افزایش ۲ برابری تاسیس ایستگاه‌های هواشناسی جدید در کشور
افزایش ۲ برابری تاسیس ایستگاه‌های هواشناسی جدید در کشور

معاون فنی، سازمان هواشناسی کشور از افزایش ۲ برابری تاسیس ایستگاه های هواشناسی جدید در کشور خبر داد و گفت: به زودی فرایند تامین نخستین دستگاه «ویندپروفایلر» فرودگاه بین المللی امام(ره) آغاز می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فرح محمدی معاون فنی، ‌شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: بر اساس برنامه قرار است به زودی فرایند تامین نخستین دستگاه «ویندپروفایلر» فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) آغاز شود.

وی افزود: «ویندپروفایلر» جزو تجهیزات نوین و پیشرفته هواشناسی است که وضعیت سرعت و جهت باد را در لایه های مختلف جو سنجش می‌کند که کمک زیادی به انجام ایمنی عملیات‌های پروازی به ویژه به هنگام فرود می‌کند.

محمدی از احتمال تجهیز فرودگاه‌های تبریز و اردبیل به ویندپروفایلر خبر داد و گفت: در صورت نهایی شدن این موضوع، این فرودگاه‌ها نیز به این تجهیز مهم هواشناسی مجهز می‌شوند.

معاون فنی، ‌ شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در بخش دیگری به توسعه زیرساختی های هواشناسی در چهار سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: در چهار سال اخیر ۲۶۰ ایستگاه در سازمان هواشناسی کشور تاسیس شده که بیش از ۲ برابر تعداد ایستگاه های ایجاد شده در چهار سال قبل از آن است.

محمدی اضافه کرد: در چهار سال منتهی به پایان سال ۱۳۹۷ تنها ۲۵ ایستگاه اقلیم شناسی خودکار در کشور تاسیس شده بود که در چهار سال اخیر ۷۵ ایستگاه اقلیم شناسی جدید تاسیس شده است.

وی با بیان اینکه زیرساخت های هواشناسی در حوزه ساختمانی و فناوری جهش قابل توجهی در چهار سال اخیر داشته است، افزود: از زمان عضویت ایران در سازمان جهانی هواشناسی تا سال ۱۴۰۱ یعنی حدود بیش از ۶۰ سال اخیر فقط حدود ۷۶ ایستگاه هواشناسی بین المللی در کشور فعالیت می‌کرد که سال گذشته ۵۰ ایستگاه جدید ایران به شبکه دیدبانی جهانی موسوم به GBON اضافه شد.

معاون فنی، ‌ شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: با این اقدام تعداد ایستگاه‌های بین المللی هواشناسی کشور به حدود ۱۲۶ مورد رسید.

محمدی اضافه کرد: علاوه بر این سازمان هواشناسی می‌کوشد ۵۰ ایستگاه دیگر نیز به شبکه دیدبانی جهانی اضافه شود تا قدرت تفکیک زمانی و مکانی داده‌های دیدبانی سطح زمین ارتقا یابد و کمبودهای موجود در این شبکه تکمیل شود.

وی خاطر نشان کرد: با افزایش تعداد ایستگاه‌های بین‌المللی هواشناسی کشور، کیفیت پیش‌بینی‌های جوی در مدل‌های عددی جهانی نیز ارتقا می‌یابد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]