متالایز از پودر آلومینیوم و پلی اتیلن ترفتالات (PET) تشکیل می شود که به دلایل مختلف همانند افزایش چاپ پذیری، افزایش مقاومت، جلوگیری از عبور نور خورشید به داخل بسته بندی و افزایش برخی از ویژگی های دیگر استفاده می گردد. در این مطلب به طور کامل به متالایز چیست و انواع بسته بندی های […]

متالایز از پودر آلومینیوم و پلی اتیلن ترفتالات (PET) تشکیل می شود که به دلایل مختلف همانند افزایش چاپ پذیری، افزایش مقاومت، جلوگیری از عبور نور خورشید به داخل بسته بندی و افزایش برخی از ویژگی های دیگر استفاده می گردد. در این مطلب به طور کامل به متالایز چیست و انواع بسته بندی های متالایز و روش های تولید و چاپ آن می پردازیم.

فیلم متالایز چیست ؟

فرایند تولید و تشکیل فیلم انعطاف پذیر متالایز چیست ؟ فیلم متالایز با ترکیب مواد اولیه PET (پلی اتیلن ترفتالات) و پودر آلومینیوم در خلاء تبخیر شده و سپس به صورت فیلم تولید می شود. میران ترکیب پودر آلومینیوم ۹۹٫۹۸٪ نسبت به پلی اتیلن ترفتالات ۰٫۰۲% می باشد. به همین دلیل فیلم های متالایز حالت درخشندگی فلزی را به خود می گیرد و به میزان ۹۹٫۹۹% قابلیت بازتاب نور خورشید و عدم عبور نور خورشید به داخل بسته بندی را فراهم می کند.

سلفون بسته بندی متالایز چیست ؟

به فرایند لمینت فیلم متالایز روی فیلم های PP همانند فیلم OPP، فیلم BOPP، فیلم CPP سلفون متالایز می گویند. بسیاری از بسته بندی های چاپی و غیر چاپی که در طول روز مشاهده می کنید با استفاده از سلفون های لمینت شده روی متالایز به صورت ۲ لایه طراحی و تولید شده اند.

انواع بسته بندی متالایز

پاکت متالایز چیست ؟ چه تفاوتی با پاکت فویل دارد ؟

تولید پاکت متالایز با استفاده از لمینت فیلم متالایز (MET) روی دیگر فیلم های پلیمری و غیر پلیمری انجام می پذیرد، فیلم متالایز دارای ضخامت بسیار پایین ۱۲ یا ۱۷ میکرون است و تنها برای افزایش برخی از ویژگی ها روی دیگر فیلم های پلیمری و غیر پلیمری لمینت می گردد و به طور تک لایه قابلیت تولید و پاکت سازی ندارد.

با لمینت فیلم متالایز روی دیگر لایه ها و تولید پاکت های بسته بندی برخی از مزایا به بسته بندی شما افزوده خواهد شد که می توان به افزایش کیفیت چاپ پذیری، عدم عبور نور خورشید، عدم نفوذ پذیری، افزایش تاریخ انقضا اشاره کرد.

فرایند تولید پاکت فویل آلومینیومی بسته بندی چه تفاوتی با پاکت متالایز دارد ؟ پاکت های که به جای متالایز با فویل آلومینیوم لمینت می شود مقاومت و کارایی بسیار بالاتری دارد اما به همان نسبت قیمت بالاتری هم دارد.

پاکت فویل از آلومینیوم خالص به میزان ۹۹٫۹۸ درصد تشکیل گردیده است اما متالایز از ۹۸ درصد پودر آلومینیوم و ۲ درصد PET تشکیل شده است و به همین دلیل به میزان ۲ درصد از خود نور را عبور می دهد. بدین ترتیب بسته بندی هایی که از فویل آلومینیوم تشکیل می شود تا ۴ برابر تاریخ انقضا بالاتری به نسبت متالایز دارد.

انواع پاکت متالایز

تولید پاکت متالایز به صورت پنجره دار امکان پذیر نمی باشد. زیرا ضخامت متالایز بسیار پایین بوده و قابلیت برش و لمینت را ناممکن خواهد کرد. بدین ترتیب ایجاد پنجره روی پاکت های متالایز با روش های زیر در خط تولید کارخانه جات قابل انجام است.

  • رو شفاف پشت متالایز
  • پشت متالایز رو شفاف
  • ته کاست شفاف
  • بغل کاست شفاف

تولید پاکت به روش پنجره دار چه کارایی دارد ؟ پاکت پنجره دار با توجه به اینکه امکان مشاهده محصول داخل آن را توسط خریدار را امکان پذیر می کند، باعث افزایش اعتماد مشتری و در آخر افزایش فروش و بازخورد نهایی خواهد گردید.

