مشاغل معاف از مالیات
مشاغل معاف از مالیات
مشاغل معاف از مالیات کدام مشاغل هستند؟

ابتدا با یک تعریف کلی این عبارت را آغاز می‌کنیم. مالیات یکی از راه‌های کسب درآمد دولت است. در واقع دولت بخشی از هزینه‌های خود را با دریافت مالیات از مردم تامین می‌کند. سوال اینجاست که آیا شرایط دریافت مالیات برای اقشار مختلف جامعه یکسان است؟

در پاسخ باید بگوییم خیر. دولت به کمک سیاست‌های حمایتی خود سعی دارد تا با دریافت مالیات ثروت عمومی را به‌طور عادلانه‌تری تقسیم‌بندی کند. به همین دلیل، برخی کسب‌وکارها معاف از پرداخت مالیات هستند. اگر دوست دارید بدانید که شما در دسته معاف‌شده‌ها هستید یا نه، این مقاله اطلاعات ارزشمندی به شما خواهد داد.

مالیات چند نوع دارد؟

مالیات می‌تواند معنی و مفهوم گسترده‌ای داشته باشد. در یک تعریف ساده، هزینه‌ای است که افراد به‌منظور تامین هزینه‌های جامعه می‌پردازند و در تعریفی دیگر که توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ارائه شده، پرداختی الزامی و بلاعوض است که به اشخاص، موسسه‌ها و دارایی‌ها تعلق می‌گیرد. به‌طور کلی مالیات در ایران به ۲ دسته تقسیم می‌شود.

  • مالیات مستقیم: مالیاتی است که افراد حقیقی و حقوقی آن را به‌طور مستقیم از حساب خود برداشت، و به حساب اداره واریز می‌کنند. همه افراد ناچار به پرداخت این مالیات هستند؛ مگر اینکه واجد شرایط خاصی باشند.
  • مالیات غیرمستقیم: رایج‌ترین نوع این مالیات، مالیات بر ارزش افزوده است که توسط مردم عادی هنگام خرید کالا و خدمات پرداخته می‌شود. خلاف مالیات مستقیم که تبصره‌های مختلفی برای آن تعیین شده، هیچ‌گونه مشاغل معاف از مالیات بر ارزش افزوده به‌جز خیریه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، مدارس غیرانتفاعی، انتشارات و مطبوعات و موسسه‌های ورزشی وجود ندارد و دیگران مکلف به پرداخت آن هستند.

معرفی مشاغل معاف از مالیات کارتخوان

معرفی مشاغل معاف از مالیات کارتخوان

دسته‌ای خاص از مشاغل با توجه به قانون و خدماتی که ارائه می‌دهند، معاف از پرداخت مالیات هستند؛ چراکه آن‌ها با اهداف خاص خود جامعه را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. پس می‌توانند بدون پرداخت هیچ‌گونه مالیات در طول سال فعالیت داشته باشند. در ادامه مطلب طیف‌ مشاغل معاف از مالیات را خواهید شناخت.

  • معافیت مالیاتی شرکت‌های تعاونی در بخش روستایی و عشایری: مطابق ماده ۱۳۳ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد صندوق حمایت از توسعه شرکت‌های تعاونی روستایی، کشاورزی، کارمندی، صیادی، دانش‌آموزی و دانشجویی از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • معافیت مالیاتی فروش کالا در بازار بورس: طبق ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم، افراد حقیقی و حقوقی در ایران که صاحب سهام شرکت‌هایی در داخل یا خارج از بازار بورس هستند، می‌توانند از قانون معاف مالیاتی بهره ببرند.
  • معافیت مالیاتی بیمه عمر: طبق ماده ۱۳۶ قانون مالیات‌های مستقیم، وجوه پرداختی ازطرف موسسات مشمول پرداخت مالیات نمی‌شود.
  • معافیت مالیاتی هزینه‌های درمانی شخصی و خانوادگی: طبق ماده ۱۳۷ قانون مالیات‌های مستقیم، هزینه‌های درمانی هر شخص به‌خاطر بیماری خود، همسر، پدر، مادر، برادر، خواهر و فرزند تحت تکفل، در یک سال مشمول معاف مالیاتی خواهد شد.
  • معافیت مالیاتی اماکن مذهبی و زیارتی: طبق ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم، موقوفات، نذورات، کمک، هدیه‌های نقدی و غیرنقدی اماکن متبرکه شامل مالیات نخواهد بود.
  • معافیت مالیاتی محصولات صنعتی، کشاورزی و صنایع تکمیلی: طبق ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد حاصل از صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی مانند دام و طیور و همچنین درآمدی که ازطریق واردات به ایران به‌دست می‌آید، مشمول معاف از مالیات خواهند بود.
  • معافیت مالیاتی سود دریافتی از سپرده و اوراق قرضه: طبق ماده ۱۴۵ قانون مالیات‌های مستقیم، سود بانک‌های ایرانی، سود سپرده‌های مربوط به پس‌انداز و مزایای بازنشستگی کارمندان و کارگران، جوایز متعلق به قرضه دولتی و اسناد خزانه، سود متعلق به حساب‌های سپرده و سود و جوایز متعلق به اوراق مشارکت شامل مالیات نخواهند شد.
  • معافیت مالیاتی توسعه، بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی و معدنی: طبق ماده ۱۳۸ قانون مالیات‌های مستقیم، سود ابزاری شرکت‌های خصوصی یا تعاونی که برای توسعه، نوسازی، بازسازی و تکمیل واحدها در سال مورد استفاده قرار می‌گیرد، تنها ۵۰درصد مالیات به آن تعلق می‌گیرد.
  • معافیت مالیاتی موسسه‌های نگهداری از معلولین: طبق ماده ۱۳۴ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد حاصل از تربیت و تعلیم معلولان ذهنی در مدارس غیرانتفاعی در مقاطع تحصیلی مختلف شامل مالیات نخواهد شد.

