بازاری ناامید از اصلاح سیاست‌ها / شکست مطلق رگولاتور بورس!
بازاری ناامید از اصلاح سیاست‌ها / شکست مطلق رگولاتور بورس!

بازار سرمایه روزهای تلخی را سپری می‌کند. شاخص کل به قبل از پایان سال ۱۴۰۱ بازگشته است و فعالان بازار سرمایه در مرحله ناامیدی به سر می‌برند. در این مقاله بازدهی کلاس‌های دارایی و ۵۰ سهام موثر در تغییرات شاخص کل مورد مقایسه قرار گرفته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ در جدول ذیل ۵۰ سهم اول موثر در شاخص کل مورد بررسی قرار گرفته است. قیمت تعدیلی مبنای محاسبه قرار گرفته و افزایش سرمایه ها و سود نقدی در بازدهی لحاظ شده است. بازدهی این نمادها نسبت به ۲۰/۰۵/۱۳۹۹ (پیک قیمتی سال ۱۳۹۹) و نسبت به ۱۷/۰۲/۱۴۰۲ (سقف قیمتی ۱۴۰۲) محاسبه شده است. علاوه بر این بازدهی شاخص کل، شاخص هم وزن، بازدهی صندوق طلای لوتوس و بازدهی دلار آزاد در بازه‌های زمانی در نظر گرفته شده محاسبه شده است.

photo_۲۰۲۳-۰۸-۱۴_۰۸-۴۰-۴۲

Screenshot 2023-08-14 083959

همان طور که ملاحظه می‌شود شاخص کل و هم وزن نسبت به هر دو مبدا تاریخی در نظر گرفته شده بازدهی کمتری داشته ‌اند. دلیل اصلی این اتفاق حباب مثبت بازار در سال ۱۳۹۹ و سیاستگذاری‌های دولت بوده است. ریزش بازار سرمایه در تاریخ ۲۱/۰۵/۱۴۰۲ با وجود عدم ریزش دلار اتفاق عجیبی است و نیازمند  بازنگری در سیاستگذاری‌های دولت و شکست رگولاتور بازار سرمایه است. کاملا واضح است در شرایط فعلی، بازار سرمایه بازدهی دلاری ندارد و سرمایه گذاران ترجیحی به سرمایه گذاری ندارند. ریسک‌های سیستماتیک شرکت‌ها در سه ماه اخیر به شدت فعال شده است و سرمایه گذاران دچار ناامیدی شده‌اند.

نکته دیگری که از جداول فوق قابل دریافت است مهندسی شاخص کل می‌باشد. در بین ۵۰ نماد اول شاخص کل تعداد نمادهای با بازدهی بیشتر از ۱۶.۵۲ درصد(بازدهی شاخص کل از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲) ۲۱ نماد است و ۲۹ نماد کمتر از میانگین بازدهی داشته اند. این ظن تقویت می‌شود که رگولاتور با تحرک روی برخی از نمادها شاخص سازی می‌کند. متوسط بازدهی ۵۰ نماد اول شاخص کل به صورت هم وزن برابر ۱۸- درصد است و این عدد نیز از بازدهی شاخص هم وزن کمتر است.

بازی با نماگرهای اقتصادی نمی‌تواند عملکرد ضعیف مدیریتی در سازمان بورس را توجیه نماید. پس از سه ماه ریزش پورتفوی سهامداران، بازار با هر خبری قرمز می‌شود. آزاد سازی پول‌های بلوکه شده و توافق سیاسی روی صنعت خودرو تاثیر مثبت دارد؛ این در حالیست که این نماد در ساعت ۹:۰۸ صف فروش می‌شود. لازم است سخنگوی سازمان در این مورد پاسخگو باشد. جمع بندی این که رفتار بازار سرمایه امروز حاصل اتلاف وقت در مذاکرات طی دو سال اخیر، عدم رفع تحریم‌ها و عدم نظارت مناسب رگولاتور در سازمان بورس و اوراق بهادار است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]