چشم ‌انداز سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳: روندها و استراتژی‌های برتر
چشم ‌انداز سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳: روندها و استراتژی‌های برتر
روند سرمایه‌گذاری در سال 2023 می تواند حرکت پول در اقتصاد جهانی را نشان دهد.

روند سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳ می تواند حرکت پول در اقتصاد جهانی را نشان دهد. در واقع بر اساس اصول اقتصاد زمانی یک سرمایه گذاری می تواند حداکثر سود ممکن را به همراه داشته باشد که این سرمایه گذاری در جهت جریان سرمایه قرار بگیرد. از این رو شناخت روند و اصول سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳ اهمیت پیدا می کند.

از طرف دیگر در سال های اخیر روند سرمایه گذاری از بازارهای سنتی و سرمایه ای به سمت موقعیت های جدیدی حرکت کرده است. این تغییر روند سرمایه گذاری را می توان ناشی از اتفاقاتی مانند ظهور هوش مصنوعی، شروع و اتمام کرونا و همچنین رکود اقتصاد جهانی دانست.

در ادامه ما به دنبال این هستیم که بدانیم در سال ۲۰۲۳ سرمایه گذاران به چه مسیری علاقه بیشتری دارند. یادتان باشد که کشف رد پای پول می تواند موقعیت بهترین سرمایه گذاری را برای شما ایجاد کند.

سرمایه‌گذاری در سال 2023

مفاهیم موثر در سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳

سرمایه گذاری یکی از مهمترین مفاهیم اقتصادی در دنیا محسوب می شود. سرمایه گذاری به معنی تزریق سرمایه به سیستم اقتصادی است. توجه داشته باشید که بانک ها به عنوان یک نهاد اقتصادی و تجاری شناخته می شود. از این رو سپرده های بانکی نیز در این تعریف به عنوان یک سرمایه گذاری شناخته می شود.

مسئله ای که وجود دارد این است که برخی از این سرمایه گذاری ها تدافعی ( با ریسک و سود کم ) و برخی دیگر سرمایه گذاری های تهاجمی محسوب می شوند. این که سرمایه گذار بر اساس کدام نوع از این موارد اقدام به سرمایه گذاری کند بستگی به فاکتورهای مختلف از جمله شخصیت خود او دارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که یک سرمایه گذار حرفه ای در مسیرهای مختلف و گاهی متضاد سرمایه گذاری می کند. چرا که این افراد به خوبی می دانند که سرمایه گذاری در یک مسیر یا یک موقعیت می تواند سرمایه را در برابر خطر بسیار بزرگی قرار دهد. از این رو به طور کلی سرمایه گذاران به دنبال سبدی از موقعیت های سرمایه گذاری هستند.

سوالی که ما در این مقاله به دنبال آن هستیم این است که می خواهیم بدانیم در سال ۲۰۲۳ کدام موقعیت توانسته بیشترین سهم در این سبد را به خود تخصیص دهد؟ این سهم یا این موقعیت سرمایه گذاری بر اساس فاکتورها و عوامل متعددی تعیین می شود. به طور مثال روند اقتصاد جهانی، موقعیت های بانکی، نرخ بهره تعیین شده، وضعیت علوم و فناوری، صنایع در حال توسعه و همچنین روند حرکت سرمایه مهمترین عواملی است که در این مسئله تاثیر گذار است.

ما در ادامه نمی توانیم به صورت مجزا تک تک این موارد را مورد بررسی قرار دهیم. از این رو با تمرکز بر مسئله روند گردش مالی و چرخش سرمایه در جهان سعی می کنیم چشم اندازه سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳ را به طور کلی بشناسیم.

مفاهیم موثر در سرمایه‌گذاری در سال 2023

ردپای پول در سرمایه‌گذاری سال ۲۰۲۳

مهمترین ابزار و البته مهمترین فاکتور کشف موقعیت ها و چشم انداز سرمایه‌گذاری سال ۲۰۲۳ را می توان مفهومی به نام ” رد پای پول ” دانست.

رد پای پول یک اصطلاح بسیار مهم در سیستم اقتصادی محسوب می شود. ردپای پول نشان می دهد که سرمایه در یک ماشین اقتصاد به کدام سمت حرکت می کند و از چه موقعیت هایی عبور می کند. برای درک بهتر این موضوع بهتر است از یک مثال ساده و ملموس استفاده کنیم. در سال ۹۸ سرمایه به سمت بازار بورس حرکت کرد. این حرکت سرمایه باعث شد که بازار رشد قابل توجهی را تجربه کند و در مدت چند ماه سود های خوبی به سرمایه گذاران برساند. اما با عبور سرمایه از این بازار، بورس افت کرد و سرمایه گذاران باقی مانده در این بازار دچار زیان شدند.