با نرم افزار حسابداری فروشگاهی رایما از تخفیف های مالیاتی بهره مند شوید

ازآنجایی‌که دریافت مالیات یکی از روش‌های مرسوم دولت‌ها برای درآمدزایی است، چنانچه شما جزء مشاغل معاف از مالیات محسوب نمی‌شوید، قطعا یکی از دغدغه‌هایتان پیداکردن راهی برای تخفیف‌های مالیاتی است. نرم افزار فروشگاهی رایگان رایما هم می‌تواند یک راه ‌حل عالی برای مشاغلی باشد که با پرداخت مالیات سروکار دارند.

رایما یک نرم‌افزار مدیریتی است که همه اصناف مجاز به استفاده از آن هستند. شما هم می‌توانید به‌منظور ثبت فرایندهای خرید و فروش و محاسبه درآمد و سود به‌شکلی دقیق، اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تکمیل کنید. در این صورت با پرداخت به‌موقع مالیات، یکی از خوش‌حساب‌هایی شناخته می‌شوید که به او تخفیف مالیاتی تعلق خواهد گرفت.

رایما، واسطه ای بین شما و سامانه مودیان

مشاغل معاف از مالیات بر ارزش افزوده

کسانی که جزء مشاغل معاف از مالیات معرفی نشده‌اند، با نام مودیان مالیاتی شناخته می‌شوند. آن‌ها یک سری تکالیف و وظایف دارند که ازجمله آن‌ها ثبت‌نام در سامانه مودیان و انجام کلیه کارهای معاملاتی از این‌طریق است.

این مشاغل همچنین موظف به تهیه پایانه فروشگاهی هستند تا از آن در کسب‌وکارشان استفاده کنند. عرضه نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی این امکان را برای صاحبان مشاغل فراهم کرده‌اند. رایما، نرم افزار واسطه سامانه مودیان است.

طبق ماده ۱۵ قانون مالیات‌های مستقیم، همه افراد حقیقی و حقوقی باید صورت‌حساب‌های فروش و هزینه‌های سالانه را به سازمان مالیات ارائه دهند. ممکن است این پروسه از دیدگاه اشخاص سخت و پیچیده به‌نظر برسد. رایما پلتفرمی است که این اطلاعات را خیلی سریع و با دقتی فوق‌العاده بالا به این سامانه منتقل می‌کند.

جمع‌بندی

مشاغل معاف از مالیات، گاه کسب‌وکارهای مهم و تاثیرگذار در وضعیت کشور هستند و گاه کسب‌وکارهایی کوچک با سقف درآمدی مشخص. معاف‌کردن مشاغل از پرداخت مالیات نه‌ تنها در ایران، بلکه در کشورهای بسیاری به‌منظور حمایت از برخی فعالیت‌های شغلی در نظر گرفته شده است.

اگر جزء مشاغل معاف از مالیات هستید که هیچ، اما اگر ناچار به پرداخت این هزینه هستید، نرم‌افزار فروشگاهی رایما، گزینه‌ای استثنایی در ارسال صورت‌حساب‌هایتان به سامانه مودیان است. رایما به جلوگیری از عواقب مربوط به ارسال شفافیت‌های مالی به مودیان جلوگیری می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد که دیگر دغدغه‌ای بابت مسائل مربوط به حوزه مالیات نداشته باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 4 میانگین: 5]