اقتصادآنلاین-آرش نصیری؛ تنها یک هفته قبل از شکستن حصار مرزی غزه توسط شبه‌نظامیان حماس، یک ژنرال تک ستاره اسرائیلی در حال توجیه کردن ارشدترین افسر نظامی ناتو در مورد صنعت دفاعی به ظاهر پیشرفته این کشور بود. سربازان اسرائیلی با رژه در کمپ رائیم در جنوب اسرائیل، دریاسالار راب بائر، رئیس هلندی کمیته نظامی ناتو […]

اقتصادآنلاین-آرش نصیری؛ تنها یک هفته قبل از شکستن حصار مرزی غزه توسط شبه‌نظامیان حماس، یک ژنرال تک ستاره اسرائیلی در حال توجیه کردن ارشدترین افسر نظامی ناتو در مورد صنعت دفاعی به ظاهر پیشرفته این کشور بود.

سربازان اسرائیلی با رژه در کمپ رائیم در جنوب اسرائیل، دریاسالار راب بائر، رئیس هلندی کمیته نظامی ناتو را در مورد همه چیزهایی که در امتداد مرز ۳۲ مایلی برای توقف تهاجم چیده بودند، مطلع کردند: هواپیماهای بدون سرنشین، دوربین‌ها، هوش مصنوعی، ربات‌ها، دیوار بلندی که در اعماق زمین قرار داشت، و حسگرهای لرزه‌ای برای کشف اینکه آیا کسی زیر آن تونل می‌زند یا خیر.

لشکر ۱۴۳ غزه نیروهای دفاعی اسرائیل، یک بار نوار زمینی به وسعت ۱۴۱ مایل مربع را که بین اسرائیل و مصر قرار داشت، اشغال کرده بود. این لشکر برای تهاجم حماس آموزش دیده بود. منتظرش بود و تنها چند روز پس از آن که همان سربازان اسرائیلی دریاسالار هلندی را در راس تشکیلات نظامی ناتو توجیه کردند، آن‌ها برای حفظ جان خود می‌جنگیدند.

بائر از اینکه چگونه حماس سیستم نظارتی یکپارچه اسرائیل را دور زده بود، متحیر به نظر می‌رسید. او گفت که برای آماده کردن پاراگلایدرهایی که از دیوارهای عظیم اسرائیل بالا می‌رفتند، حماس مجبور شد آن‌ها را در فضای باز بگذارد تا آن‌ها را پرتاب کند. این گروه شبه‌نظامی مجبور شد سیستم‌های راکتی را نیز برای پرتاب در بیرون قرار دهد.

برای ناتو که در حال تقویت هوش مصنوعی، دفاع سایبری و فناوری جدیدی است که می‌تواند فرماندهان ائتلاف در بلژیک را با تیراندازان در مرز شرقی با روسیه مرتبط کند، این حملات زنگ خطری جدی بود.

بائر در مصاحبه‌ای در روز پنجشنبه در بین جلسات وزیران دفاع ناتو گفت: «هیچ هشداری وجود نداشت.» وی افزود: «اگر به اتوماسیون یا قابلیت‌ها، سیستم‌های مستقل یا هوش مصنوعی یا ترکیبی از همه این‌ها به این شکل اعتماد داشته باشید، و باز هم همه شگفت‌زده شوید، چه معنایی دارد؟»

هیچ‌کدام از بیش از نیمی از مقامات ناتو و دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی که فارن پالیسی با آن‌ها صحبت کرد، در مورد چگونگی وقوع آن به نتیجه نرسیدند. اما شوک تصاویر وحشتناکی که بر روی صفحه‌های تلویزیونی به نمایش در می‌آید و ناتوانی سازمان‌های اطلاعاتی در ایالات متحده و اسرائیل در پیدا کردن نشانه‌های حمله باعث شد تا یک خودارزیابی دقیق جمعی در سرتاسر مقر ناتو انجام شود.

در طول هفته‌ای که در آن ائتلاف برای کمک به تسلیح اوکراین و حفظ سوئد در مسیر عضویت در ناتو در بروکسل گرد آمد، جنگ نفس اعضای این نشست را در سینه حبس کرد. یکی از مقامات نظامی شمال اروپا که نخواست نامش فاش شود، گفت: «تمرکز در حال تغییر است.» وی در حالی این را مطرح کرد که کانال‌های خبری در پس‌زمینه تصاویر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را در حال عبور از مقر ائتلاف برای نشان دادن پوشش همه جانبه جنگ اسرائیل با حماس پخش می‌کردند.

درست زمانی که ناتو در تلاش است تا به صنایع دفاعی ترانس آتلانتیک کمک کند تا مهمات و بمب‌های هوشمند بیشتر تولید کند، و خود را از اطلاعات نادرست روسیه و حملات سایبری در امان نگه دارد، حملات حماس با شکستن دیوار مرزی اسرائیل در ۲۹ نقطه، خودروهای بمب‌گذاری‌شده و موتورسواران حامل مواد منفجره، برخی از اعضای اتحاد را نگران اعتماد بیش از حد به هوش مصنوعی کردند.

یکی از مقامات ارشد ناتو به شرط ناشناس ماندن این پرسش را مطرح کرد: «چگونه انسان‌ها و نرم‌افزارها را برای ایجاد یک اثر افزوده در حالی که کنترل موقعیت را از دست ندهیم، با هم متحد کنیم؟»

ناتو برای تقویت توانایی‌های خود در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی، سنجش و نظارت، از فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌کند، از استارت‌آپ‌ها و بخش خصوصی بهره می‌برد. اما همانطور که حمله غافلگیرکننده به اسرائیل نشان داد، راه‌حل‌های با فناوری پایین می‌توانند حتی ارتش‌های با فناوری پیشرفته را خنثی کنند.

حماس از تاکتیک‌های نامنظم مانند برداشتن لوله‌های آب از زمین و تبدیل آن‌ها به موشک، حفر تونل و خرید هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کند. این مقام ارشد ناتو گفت: بسیاری از فناوری‌هایی که آن‌ها استفاده می‌کنند جدید یا پیشگامانه نیستند. «این چیزی است که مردم در کشوی آشپزخانه خود دارند و آن را از فروشگاه اینترنتی علی‌بابا می‌خرند.»

شاید خیلی زود باشد که از جنگی که کمتر از یک هفته از آن می‌گذرد درس بگیریم. اما بائر، رئیس کمیته نظامی ناتو، گفت که سازمان‌های جنگنده باید به اشتباهات خود پی ببرند و در صدد رسیدگی به آن‌ها باشند.

بائر گفت: «ما همیشه حاضریم به عملکرد خود نگاه کنیم و دلیل آن این است که اگر شکست بخوریم، افراد زیادی کشته می‌شوند.» وی افزود: «ما مدیون سربازان کشته و مجروح و خانواده‌های آن‌ها هستیم و بر این اساس باید به آنچه روی داده است رسیدگی کنیم. چرا اشتباه رخ داد؟ چه کاری می‌توانست بهتر انجام شود؟»

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]