بعد از آن سرمایه به سمت بازارهایی مانند طلا، ارزهای دیجیتال و … حرکت کرد. در بازه ای از زمان نیز رد پای پول در بازار مسکن دیده شد. نکته ای که از این مثال ها می توان متوجه شد این است که شناخت این روند حرکت پول یا همان کشف رد پای پول به سرمایه گذاران این امکان را می دهد که بتوانند بر اساس این جریان موقعیت های مختلف سرمایه گذاری را کشف و از آن استفاده کنند.

سوالی که همواره در این خصوص پرسیده می شود این است که بازارهایی مانند طلا یا دلار و یا بازار سرمایه ای بورس همواره در موقعیت هایی سودآور بوده و هستند، بنابراین چه نیازی به شناخت رد پای پول و روند سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳ است؟ برای پاسخ به این سوال باید به فاکتور زمان توجه کرد.

در واقع شما باید بر اساس دوره بازگشت سرمایه و سود آن نسبتا به انتخاب موقعیت سرمایه گذاری اقدام کنید. به طور مثال ممکن است بازار بورس طی سه سال آینده وارد مسیر جریان پول شود. اما آیا باید این سه سال سرمایه خود را در این بازار معطل کرد؟ مسلما خیر. از این رو یک سرمایه گذار باهوش بر اساس روند سرمایه سعی می کند بهترین موقعیت های سرمایه گذاری بر اساس بازگشت سرمایه و سود حاصل از آن را پیدا کند. اینجاست که شناخت چشم انداز سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳ اهمیت بارزی پیدا می کند.

عوامل های مطرح سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳

برای شناخت موقعیت های سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳ باید بدانیم که چه عوامل و فاکتورهایی در اقتصاد سال میلادی جدید تاثیرگذار بوده است. یکی از مهمترین این عوامل را می توان رشد سریع و عجیب هوش مصنوعی دانست. در واقع سال ۲۰۲۳ را به واقع می توان سال هوش مصنوعی دانست.

در این سال میلادی شرکت های مطرح و بزرگ دنیا از جمله گوگل به سمت استفاده کامل از هوش مصنوعی رفته و این اتفاق باعث شده است که کاربری های بسیاری در این زمینه ایجاد شود. به طور مثال امروز بسیاری از افراد به جای استفاده از موتورهای جست و جوگر از چت بات هایی مانند chat GPT استفاده می کنند. این مسئله نشان می دهد که دنیا در مسیر جدیدی از انقلاب فناوری و صنعتی قرار گرفته است.

عامل مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این است که دنیا از جهات مختلف در دوران پسا کرونا به سر می برد. در واقع شاید کرونا در بسیاری از کشورهای جهان مهار شده و یا به طور کلی از بین رفته باشد. اما مسئله این است که وجود دارد این است که آثار این همه گیری هنوز در روابط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی به خوبی مشهود است.

یکی از مهمترین آثار دوران کرونا، رکود اقتصادی و از بین رفتن بسیاری از موقعیت های شغلی بود. این رکود و افزایش تقاضا در بسیاری از کشورها موجب افزایش تورم شد. از این رو بانک ها به منظور کاهش تقاضا و جمع آوری سرمایه های عمومی اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی کردند. این روند افزایش نرخ بهره طی سال ۲۰۲۳ نیز ادامه داشته است. از این رو انتظار می رود در سال پیش رو سپرده های بانکی و خرید اوراق قرضه به عنوان یک موقعیت مهم و تاثیرگذار در جریان سرمایه گذاری محسوب شود.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در مسیر سرمایه گذاری سال جاری را می توان روابط سیاسی حاکم در جهان دانست. جنگ سوریه و اوکراین باعث افزایش بهای گاز و مواد غذایی شد. از این رو انتظار می رود در سال جاری بهای نفت روند افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد. حال بر اساس این موارد می خواهیم بدانیم به صورت عملی کدام استراتژی سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳ مناسب است؟

 عوامل های مطرح سرمایه‌گذاری در سال 2023

موقعیت های سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳

به طور کلی می توان فرصت های سرمایه گذاری در سال میلادی جاری را به چند دسته تقسیم کرد. موقعیت اول سرمایه گذاری می تواند در حوزه مواد سوختی مانند نفت و گاز باشد. همانطور که گفتیم به نظر می رسد رد پای پول در این حوزه طی ماه های آینده به شکل پر رنگ تری دیده شود.

