کنعانی: امیدواریم روزهای آینده پول‌های بلوکه شده منتقل شود
کنعانی: امیدواریم روزهای آینده پول‌های بلوکه شده منتقل شود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در خصوص رفع انسداد مالی هم ما بر اساس تفاهم صورت گرفته و روند اقداماتی که تاکنون شاهد بودیم امیدواریم طی روزهای آینده این انتقال به صورت کامل صورت گیرد. در ارتباط با نحوه مصرف دارایی‌های، ایران با این دارایی‌ها می تواند تمامی کالاهای غیرتحریمی را خریداری کند و مبتنی بر تفاهم صورت گرفته است

به گزارش اقتصادآنلاین،  ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات قفقاز گفت: ما با مقامات هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان در تماس هستیم. مقامات ارمنستان نسبت به یک احتمال درگیری اظهار نگرانی کردند اما مقامات آذربایجانی پیام دادند که قصدی را برای درگیری ندارند و نقل و انتقالات اخیر یک اقدام متعارف نظامی قبل از فصل زمستان است. این ماحصل گفتگوهای ما است و ایران تحولات را با جدیت دنبال می‌کند و ما اطمینان می‌دهیم که مرزهای ایران مرزهای امنی است و ما از امنیت مرزها حمایت می‌کنیم.

وی در خصوص گزارش رویترز درباره تبادل زندانیان گفت: موضوع رفع انسداد از دارایی‌های مالی ایران و تبادل زندانیان دو موضوع جدا از هم هستند. در خصوص تبادل زندانیان با توجه به ماهیت انسانی، ما آمادگی داریم تبادل زندانیان را انجام دهیم و می‌توانست مدت‌ها قبل انجام شود. ما خوشبین هستیم که موضوع تبادل زندانیان در آینده نزدیک صورت گیرد. در خصوص رفع انسداد مالی هم ما بر اساس تفاهم صورت گرفته و روند اقداماتی که تاکنون شاهد بودیم امیدواریم طی روزهای آینده این انتقال به صورت کامل صورت گیرد. در ارتباط با نحوه مصرف دارایی‌های، ایران با این دارایی‌ها می تواند تمامی کالاهای غیرتحریمی را خریداری کند و مبتنی بر تفاهم صورت گرفته است و ارتباط به دیگر موضوعات ندارد.

کنعانی درباره سفر نماینده اتحادیه اروپا به تهران اظهار داشت: ث نماینده ویژه اتحادیه اروپا در حوزه خلیج فارس بودند و در چارچوب ماموریت خود ابراز تمایل کرده تا به ایران سفر کنند. ما با اتحادیه اروپا موضوعات مختلفی برای تبادل نظر داریم. ما همواره تاکید کردیم به مشورت و همکاری توام با احترام و منافع متقابل با کشورهای اروپایی، اما بدیهی است که روابط باید بر اساس احترام متقابل باشد.

کنعانی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: موضع ایران در خصوص سرزمین قره باغ بر کسی پوشیده نیست. قره باغ بخشی از جمهوری آذربایجان است و حقوق و امنیت ساکنان این منطقه  باید در چارچوب مشخص تعریف و تامین شود. این موضع روشن ماست. همواره بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها و پرهیز از هرگونه اقدام تنش‌زا تأکید کرده و با هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه و مرزهای شناخته شده بین‌المللی مخالفت دارد. شناسایی متقابل تمامیت ارضی یکدیگر از سوی آذربایجان و ارمنستان گامی مهم و سازنده در راستای حل اختلافات و رسیدن به صلح و امنیت جامع و پایدار است. هر اقدامی که می‌تواند بر این اصول سایه بیندازد مورد تأیید ایران نیست.

وی درباره نشست شورای حکام آژانس نیز اظهار داشت: همکاری ایران و آژانس در چارچوب بیانیه مشترک چهارم مارس بین سازمان انرژی اتمی و آژانس ادامه دارد و در همان چارچوب دیدارها و گفت‌وگوهایی انجام شده یا خواهد شد. امیدواریم در نشست جاری آژانس در قالبی کاملاً حرفه‌ای برگزار شود و مدیرکل آژانس هم بتواند در حرفه‌ای فارغ از فشارهای سیاسی به ماموریت حرفه‌ای خود بپردازد و این ماموریت را به درستی و دقت انجام دهد. آژانس یک سازمان تخصصی، فنی و حرفه‌ای است و به هیچ عنوان نباید مورد سوءاستفاده سیاسی برای اهداف سیاسی به منظور اعمال فشار بر دیگر کشورها قرار بگیرد.

