاسخ لازم را می‌دهیم / معتقدیم که تعهد باید در مقابل تعهد انجام شود

یک دیپلمات پیشین و کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر آمریکایی‌ها اقدام نامتعارف انجام دهند، قطعاً ما پاسخ لازم براساس موازین بین المللی و حقوق مندرج در مقررات بین‌المللی خواهیم داد و واکنش نشان می‌دهیم.

اقتصاد آنلاین – پرستو بهرامی راد؛ محسن پاک‌آیین، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص خبر واشینگتن پست درباره حرکت تفنگداران دریایی آمریکایی به سمت خلیج فارس گفت: افزایش حضور ناوگان‌های آمریکایی در خلیج فارس به بهانه حفاظت از کشتی‌های تجاری موضع جدیدی است که آمریکا اتخاذ کرده است. باید این تصمیم از چند منظر مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ادامه توضیح داد: منظر اول اینکه جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد امنیت کشتیرانی و انتقال انرژی در خلیج فارس باید توسط کشورهای این منطقه صورت بگیرد و حضور قدرت‌های بیگانه در این منطقه جز افزایش ناامنی و بی‌ثباتی نتیجه‌ای نخواهد داشت. در این رابطه هم با کشورهای دوست خود در حاشیه خلیج فارس همواره مذاکره کرده است.

این دیپلمات پیشین اشاره کرد: نکته دوم اینکه هیچ مشکلی برای کشتی‌های تجاری در خلیج فارس پیش نیامده و تردد کشتی‌های تجاری، نفتی و غیر نفتی به صورت مرتب در حال انجام شدن است. تنها برای مواردی که کشتی‌ها اقدام به قاچاق و خروج غیر قانونی نفت و کالا می‌کنند و این امر برای ایران مسلم شده، اعمال حاکمیت می‌کند و وظیفه خودش را برای تامین امنیت خلیج فارس انجام می‌دهد. لذا به نظر می‌رسد موضع جدید آمریکا برای اعزام ناوگان‌ها به خلیج فارس به طور آشکار دخالت در امور داخلی کشورهای این منطقه است و در واقع نتیجه‌ای جز نمایش مخالفت آمریکا با مقررات بین‌المللی ندارد.

پاک آیین گفت: به اعتقاد من اگر اقدام نامتعارف انجام دهند، قطعاً ما پاسخ لازم براساس موازین بین المللی و حقوق مندرج در مقررات بین‌المللی خواهیم داد و واکنش نشان می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات برجامی و به نتیجه نرسیدن مذاکرات گفت: قطعاً مسئول اصلی به نتیجه نرسیدن توافق برجام آمریکا است. ایران هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده و این ترامپ از برجام خارج شد. کشورهای اروپایی هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. تاکنون هم همه اعتراف کردند که ایران پایبند به تعهدات خود بوده است و ما معتقد هستیم که تعهد باید در مقابل تعهد انجام شود.

پاک آیین در نهایت گفت: چنانچه آمریکا و طرف های اروپایی تعهدات خود در برجام را انجام دهند، جمهوری اسلامی ایران نیز متقابلاً تعهد خودش را انجام خواهد داد. جمهوری اسلامی ایران همواره از میز مذاکره استقبال کرده و کماکان شرایط مذاکره با ۴+۱ را دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]