سقائیان: تهران و باکو وارد جنگ نمی‎شوند
سقائیان: تهران و باکو وارد جنگ نمی‎شوند

سفیر پیشین ایران در ارمنستان اظهار داشت: در مذاکرات دیشب آقای پاشینیان و آقای رییس‌جمهور به خوبی دیدگاه ایران مشخص بود. ایران به هیچ وجه اجازه تغییرات مرزی را نخواهد داد.

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی راد؛ علی سقائیان، سفیر پیشین ایران در ارمنستان در خصوص روابط پرتنش میان ایران و جمهوری آذربایجان به اقتصادآنلاین گفت: من شرایط پیش آمده میان تهران و باکو را جنگ رسانه‌ای می‎دانم. البته این توسط گروه‌های مختلف داغ می‌شود. آنها جنگ روانی راه می‌اندازند و از طریق آن سعی دارند به ایران فشار بیاورند.

وی در ادامه توضیح داد: از طرفی آقای پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در موقعیت ضعف قرار دارد. ولی به نظر من از نظر سیاسی هیچ اتفاقی نمی‌افتد و جنگ و درگیری نیز صورت نمی‎گیرد. ایران مسئله را کنترل و نظارت می‌کند.

این دیپلمات اشاره کرد: در مذاکرات دیشب آقای پاشینیان و آقای رییس‌جمهور به خوبی دیدگاه ایران مشخص بود. ایران به هیچ وجه اجازه تغییرات مرزی را نخواهد داد. موضوعی که دو سال پیش مقام معظم رهبری، رییس جمهوری ترکیه و پوتین هم اعلام کردند.

طبق گزارش‌ها، دولت جمهوری آذربایجان و مقام‌های ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافقی برای بازگشایی دو مسیر حمل‌ونقل مورد مناقشه از جمله مسیر کلیدی «کریدور لاچین» دست یافته‌اند، در این خصوص سقائیان تصریح کرد: بازگشایی کریدور لاچین، بحث انسانی و حقوق بشری است. قطعاً همه باید به این فکر باشند که مردم آنجا در محاصره صدمه نبینند. ایران نیز معتقد است که مناطق اشغالی باید آزاد شود. همچنین مقام معظم رهبری فرمودند که ارامنه باید در امنیت باشند. قطعاً ما  برای بهتر شدن شرایط کمک خواهیم کرد و این توافق را قطعاً توافق خوبی می‌دانیم. البته امیدوارم این توافق بازی سیاسی نباشد و مردم آن منطقه از سختی نجات پیدا کنند.

در مورد نگرانی‌های موجود در خصوص بالا گرفتن تنش میان تهران و باکو این دیپلمات بازنشسته گفت: ما در مذاکرات رو در رو از نظر سیاسی و دیپلماتیک مسائلمان را به طرف مقابل ابلاغ کردیم. در سفر آقای فیدان، وزیر خارجه ترکیه به ایران دیدیم که آقای امیرعبداللهیان در رابطه مسائل ارمنستان و آذربایجان، خاورمیانه و سوریه به صراحت صحبت کردند. ولی جنگ رسانه‌ای اهرمی برای فشار است؛ البته رژیم صهیونیستی همیشه از این روش استفاده می‌کند و کسی در این شکی ندارد. قطعاً ما نظراتمان را به طرف باکو صریح گفته‌ایم. باکو نیز می‎داند شروع هرگونه تنشی به نفعشان نیست.

در ادامه توضیح داد: ما موارد دو جانبه بین ایران و جمهوری آذربایجان را پیش می‌بریم و به نظر من روابط خوب و طبیعی است. هر چند بعد کشته شدن مامور حفاظت سفارت آذربایجان در تهران مسائلی ایجاد شد و دو طرف در حال بررسی گزارشات هستند و کار پیشرفت خوبی داشته است.  

سقائیان اظهار داشت: روابط تهران و باکو فراز و نشیب داشته است، ولی باکو باید منافع خود را در نظر بگیرد. ما همیشه دوست باکو بوده‌ایم و این را هم آقای الهام علی اف می‌داند. ما بارها ناجی مردم نخجوان و باکو بوده‌ایم و روابط خوبی با باکو داشته‌ایم. اما جنگ رسانه‌ای وجود دارد و رژیم صهیونیستی به دنبال منافع خودش است.

این دیپلمات در مورد احتمال درگیری میان تهران و باکو گفت: دو کشور به هیچ وجه وارد چالش جدی در مرزها نمی‎شوند. ما این اجازه را نمی‌دهیم و باکو نیز می‎داند این شرایط به نفع آنها نخواهد بود. با این حال نیروهای ما آمادگی بسیار بالایی دارند. این تحرکات بیشتر سیاسی و جنگ رسانه‌ای است. از این رو ما مسائل را از نزدیک رصد می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم منافعمان تحت تاثیر قرار گیرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]