اخطار خصوصی آمریکا به ایران
اخطار خصوصی آمریکا به ایران

روزنامه «وال‌استریت ژورنال» به‌تازگی به نقل از چند مقام امریکایی مدعی شد ایالات متحده قبل از حادثه تروریستی در سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی در کرمان به ایران هشدار داده بود که داعش به دنبال اجرای عملیات در داخل خاک کشورمان است. بعد از طرح این ادعا، رسانه‌های منتسب یا نزدیک به واشنگتن به رمزگشایی از این ادعا پرداختند که یک خروجی مشترک داشت: «اعتمادسازی». سوال اینجاست که هر دو این ادعاها تا چه اندازه قابل توجه است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نورنیوز،شهادت نزدیک به ۱۰۰ نفر از شهروندان کشورمان در دو انفجار انتحاری در چهارمین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی در کرمان، رویدادی نبود که از سوی ایران بی‌پاسخ بماند؛ هرچند «داعش خراسان» مسئولیت یکی لز مرگبارترین حمله های تروریستی به کشورمان را به عهده گرفت، اما از نخستین دقایق بعد از این عملیات انگشت اتهام مسئولان ایران به سوی امریکا و رژیم اسرائیل نشانه رفت.
به نوشته رسانه‌های بین‌المللی، اگرچه بر اساس اطلاعات ظاهری، میان حمله تروریستی در خاک کشورمان با آنچه این روزها در منطقه و غزه می‌گذرد ارتباطی وجود نداشت، اما در این ایام نمی‌توان هیچ اتفاقی در غرب آسیا را خارج از قاب جنگی چندلایه میان غزه و اشغالگران قدس بررسی کرد. بر این اساس بود که کشورمان ضمن پایبندی و حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی همسایگانش، با حمله موشکی و پهپادی به مواضع تروریست‌ها در اربیل عراق، ادلب سوریه و پاکستان،نشان داد با آدرس‌های جعلی منحرف نشده و هم آمر و هم عامل را مجازات خواهد کرد. ادعای روزنامه امریکایی «وال‌استریت ژورنال» را نیز نمی‌توان خارج از این زمین، زمانه و مختصاتش ارزیابی کرد. ادعایی که فارغ از نیت اصلی بیان کنندگانش می تواند پیامی دوگانه در بطن خود داشته باشد.

ادعای وال استریت ژورنال چه بود؟
«وال استریت ژورنال» اخیرا به نقل از یک مقام آمریکایی، مدعی شد که امریکا قبل از انجام حمله مرگبار در نزدیکی محل مزار سردار قاسم سلیمانی مخفیانه به ایران هشدار داده که داعش در حال برنامه‌ریزی یک عملیات تروریستی در داخل مرزهای ایران است. به نوشته این روزنامه، این اخطار خصوصی بر اساس اطلاعاتی بود که آمریکا در مورد نقشه‌های داعش به دست آورده بود و براساس سیاست «وظیفه هشدار» دولت آمریکا به ایران داده شد. این ادعا سوال‌های زیادی پیش آورد؛ از جمله اینکه امریکا این اخطار خصوصی را از چه طریقی به ایران منتقل کرده است و اخطار او شامل چه اطلاعاتی بوده؟ سوالهایی که پاسخ به آن روشن می‌کرد ادعای روزنامه امریکایی تا چه اندازه مقرون به واقعیت است. با این حال وقتی خبرنگاری پنجشنبه گذشته از «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره تبادل اطلاعات میان ایران و ایالات متحده پرسید، او بدون تأیید و تکذیب ادعای روزنامه امریکایی گفت :« اظهارنظر و ارزیابی عمومی در این زمینه ندارم. بر اساس اطلاعات ما حمله تروریستی کرمان تمام ویژگی‌های یک حمله از سوی داعش را داشت و ما می خواهیم همدردی خود را با مردم ایران تکرار کنیم.» در کشورمان، رسانه ها به نقل از یک منبع آگاه امنیتی در پاسخ به این ادعا اعلام کردند: «اگر پیامی امنیتی از سوی آمریکا رد و بدل شده باشد، با هدف در امان ماندن واشنگتن از ضرب شست ایران، خصوصا پس از جنگ اسرائیل در غزه بوده است.»
در این رابطه ابهامی دیگر نیز مطرح است که می تواند ادعای روزنامه وال استریت ژورنال را با تردیدهای جدی رو برو نماید. در صورتی که آمریکا از احتمال حمله داعش با خبر بود نمی توانست این تهدید را در سرمنشاء خنثی و نابود کند؟!
سوال اساسی‌تر اما اینجاست؛ در صورت واقعی بودن ادعای مطرح شده از سوی روزنامه وال استریت ژورنال، چرا امریکا بعد از حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر و مواضعی که محدوده نوشته و نانوشته ایالات متحده به شمار می‌آید، این هشدار خصوصی را علنی و رسانه‌ای کرده است؟ «رویترز» در تحلیلی در پاسخ به این سوال، اخطار امریکا را «شاخه زیتون» ایالات متحده به سوی ایران می‌داند. این رسانه بریتانیایی، با اشاره به مواضع ظاهری جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا و کابینه‌اش مبنی بر تمایل به گفت‌وگو با ایران، معتقد است این اخطار، صفحه‌ای از کتاب «بازیِ دیپلماتیک» است. رویترز به نقل از «جان آلترمن»، مدیر برنامه خاورمیانه در اندیشکده CSIS در واشنگتن عنوان کرد :« شما نمی توانید روابط ایران و آمریکا را متحول کنید. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به دنبال فرصت هایی باشید و از نردبانی که منجر به جنگ می شود، اجتناب کنید.» ناگفته پیداست این شاخه زیتون مرده نه در جنگ رسانه‌ها و روایت‌ها و نه در میدان، به کار امریکا نخواهد آمد. چه مطلع‌بودن امریکا از عملیات تروریستی در خاک ایران، بیش از آنکه نمادی از توان اطلاعاتی ایالات متحده و حسن نیتش باشد، نشانی از ارتباط نزدیک امریکا با گروهک تروریستی دست‌ساخته‌اش است. به ویژه که این حمله تروریستی مرگبار در جوار مزار سرداری بود که مستقیما از سوی امریکا به شهادت رسید!

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]