تاکید سوناک بر شناسایی کشور مستقل فلسطین
تاکید سوناک بر شناسایی کشور مستقل فلسطین

نخست وزیر انگلیس در پی واکنش تند نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار به چراغ‌سبز وزیر امور خارجه این کشور درباره شناسایی کشور مستقل فلسطین گفت که سیاست دولت در این زمینه تغییر نکرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا، ریشی سوناک در گفت‌وگو با یک شبکه انگلیسی عنوان کرد که اظهارات دیوید کامرون وزیر امور خارجه این کشور «بیش از حد تفسیر شده است».
وی افزود: «موضع ما (در خصوص شناسایی کشور مستقل فلسطین) تغییری نکرده است. کامرون گفت که ما به راه حل دو کشور متعهد هستیم و این موضع دیرینه دولت بریتانیا بوده است.»
سوناک در پاسخ به این سوال که آیا بریتانیا طبق گفته کامرون، کشور مستقل فلسطینی را پیش از پایان مذاکرات صلح به رسمیت خواهد شناخت، مدعی شد که لندن تنها زمانی چنین اقدامی را صورت می دهد که در پیشبرد این روند مفید باشد.
کامرون هفته پیش در اظهاراتی خبرساز، از آمادگی لندن برای بررسی شناسایی کشور مستقل فلسطین خبر داد و گفت که فلسطینی‌ها باید افق دست‌یابی به راه دو دولتی را مشاهده کنند. او همچنین عنوان کرد که در گفت‌وگو «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره تشکیل کشور مستقل فلسطین صحبت کرده و از وی خواسته تا «درباره مواردی که می‌تواند مربوط به تشکیل یک کشور فلسطینی باشد، صحبت کند و نه بر خلاف آن.»
موضع اخیر کامرون با واکنش‌های مختلفی رو برو شده است. مایکل الیس نماینده حزب محافظه‌کار هفته پیش خطاب به نخست وزیر انگلیس در مجلس عوام گفت: اسرائیل در پی حمله هفتم اکتبر در شوک است و همه ما خواهان یک دولت فلسطینی غیرمسلح هستیم. اما حماس کنترل بخش‌های بزرگ غزه را در دست دارد. حمایت از این گروه در کرانه باختری رو به افزایش است، دو سوم فلسطینی ها مخالف همزیستی مسالمت آمیز با اسرائیل هستند و مقام‌های فلسطینی هم به نفرت‌پراکنی علیه اسرائیلی ادامه می‌دهند.
وی پرسید: آیا شما موافقید که در هرگونه شناسایی کشور مستقل فلسطین باید به این مسائل توجه کرد و تنها در چارچوب مذاکرات برای حل‌وفصل مناقشه فلسطین و اسرائیل محقق می‌شود؟
همچنین ترزا ویلیرز نماینده ارشد حزب محافظه‌کار ادعا کرد که سرعت بخشیدن به روند شناسایی کشور مستقل فلسطین نیروهای مقاومت را جسورتر می‌کند.
سوناک ادعا کرد که شرط شناسایی کشور مستقل فلسطین از سوی انگلیس، خروج رهبران حماس از غزه است. وی استقرار دولت مردمی در کرانه باختری، برنامه ریزی برای حمایت از این دولت و تدوین طرح بازسازی غزه را از دیگر شروط به رسمیت شناختن فلسطین عنوان کرد و افزود که این شرایط برای پیشرفت در زمینه شناسایی کشور مستقل فلسطین، باید احراز شود.
در همین حال سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در لندن اعلام کرد که انگلیس به لحاظ سابقه حمایت از تشکیل رژیم صهیونیستی وظیفه دارد که ظلم صورت گرفته علیه مردم فلسطین را جبران کند.
حسام زملط خاطر نشان کرد که تصمیم دولت لندن برای شناسایی کشور مستقل فلسطین، هم حق مردم این کشور و هم «مسوولیت اخلاقی، سیاسی، حقوقی و تاریخی بریتانیا است.»
اشاره وی به بیانیه ننگین بالفور است، نامه‌ای که حدود یک قرن پیش «آرتور جیمز بالفور» وزیر خارجه وقت انگلیس خطاب به «والتر روتشیلد» سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام نوشت و در آن از نظر مساعد دولت لندن برای تشکیل دولتی یهودی در سرزمین فلسطین سخن به‌ میان آورد.
در این نامه آمده است: «بسیار خوشوقتم که از طرف حکومت اعلیحضرت پادشاه بریتانیا اعلامیه زیر را مبنی بر موافقت با خواست صهیونیست‌ها که به‌ وسیله کابینه تصویب شده است، به‌ اطلاعتان برسانم.»
بسیاری این نامه را که به بیانیه بالفور شهرت یافت سرآغاز تأسیس رژیم صهیونیستی می‌دانند. سفارت فلسطین در انگلیس نوامبر گذشته به‌مناسبت یکصد و ششمین سالگرد بیانیه بالفور تصریح کرد که دولت انگلیس پاسخگو است و «بیانیه بالفور چیزی جز فاجعه برای مردم فلسطین نبوده و باعث پاکسازی قومی، آپارتاید و کشتارهای بی‌شماری از مردم شده است.»

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]