پیروزی ترامپ در زمین بازی دشمن
پیروزی ترامپ در زمین بازی دشمن

آمارها نشان می‌دهد اقدامات قضایی نتوانسته تأثیری منفی روی پایگاه رای رییس جمهور پیشین آمریکا بگذارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، اتهاماتی که علیه دونالد ترامپ مطرح است می‌توانست زمینه‌ساز کنار رفتن دائمی او از عرصه سیاست باشد اما رئیس جمهور پیشین آمریکا توانست این اتهامات را به فرصتی برای تقویت پایگاه رأی‌اش تبدیل کند.

تا امروز چند کیفرخواست علیه دونالد ترامپ صادر شده است. در آخرین نمونه، ترامپ که از سوی مقام‌های قضایی ایالت جورجیا به «تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰» متهم شده بود، روز پنجشنبه ۲۴ آگوست خود را به بازداشتگاه فولتون کانتی تسلیم کرد و پس از طی مراحل قانونی از جمله عکسبرداری از متهم، با تودیع وثیقه ۲۰۰ هزار دلاری تا زمان برگزاری جلسه دادگاه آزاد شد. به رغم اتهاماتی که علیه رئیس جمهور پیشین آمریکا مطرح شده، ترامپ با نظرسنجی‌هایی مواجه است که نشان می‌دهد نه تنها تعقیب قضایی نتوانسته چالشی جدی برای او ایجاد کند، بلکه او با اختلافی قابل توجه از دیگر رقبای درون حزب پیش است و به طور میانگین حدود ۴۰ درصد با نزدیک‌ترین رقیب خود فاصله دارد.

همزمان ۶ نفر از ۸ رقیب او در اولین مناظره کاندیداهای حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کردند، فارغ از اینکه ترامپ در دادگاه محکوم شود یا بتواند حکم تبرئه خود را از دادگاه دریافت کند، از او برای کاندیداتوری در انتخابات حمایت خواهند کرد.

این نگاه در میان بدنه مردمی حزب جمهوری‌خواه هم قابل مشاهده است. اکثریت قاطع جمهوری‌خواهان اتهامات مطرح شده علیه ترامپ را اتهاماتی با انگیزه سیاسی می‌دانند و محکوم شدن ترامپ در دادگاه برایشان فاقد اهمیت است.

روایت نظرسنجی‌ها

در رقابت‌های درون حزبی ترامپ بی‌رقیب به حساب می‌آید. حتی ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا نیز که در ماه‌های گذشته عملکرد بهتری نسبت به سایر رقبای رئیس جمهور سابق داشت حالا خود را در شرایطی می‌یابد که فاصله او و ترامپ به طور چشمگیری افزایش یافته است.

نگاهی به نظرسنجی‌های درون حزبی که در فاصله یک هفته مانده تا زمان رفتن ترامپ به بازداشتگاه فولتون کانتی نشان می‌دهد وضعیت ترامپ در مقابل رقبا تغییر چشمگیر و محسوسی نداشته و او با اختلافی بیش از ۴۰ درصدی پیشتاز است. بر اساس میانگین نظرسنجی‌های وبسایت FiveThirtyEight، ترامپ در حال حاضر با ۵۲ درصد در میان کاندیداهای حزب جمهوری‌خواه پیشتاز است. پس از او ران دیسانتیس با ۱۴ درصد در جایگاه دوم و ویوک راماسوامی با ۹.۹ درصد در جایگاه سوم قرار دارند. سایر کاندیداها هر کدام نظر کمتر از ۵ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌ها را به خود جلب کرده‌اند.

به رغم عدم مشاهده تفاوت‌های معنی‌دار در نظرسنجی‌های درون حزبی، نظرسنجی‌های عمومی که در آن‌ها از شرکت‌کنندگان خواسته شده میان بایدن و ترامپ یک نفر را به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا انتخاب کنند بیانگر موضوع مهمی است.

در نظرسنجی YouGov که در فاصله روزهای ۱۷ تا ۲۱ آگوست به سفارش یاهو نیوز انجام شده بایدن نسبت به ترامپ عملکرد بهتری داشته اما در نظرسنجی‌ مک لافین که تا ۲۳ آگوست ادامه داشته وضعیت ترامپ بهتر گزارش شده است.

