ورود به بورس در زمان اصلاح شاخص کل | زمان بازگشت بورس به روند صعودی قدرتمند
ورود به بورس در زمان اصلاح شاخص کل | زمان بازگشت بورس به روند صعودی قدرتمند
این روزها شاخص کل بورس در حال اصلاح است. با این وجود هنوز می‌توان سهم‌های خوبی برای خرید و سرمایه‌گذاری در بورس پیدا کرد.

اصلاح قیمت؛ روند طبیعیِ بازارهای مالی

در تمام بازارهای مالی از طلا و ارزهای خارجی گرفته تا بورس و فارکس، موج‌های قیمتی صعودی و نزولی وجود دارد. در بازارهای یک طرفه‌ مانند بورس ایران که تنها با خرید و افزایش قیمت سهام می‌توان سود به دست آورد، به موج‌های نزولی (کاهش قیمت) که بخشی از روند صعودی قبلی را خنثی یا متعادل می‌کنند، اصلاح قیمتی گفته می‌شود.

شاخص کل و اصلاح قیمت

شاخص کل بورس پس از رسیدن به ناحیه مقاومتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی، وارد فاز اصلاحی شده به طوری که هم اکنون حدود ۵۰٪ از موج صعودی قبلی را اصلاح کرده است. ادامه این اصلاح ممکن است حتی به محدوده ۲ میلیون واحد نیز برسد اما سوال اصلی این است که آیا می‌توان در این شرایط وارد بازار شد و سهمی را خریداری کرد؟

خرید سهام در زمان اصلاح شاخص کل بورس

موفقیت در بورس در وهله اول به میزان دانش اقتصادی افراد وابسته است. بورس ایران، بازاری است که علاوه بر تحلیل تکنیکال و بنیادی به شرایط اقتصادی کشور و قیمت کالاهای جهانی وابسته است. بورس ایران بازاری کامودیتی محور است. بنابراین سرمایه‌گذاران باید با استفاده از دانش اقتصاد کلان (Macroeconomics) و تحلیل قیمت کالاهای جهانی، تاثیر اقتصاد را بر قیمت سهم‌های موجود در بورس تشخیص دهند.

دانش اقتصاد کلان به شما کمک می‌کند تا با نگاهِ از کلان به جز، صنایع بورسی منتخب را در هر برهه زمانی انتخاب کنید. برای یادگیری اقتصاد کلان می‌توانید از دوره‌ کاربردی این علم که به زبان ساده مهمترین مفاهیم اقتصادی مانند نقش پول و بانک در اقتصاد، تفاوت پول و شبه پول، اثرات تعیین قیمت توسط دولت و …را آموزش می‌دهد، استفاده کنید. پس از گذراندن این دوره می‌توانید به تحلیل درستی از وضعیت اقتصادی دست پیدا کرده و با استفاده از آن در بازار بورس، فارکس، طلا، خودرو، دلار و مسکن سرمایه‌گذاری موفقی داشته باشید. جزئیات بیشتر در خصوص دوره جامع آموزش اقتصاد را در وب سایت آموزش بورس بخوانید.

به نقل از وب سایت اینوستوپدیا، «دانش اقتصاد کلان به ساختار، عملکرد و تصمیم‌گیری‌های کلی اقتصادی مربوط است. دانش اقتصاد کلان در برابر دانش اقتصاد خُرد قرار می‌گیرد. در اقتصاد خرد، تاثیر رفتار مردم، شرکت‌ها و صنایع بر قیمتها تحلیل و بررسی می‌شود اما در دانش اقتصاد کلان رشد اقتصادی بلندمدت به همراه چرخه‌های تجاری کوتاه مدت بررسی می‌شوند.»

سیاست‌های پولی و مالی هر کشور تاثیر عمیقی بر بازارهای مالی آن خواهند داشت. در بورس ایران نیز علاوه بر تاثیر قیمت کالاهای جهانی، بررسی بودجه کشور به شناخت سهام پربازده در بورس کمک می‌کند. سیاست‌های دولت در کنترل تورم و نقدینگی بخش مهم دیگری است که تاثیر مستقیمی بر بازار سرمایه ایران می‌گذارد.