انواع روش های پاکت سازی که در ایران پشتیبانی می گردد عبارتند از :

  • پاکت سه طرف دوخت بدون کاست
  • پاکت چهار طرف دوخت ته کاست یا همان پاکت ایستاده بسته بندی (تولید و چاپ پاکت ساندیسی)
  • پاکت پنج طرف دوخت ۲ طرف کاست (تولید و چاپ پاکت بغل کاست)
  • پاکت هشت طرف دوخت سه طرف کاست (فلت باتم باکس پوچ)
  • پاکت مرکز دوخت

انواع بسته بندی متالایز

فیلم متالایز با چه لایه هایی لمینت می گردد ؟

تمامی پاکت های متالایز و تولید سلفون متالایز یا دیگر بسته بندی های متالایز بدون استثنا به صورت لمینتی تولید می گردد، زیرا امکان تولید به صورت تک لایه را ندارد، انواع فیلم های پلیمری و غیر پلیمری امکان فرایند لمینت با فیلم های متالایز را دارد، برخی از این فیلم های لمینتی شامل موارد زیر می باشد.

  • متالایز لمینت با OPP و BOPP : متداول ترین لایه لمینتی با متالایز، فیلم OPP و BOPP است، با توجه به شفافیت بالا، مقاومت بالا و نفوذ پذیری صفر بهترین لایه چاپی و لمینتی با فیلم متالایز تلقی می شود.
  • متالایز لمینت با CPP : فیلم CPP یک لایه لمینتی است که اغلب با دیگر فیلم های پلیمری برای افزایش دوخت پذیری و مقاومت بسته بندی لمینت می گردد.
  • متالایز لمینت با پلی استر (BOPET) : فیلم پلی استر از دیگر فیلم های پلیمری است که شفافیت بسیار بالایی داشته و نفوذ پذیری آن صفر مطلق است و برای فرایند تولید و به خصوص افزایش چاپ پذیری مصرف می گردد.
  • متالایز لمینت با پلی اتیلن (PE) : تمام پاکت های متالایز دارای یک لایه لمینت با پلی اتیلن می باشد، زیرا به عنوان لایه ضخیم و ارزان قیمت مورد استفاده قرار می گیرد و از همه مهم تر امکان تماس مستقیم با مواد غذایی را دارد.
  • متالایز لمینت با کاغذ های کرافت و صنعتی

طراحی و چاپ بسته بندی های متالایز

خدمات چاپ روی فیلم های متالایز همانند دیگر فیلم های انعطاف پذیر می باشد و با دستگاه های فلکسو سیلندر مرکز یا هلیوگراور انجام می گردد.

اما به دلیل چاپ پذیری بیشتر دیگر فیلم های پلیمری به نسبت متالایز، اغلب چاپ روی دیگر لایه ها انجام شده و سپس روی فیلم متالایز لمینت می گردد.

محافظت موثر در برابر اشعه ماوراء بنفش و حرارت

سطح بسیار بازتابنده یک فیلم PET متالیز شده را می توان برای ایجاد یک اثر نوری جذاب در بسته بندی و همچنین مانعی در برابر تشعشعات الکترومغناطیسی استفاده کرد. در اصل مهم ترین ویژگی فیلم متالایز بازتاب نور خورشید و جلوگیری از عبور اشعه ماوراء بنفش و حرارت می باشد.

فویل PET با پوشش بخار آلومینیومی نه تنها نور مرئی و مادون قرمز، بلکه اشعه UV را نیز منعکس می کند.

تفاوت فویل آلومینیوم با متالایز چیست ؟

فیلم های فویل آلومینیوم اغلب با ضخامت های بالا با ذوب آلومینیوم خالص تولید و تشکیل می گردد و تمام خواص و ویژگی های آلومینیوم را در خود گنجانده است.

فیلم فویل آلومینیوم به طور کامل نفوذ ناپذیر بوده و امکان بازتاب ۱۰۰ درصدی نورخورشید را دارد، به همین دلیل باعث افزایش بسیار زیاد کیفیت و چگالی بسته بندی، افزایش تاریخ انقضا، افزایش چاپ پذیری و بسیاری از ویژگی های دیگر می شود.

اما متالایز از پودر آلومینیوم ذوب شده که روی سطح فیلم های پلیمری ریخته و خشک می شود به دست می آید، به همین دلیل کاملا نفوذ ناپذیر نبوده و تا سقف ۹۸ درصد از عبور نور خورشید و تششعات آن جلوگیری می کند. البته قیمت بسته بندی و فیلم های متالایز و فویل با هم قابل مقایسه نمی باشد و بسته بندی های فویل آلومینیوم به عنوان گران قیمت ترین بسته بندی های موجود در صنعت تولید و چاپ فیلم های انعطاف پذیر شناخته می شود.

برگرفته شده از وب سایت بسپار نگار مطلب انواع فیلم و بسته بندی های متالایز چیست، برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک کلیک کنید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]