تعداد شرکت های دانش بنیان در استان کرمان کم است / منابع و ظرفیت‌ها باید با دانش به سرمایه تبدیل شوند
تعداد شرکت های دانش بنیان در استان کرمان کم است / منابع و ظرفیت‌ها باید با دانش به سرمایه تبدیل شوند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: تعداد شرکت های دانش بنیان باتوجه‌ به منابع موجود در استان کرمان بسیار ناچیز است و باید به بیش از یک‌هزار شرکت افزایش یابد.

به گزارش  خبرگزاری خبرآنلاین ؛ امیر حسن‌زاده  در نشست بررسی مسائل تامین مالی مربوط به شرکت‌های دانش بنیان و تبیین حمایت‌های صندوق پژوهش و فناوری افزود: ۶۹ مورد خدمت توسط صندوق پژوهش و فناوری به شرکت‌های دانش‌بنیان داده می‌شود.

وی با بیان اینکه منابع و ظرفیت‌ها باید با دانش به سرمایه تبدیل شوند، بر افزایش سرمایه ثبتی صندوق پژوهش و فناوری استان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به یکهزار میلیارد ریال تاکید کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان افزود: دانش باید در کنار تولید استان و ظرفیت‌ها قرار گیرد و تنها تغییر نوع بسته‌بندی محصولاتی همچون خرما که محصول اصل استان است، کاری انجام نمی‌دهد.

وی گفت: تا می‌توانید به سمت وام بانکی نروید، از صندوق کمک بگیرد، اما سیستم بانک با درصد سود و پروسه‌ زمان‌بر، برای شرکت‌های دانش‌بنیان سنگین است.

او افزود : ۱۰۰ واحد دانشگاهی و منابع زیادی در حوزه‌های مختلف ازجمله فولاد، مس و کشاورزی در استان کرمان داریم که این منابع باید با دانش به ثروت تبدیل شود و خلق ثروت با مدل‌های سنتی امکان‌پذیر نیست.

وی بیان داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت تسهیلات با مشکل در زمینه ضمانت‌نامه‌های بانکی روبه‌رو هستند، زیرا سیستم بانکی فرقی بین شرکت دانش‌بنیان و فناور و شرکت‌های بزرگی مانند شرکت مس نمی‌گذارد و همه را در یک مدل می‌بیند؛ درحالی‌که باید فرق وجود داشته باشد تا افزایش سرمایه برای شرکت‌های دانش‌بنیان صورت بگیرد.

حسن زاده تاکید کرد : راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان استان کرمان ۴۸ درصد رشد داشته است و ۱۱۶ شرکت در استان داریم که این تعداد باتوجه‌ به منابع موجود در کرمان بسیار ناچیز است و باید به بیش از یک‌هزار شرکت افزایش یابد.

او گفت : دانش باید در کنار تولید استان و ظرفیت‌ها قرار گیرد، منابع و ظرفیت‌ها باید با دانش به سرمایه تبدیل شوند.

ضرورت رفع مشکل تامین مالی

در ادامه رییس پارک علم و فناوری کرمان نیز در این نشست به اتفاق‌های مثبت استان برای‌ راه‌اندازی صندوق‌های سی‌بی‌سی و صندوق پژوهش فناوری استان اشاره داشت و گفت: بزرگترین مشکل ما در استان، تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است که هنوز به نتیجه مناسبی نرسیدیم.

حسین کاظمی بیان کرد: ما در تامین مالی شرکت‌های فناور خرد دچار مشکل هستیم و از سویی ۱۵ میلیارد تومان عدم جذب اعتبار و تامین مالی به دلیل بلاتکلیفی مالکیت پارک علم و فناوری را داریم.

وی به رشد ۴۷.۸ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان استان کرمان و افزایش آنها به ۱۱۸ شرکت اشاره کرد و گفت: سه پارک علم و فناوری در استان داریم که این تعدد مشکل اصلی است.

رییس پار علم و فناوری استان کرمان ادامه داد: تمام ۲۱ مراکز رشد کرمان به غیر از دانشگاه تحصیلات تکمیلی، قرارداد مشترک با پارک علم و فناوری این استان دارند.

لزوم تامین مالی ارزان قیمت

سپس مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان کرمان نیز در این نشست افزود: از ابتدای امسال ساختارهای مالی صندوق را به نتیجه مطلبی رساندیم، وضعیت تعهدها مشخص شده که مانعی برای تخصیص اعتبار به استان نباشند.

مهدی ابراهیمی ادامه داد: سرمایه ثبتی مانع اصلی در صندوق نوآوری است، در حال حاضر ۷۰ میلیارد ریال سرمایه ثبتی صندوق استان کرمان است که با این‌ مبلغ عملا اقدامی در تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌توان کرد.

وی افزود: کمکی که ما در قالب صندوق می‌توانیم داشته باشیم، خطوط اعتباری است که در اختیار صندوق و یا اعتبارات سفرهای استانی قرار می‌گیرد.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان کرمان گفت: صندوق‌های پژوهش نوآوری به تامین مالی ارزان قیمت نیاز دارند تا برای شرکت‌های دانش‌بنیان مقرون به صرفه باشد.

کد خبر ۱۹۵۵۵۷۸

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]