این مباحث از جمله مواردی هستند که در دوره اقتصاد کلان آموزش داده می‌شوند. با استفاده از این آموزشهای کاربردی تمام افراد جامعه در هر شغلی که هستند می‌توانند سرمایه خود را از تورم نجات داده و با سرمایه‌گذاری اصولی، بر مقدار آن نیز بیافزایند. حال به سوال قبلی برمی‌گردیم؛ آیا در زمان اصلاح شاخص کل می‌توان سهام خرید؟

اگر تحلیل شرایط اقتصادی ورود به بورس را در زمان اصلاح تایید کند، می‌توانید در آن سرمایه‌گذاری کنید. در مرحله بعدی باید سهام را با استفاده از تحلیل بنیادی و تکنیکال بررسی کنید.

انتخاب سهام در زمان اصلاح شاخص کل

برای انتخاب سهام در زمان اصلاح شاخص، ابتدا صنعت بورسی مورد نظر خود را با استفاده از دانش اقتصادی انتخاب کنید. سپس از بین نمادهای آن صنعت، بهترین نماد را از لحاظ تکنیکال و بنیادی انتخاب کنید. برای مثال فرض کنید صنعت بانکی در حال حاضر سودده است و شما کار تحلیل خود از نمادهای این گروه را با نماد وبلمت (بانک ملت) شروع می‌کنید.

برای شروع تحلیل ابتدا باید با نحوه فعالیت شرکت، محل درآمدها و هزینه‌های آن، اثر نرخ ارز بر درآمد شرکت و سایر عوامل مهم تاثیرگذار بر سود و زیان شرکت آشنا شوید. در قدم بعدی باید گزارش‌های ماهیانه و صورت‌های مالی نماد را بررسی و تحلیل کنید و با استفاده از تحلیل تکنیکال، نقاط ورود و خروج مناسب را پیدا کنید. انجام تمام این فرآیندها برای کسانی که وقت آزاد زیادی ندارند دشوار است. این افراد می‌توانند از تحلیل‌های آماده و به روز که توسط تیم متخصصی از کارشناسان بورسی انجام می‌شوند، استفاده کنند. برای دسترسی به تحلیل جامع وبملت این مطلب را مطالعه کنید.

بازگشت بورس به روند صعودی

بورس ایران در شرایط کنونی نسبت به سایر بازارهای مالی موازی در ایران رشد کمتری داشته است و هنوز به ارزش دلاری خود نرسیده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اصلاح بورس در بیشترین حالت ممکن تا کانال ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی ادامه پیدا می‌کند. با این وجود احتمال نزول شاخص کل بیشتر از این محدوده، بسیار اندک است. حتی اگر توافقات برجام عملی شود، بورس ایران همچنان رشد می‌کند چون شرکت‌ها می‌توانند با هزینه کمتری مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه کنند. علاوه بر این روند صادرات بهبود پیدا کرده و همین موضوع منجر به افزایش فروش شرکت‌ها می شود.

پیش‌بینی‌های کارشناسان بورسی از آینده شاخص کل، رسیدن به ناحیه ۳ میلیون واحدی است. رسیدن به این محدوده با توجه به تورم موجود در کشور و قیمتِ بالای دلار اصلا دور از انتظار نیست.

زمان اصلاح؛ فرصتی طلایی برای خرید سهام

هنگامی که شاخص کل بورس اولین نشانه‌های اصلاح را بروز می‌دهد، حرفه ای‌های بازار سهم‌های خود (که در این مدت رشد قابل توجهی داشته‌اند) را فروخته و سرمایه خود را نقد می‌کنند. در چنین حالتی این افراد با خیال راحت مشغول یافتن سهم‌های جا مانده از رشد بازار می‌شوند. اگر سهم‌های جا مانده از رشد بازار ارزش ذاتی بالایی داشته باشند، سرمایه گذاران حرفه‌ای اقدام به خرید آنها می‌کنند چون می‌دانند پس از اتمام اصلاح قیمت و زمانی که رشد سریع بازار شروع می‌شود، آنها برنده میدان خواهند بود. استفاده از تحلیل‌ سهامِ افراد حرفه‌ای به سایر سرمایه گذاران کمک می‌کند تا سرمایه گذاریِ موفق و پُر بازده‌ای در این بازار داشته باشند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]