هرچند هنوز برای پیش‌بینی آینده و همچنین تبعات اقدامات قضایی علیه ترامپ زود است اما می‌توان ادعا کرد دستکم تا امروز این اقدامات نتوانسته ضربه‌ای جدی به پایگاه رأی ترامپ وارد کند.

تبدیل تهدید به فرصت

ترامپ نیز به جای شرمسار بودن از اتهاماتی که با آن مواجه است، از این اتهامات به عنوان فرصتی برای تبلیغات بهره می‌گیرد. چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه پس از عکس گرفتن به عنوان متهم، این عکس را که در آن با اخم و عصبانیت به دوربین نگاه می‌کند در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) پست کرد. این پست که پس از دو سال دوری (بخشی اجباری و بخشی خودخواسته) او از توییتر منتشر می‌شد، با استقبال قابل توجهی مواجه شد و موجی از حمایت‌ها از ترامپ به راه افتاد.

به عنوان نشانه‌ای از هم‌بستگی، مارجری تایلر گرین، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا تصویری شبیه به متهم‌ها از خود منتشر کرد و نوشت تا همیشه در کنار ترامپ می‌ایستد.

این اتفاق در حالی رخ داد که حتی از مدت‌ها پیش از اینکه عکسی به عنوان متهم از ترامپ وجود داشته باشد، کارزار او از صدور قرار بازداشت برای او بهره می‌گرفت تا کمپینی تبلیغاتی به راه بیندازد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در تحلیلی پیرامون این موضوع نوشته است: «ماه‌ها پیش از عکاسی از ترامپ به عنوان متهم در جورجیا، کارزار او از این موضوع برای جمع‌آوری پول استفاده می‌کرد. شما می‌توانستید با پرداخت ۳۶ دلار تی‌شرتی با عکس ساختگی ترامپ به عنوان متهم داشته باشید که روی آن نوشته شده بود من گناهکار نیستم. حالا آن‌ها یک عکس واقعی برای درآمدزایی و تبلیغات پیدا کرده‌اند.»

گزارش‌های مالی کارزار ترامپ نشان می‌دهد هر بار که کیفرخواستی علیه او صادر می‌شود، کمک‌های مالی به کارزار انتخاباتی اوج می‌گیرد.

دیوید کوچل، استراتژیست کهنه‌کار حزب جمهوری‌خواه این وضعیت را «ناراحت‌کننده» می‌داند. او به رویترز گفته است: «ناراحت کننده است که در پایان روز، کارزار یک کاندیدا افزوده شدن اتهاماتی جدید به او را جشن بگیرد و مطمئن باشد که این موضوع به افزایش کمک‌ها به کارزار منجر خواهد شد.»

برخی تاریخدانان می‌گویند ترامپ از راهکاری آشنا استفاده می‌کند که پیش از او افرادی نظیر آدولف هیتلر، پیشوای آلمان نازی از آن بهره گرفته‌اند. در سال ۲۰۲۱، برخی تاریخدانان تلاش ترامپ برای نپذیرفتن نتایج انتخابات و حمله هواداران او به کنگره را به حادثه تاریخی «کودتای مونیخ» در سال ۱۹۲۳ تشبیه کردند. هرچند انگیزه‌ها و شخصیت افرادی که این دو حادثه را رقم زدند کاملا متفاوت بود اما همانطور که هیتلر و همراهانش از فرصت جلسات دادگاه و محاکمه پس از کودتا برای معرفی نازیسم بهره بردند، ترامپ نیز نه تنها توانسته پایگاه رأی اصلی‌اش را حفظ کند بلکه در مواردی موفق به تقویت این پایگاه رأی نیز شده است.

توماس وبر، استاد دانشگاه ابردین و نویسنده کتاب «فاشیسم در آمریکا» در این باره به نشریه وکس گفته است: «دست کم از نظر تاکتیکی میان ترامپ و هیتلر شباهت‌هایی جدی وجود دارد و آنچه رئیس جمهور پیشین آمریکا پس از شورش ۶ ژانویه انجام داد را می‌توان از برخی منظرها شبیه به شورش آبجوهای هیتلر دانست.»

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]