آشنایی با صندوق بخشی خودرو
آشنایی با صندوق بخشی خودرو
هنگامی که بحث سرمایه گذاری به میان می‌آید، کارشناسان و همچنین فعالان بازارهای مالی مختلف، پیشنهاد متفاوتی ارائه می‌دهند.

هنگامی که بحث سرمایه گذاری به میان می‌آید، کارشناسان و همچنین فعالان بازارهای مالی مختلف، پیشنهاد متفاوتی ارائه می‌دهند. به طور مثال ممکن است فردی بازار املاک را پیشنهاد کند و فردی دیگر بهترین سرمایه گذاری را خرید سکه یا دلار بداند. اما جالب است بدانید که اگر به سود بازارهای مختلف در ایران در بازه مثلا ۱۰ ساله نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که بیشترین سوددهی با اختلاف بسیار زیاد مربوط به بازار بورس و سهام بوده است.

با این حال یک نکته مهم در این میان به چشم می‌خورد، آن هم این است که در بازار بورس یک سری صنایع خاص هستند که در بازه‌های صعودی، نسبت به شاخص کل و سایر سهام‌ها، رشد بسیاری بیشتری را تجربه کرده‌اند. یکی از این صنایع، خودرو است. اکنون سوال این است که اگر سود این حوزه سرمایه گذاری انقدر بالاست، چطور در آن سرمایه‌گذاری کنیم؟ اینجاست که باید با مفهوم صندوق‌های بخشی و صندوق بخشی خودرو آشنا شویم.

صندوق بخشی چیست؟

صندوق‌های سرمایه گذاری با تجمیع دارایی سپرده‌گذاران، سرمایه آن‌ها را تحت نظر کارشناسان در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری می‌کنند. صندوق‌های بخشی یا همان سکتور فاندها نیز دقیقا سازوکاری مشابه همین دارند، با این تفاوت که در یک بخش و صنعت خاص فعال هستند. مثلا یک صندوق بخشی پتروشیمی برای سرمایه گذاری در نمادهای مختلف این صنعت ایجاد شده است که با متمرکز سرمایه در این بخش اقتصاد، می‌تواند در صورت رشد پتروشیمی‌ها بازدهی بسیار بالایی برای سرمایه گذاران نسبت به سایر صندوق‌ها ایجاد کند.
در ایران تا به امروز شاهد تشکیل ۴ نوع صندوق بخشی بوده‌ایم که عبارتند از: شیمیایی، فلزات، خودرو و سیمان. در بین این ۴ بخش سهم صنعت خودرو به نسبت پایین‌تر بوده است. با این حال به نظر می‌رسد با گسترش بیشتر صندوق‌های سرمایه گذاری خودرو در سال‌های پیش رو، این حوزه نیز بتواند درصد قابل توجهی از سرمایه فعالان بازار ایران را به خود اختصاص دهد.

صندوق بخشی خودرو چیست؟

صندوق بخشی خودرو از انواع سکتور فاندها و صندوق‌های قابل معامله (ETF) است که به طور اختصاصی در نمادهای بازار خودرو فعالیت می‌کند. در این صندوق‌ها در سهام بسیاری از گروه‌های خودرویی شامل سایپا، ایرانخودرو، بهمن خودرو و سایر نمادها سرمایه گذاری شده و به این ترتیب سپرده گذاران می‌توانند از سود جذاب گروه‌های خودرویی در بازه‌های زمانی بهره‌مند شوند.

صندوق‌های بخشی خودرو مزایای زیادی دارند و با تجمیع سرمایه، می‌توانند سودهای خوبی برای افراد به ارمغان بیاورند. با این حال سکتور فاند خودرو نیز مانند سایر صندوق‌های سهامی ریسک خاص خود را دارد.

نگاهی به مزایا و معایب صندوق بخشی خودرو

صندوق‌های بخشی خودرو مزایا و معایب خاص خود را دارند و یک سرمایه گذار باید تمامی جنبه‌های مختلف این صندوق‌ها را به طور کامل بررسی کرده و در نهایت تصمیم به سرمایه گذاری بگیرد. در ادامه بخشی از مزایا و معایب صندوق بخشی خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

مزایا:

  • بازدهی سود بالا

از آن جایی که درصد بسیار بالایی از سرمایه سپرده‌گذاران در این صندوق‌ها روی نمادهای خودرویی متمرکز شده و گروه خودرو همواره در سال‌های اخیر عملکرد درخشانی از خود نشان داده است، می‌توان گفت که بازدهی این صندوق می‌تواند نسبت به سایر صندوق‌ها بالاتر باشد.

  • نقدشوندگی بالا

صندوق‌های بخشی خودرو نقدشوندگی بالایی دارند و سپرده گذار می‌تواند به دارایی خود دسترسی داشته و در صورت تمایل آن را نقد کند.

  • وضعیت صعودی گروه‌های خودرویی

بالاتر هم به این نکته اشاره کردیم که سهام‌های خودرویی به طور کلی در بازه‌های مختلف بورس، به دلیل اینکه همگام با قیمت دلار رشد می‌کنند، توانسته‌اند در سال‌های اخیر سودهای خوبی را به معامله‌گران خود پس بدهند.

  • پایین بودن سهم صنعت خودرو نسبت به سایر صندوق‌های بخشی

سهم صندوق‌های بخشی خودرو بازار ایران حدود ۳ الی ۴ درصد بوده که نسبت به صندوق‌های بخشی پتروشیمی، فلزات و سیمان درصد بسیار پایینی به شمار می‌رود. در نتیجه این صندوق‌ها جای رشد زیادی در سال‌های پیش رو خواهند داشت.

معایب:

  • ریسک بالاتر نسبت به سایر صندوق‌های بخشی

گروه خودرویی هرچند در سال‌های گذشته نسبت به شاخص کل و سایر صنایع رشد بسیار بهتری را تجربه کرده است، اما در عین حال نوسانات آن نیز بسیار زیاده بوده به حدی که سپرده گذارانی که در این بخش سرمایه گذاری می‌کنند باید قدرت تحمل ریسک بالاتری داشته باشند.

  • تازه تاسیس بودن صندوق بخشی خودرو در ایران

صندوق بخشی خودرو بخش کوچکی از صندوق‌های بخشی را در کارگزاری‌های مختلف به خود اختصاص داده و عضوی نسبتا جدید از خانواده صندوق‌های سهامی به شمار می‌رود. در نتیجه باید در صورت علاقه به سپرده گذاری در این حوزه یک کارگزاری معتبر برای سرمایه گذاری در صندوق بخشی خودرو پیدا کنیم که اعتبار بالایی داشته و نقدینگی قابل توجهی را جمع آوری کرده باشد.

در صندوق‌های بخشی خودرو سرمایه گذاری کنیم؟

واقعیت این است که پاسخ این سوال نسبت به افراد مختلف متفاوت است. به هر صورت صندوق‌های بخشی خودرو ریسک نسبتا بالاتری دارند، اما در عوض بازدهی آن‌ها بسیار بیشتر از سایر صندوق‌ها است. بنابراین اگر شما یک فرد ریسک پذیر هستید و به دنبال کسب سودهای بالاتر از حد معمول هستیدَ، سرمایه‌گذاری در صندوق بخشی خودرو می‌تواند گزینه‌ای خوب برای شما باشد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]