موقعیت مهم دیگری که طی امسال می تواند مطرح باشد، اوراق قرضه و سپرده های بانکی است. این گزینه با توجه به معاف از مالیات بودن و همچنین تضمین سود و اصل سرمایه همواره مورد علاقه سرمایه گذاران کلان در جهان بوده است. اما باید توجه داشت که دوره بازگشت سرمایه و سود در این روش کمتر از یک سال نخواهد بود و این موضوع برای سرمایه گذاران خرد چندان جذاب نیست.

موقعیت مهم و البته جدیدی که طی سال میلادی جاری و سال های آینده می تواند مورد بررسی قرار بگیرد، سرمایه گذاری در شرکت های فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی است. این شرکت ها طی سال های آینده شروع به رشد خواهند کرد و می توانند درصد بالایی از سرمایه های جهانی را به خود اختصاص دهند.

کرادفاندینگ، روشی مناسب برای سرمایه گذاری

همانطور که گفتیم در سال میلادی جاری به نظر می رسد بازارهای سرمایه ای مانند بورس، طلا و ارز نمی تواند به عنوان موقعیت مناسبی مطرح شود. در واقع رد پای پول نشان می دهد که تا اواخر سال ۲۰۲۳ این بازارها به صورت تعادلی پیشرفته و سود قابل توجهی برای سرمایه گذاران به همراه نخواهد داشت.

به نظر می رسد عمده سرمایه به سمت صندوق هایی با درآمد ثابت و بانک ها جریان پیدا کرده است. از طرف دیگر درصدی از سرمایه گذاران کلان و البته خطر پذیر به سمت شرکت ها و توسعه های نوپا در حوزه های فناوری مانند هوش مصنوعی حرکت کرده اند.

از این رو بهترین سرمایه گذاری در سال میلادی جاری و همچنین در سال آینده می تواند مخلوطی از این دو استراتژی باشد. یعنی سرمایه گذاری بر روی شرکت ها و طرح های اقتصادی و توجیهی با این شرط که تضمین بازگشت اصل سرمایه و سود حاصل از آن وجود داشته باشد.

در این حالت سرمایه گذاری جمعی با کرادفاندینگ مبتنی بر اعطای وام می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. در واقع در این روش سرمایه گذاران خرد یا کلان در کنار یک دیگر اقدام به سرمایه گذاری (اعطای وام) بر یک طرح اقتصادی می کنند. در این حالت طی یک دوره مشخص (۶ تا ۱۲ ماهه) سود مشخصی در کنار اصل سرمایه به سرمایه گذاران بازگردانده می شود. نکته مهم این است که این روش بر اساس پلتفرم دونگی معاف از مالیات بوده و سرمایه گذاران هیچ کارمزدی پرداخت نخواهند کرد.

همچنین در این حالت سرمایه گذار می تواند سبد متنوعی از شرکت ها و طرح های مختلف را در اختیار داشته باشد تا در بازه های زمانی مختلف اصل و سود سرمایه خود را به دست بیاورد. این مسئله باعث شده است که عملا سرمایه گذاران کلان مانند شرکت های حقوقی از این طریق اقدام به سرمایه گذاری کنند. بنابراین می توان حس کرد که درصدی از جریان پول در حوزه سرمایه گذاری جمعی یا همان کرادفاندینگ قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

پرسش های متداول

  • بهترین استراتژی برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳ چیست؟

بر اساس شرایط و فاکتورهای موجود می توان گفت که سرمایه گذاری تدافعی با اطمینان نسبت به بازگشت اصل و سود سرمایه می تواند گزینه مناسبی برای سال جاری و حتی سال بعد میلادی باشد.

  • سود خالص سرمایه گذاری از طریق کرادفاندینگ چقدر است؟

به طور کلی سود اعلام شده توسط شرکت ها ( حداکثر ۴۵ درصد به صورت سالانه ) به عنوان سود خالص شناخته می شود. چرا که بر اساس پلتفرم دونگی کارمزدی از سرمایه گذاران کسر نشده و این افراد از پرداخت مالیات معاف هستند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]