کنعانی در خصوص همکاری‌های ایران و روسیه گفت: خوشبختانه مناسبات دوجانبه میان دو کشور در حال رشد است. موضوعات عدیده‌ای از جمله همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، هنری، ورزشی و گردشگری میان دو کشور وجود دارد. برای اینکه روند همکاری بتواند نقشه جامع و کاملی داشته باشد و دستگاه‌ها بتوانند بر مبنای هدف گذاری شده به وظایف بپردازند، گفتگوهای دو کشور برای تنظیم یک سند جامع در حال انجام است. طبیعتا مبتنی بر اراده سیاسی رهبران دو کشور به محض تکمیل روند بررسی‌ها مقدمات امضا فراهم خواهد شد.

کنعانی درباره اخبار عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی گفت: نگاه اصولی ایران به ماهیت جعلی رژیم روشن است، ما رژیم صهیونیستی را جعلی می‌دانیم. حضور در مجامع منطقه‌ای را محل اهداف و اصول تعریف شده برای همکاری‌های چندجانبه می‌دانیم. ما در همه نشست‌های دوجانبه و چندجانبه با مقامات دیدگاه خودمان را در خصوص ماهیت این رژیم ابلاغ کرده‌ایم، دیدگاهمان را به مقامات دولت عربستان هم ابلاغ کردیم. ملت فلسطین از دولت‌های اسلامی انتظار حمایت جدی دارند. این مسئولیت دولت‌های اسلامی است که به آرمان فلسطین پایبند باشند.

کنعانی در پاسخ به سؤالی گفت: تفاهم با واسطه ما با آمریکا درباره رفع انسداد دارایی‌های ایران موضوع مشخص و معینی است و هیچ ارتباطی با موضوعات دوجانبه ما با دیگر کشورها ندارد و موضوعات مرتبط با سهام و دارایی‌ها ما با دیگر کشورها در چارچوب اسناد و موافقت‌نامه‌ها با دیگر کشورها انجام و موضوعات ما دنبال می‌شود و هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد.

وی درباره کریدور هند به اروپا گفت: خیلی به گمانه‌زنی رسانه‌ای نباید اعتنا کرد. در خصوص کریدور شمال به جنوب، کشورهای مختلفی در مبدا و مقصد علاقه مند هستند برای افزایش ظرفیت‌های این کریدور مهم سرمایه گذاری کنند و منافع خودشان را در این ارتباط می‌بینند. در نشست‌های مختلف دو و چند جانبه موضوع این کریدور و ارتقا ظرفیت‌ها محل بررسی و تبادل نظر هستند و حتی کشورهای منطقه‌ای علاقه مندی خودشان را اعلام کردند.

واقعیت اقتصادی اساسا وزن خودش را بر اهداف سیاسی برخی طرف‌های فرامنطقه‌ای غالب خواهد کرد. این کریدور از لحاظ کم کردن مسافت و هزینه‌های ترانزیتی بسیار مناسب است. در خصوص چابهار هم بر اساس گفتگوهای انجام شده تبادل نظرها ادامه دارد و کشورهای زیادی علاقه مند به استفاده از طرفیت‌های چابهار هستند.

سخنگو درباره بیانیه مشترک کشورهای عربی و ژاپن در خصوص جزایر سه گانه ایران گفت: موضع صریح ایران اعلام شد. ایران در ارتباط با اراضی خود هیچگونه اظهارات غیراصولی را بر نمی‌تابد و نسبت به ان واکنش نشان می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها و این‌که آیا انجام این مذاکرات منوط به اجرای مبادله زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران است و یا اینکه همچنان در حال انجام است، گفت: مسیر مذاکره و گفت‌وگو بسته نیست و کانال‌های ارتباطی و تبادل پیام‌ها با واسطه همچنان باقی است. انجام مذاکرات جدید منتفی نیست و ایران همواره تاکید کرده که از مسیر مذاکره و دیپلماسی برای تامین حقوق ملت ایران و رفع تحریم‌های ظالمانه استفاده می‌کند. همواره از ابتکارات در این زمینه استقبال کرده‌ایم. مسیر مذاکره بسته نیست و احتمالا انجام گفت‌وگوهای جدید دور از ذهن نیست. احتمال انجام گفت‌وگوهای جدید با واسطه وجود دارد.

کنعانی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار اقتصادآنلاین درباره صدور بیانیه در نشست شورای حکام علیه ایران بیان کرد: تماس‌ها با آژانس ادامه دارد و دلیلی برای هیچ گونه اقدام غیراصولی وجود ندارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]