گلکسی A۵۴ بخریم یا شیائومی پوکو X۵ پرو؟ +لیست قیمت انواع گوشی سامسونگ و شیائومی
گلکسی A۵۴ بخریم یا شیائومی پوکو X۵ پرو؟ +لیست قیمت انواع گوشی سامسونگ و شیائومی

در این مطلب به بررسی قیمت گوشی های سامسونگ و شیائومی می پردازیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ با قرار گرفتن پنل جلویی هر دو گوشی های A۵۴ و پوکو ایکس ۵ پرو تغییرات چندانی از نظر طراحی به چشم نمی‌خورد و هر دوی آن‌ها به صفحه‌نمایش تخت با لبه‌های گرد مجهز شده‌اند. البته در نظر داشته باشید که گرد بودن لبه‌های گوشی A۵۴ ۵G کمی از جدیدترین میان‌رده شیائومی بیشتر است.

تفاوت چشمگیری که می‌توان در این بخش به آن اشاره کرد ابعاد و وزن این دو گوشی را در بر می گیرد. گوشی پوکو X۵ پرو ۵G با ابعاد ۱۶۲.۲ در ۷۶ در ۷.۹ میلی‌متر به همراه وزن ۱۸۱ گرم و گوشی گلکسی A۵۴ ۵G با ابعاد ۱۵۸.۲ در ۷۶.۷ در ۸.۲ میلی‌متر و وزن ۲۰۲ گرم به بازار عرضه شده‌اند. در نتیجه اگر مؤلفه ابعاد در طراحی گوشی موبایل برایتان اهمیت شایانی دارد، گوشی شیائومی Poco X۵ پرو دارای ابعاد بزرگ‌تر و گوشی Galaxy A۵۴ از ابعاد کوچک‌تری برخوردار شده است. در پنل جلویی هر دو دستگاه فوق نیز حفره‌ای مشاهده می‌شود که دوربین سلفی را میزبانی می‌کند. سامسونگ برای ساخت جدیدترین گوشی میان رده خود تحت عنوان گلکسی A۵۴ به سراغ جنس شیشه رفته است که در مقابل جنس پلاستیک استفاده شده در گوشی پوکو ایکس ۵ پرو شیائومی، هنگام کارکردن جذب اثر انگشت بالاتری دارد.

اصلی‌ترین تفاوت گوشی‌های Samsung Galaxy A۵۴ و Xiaomi Poco X۵ Pro به پنل پشتی آن‌ها مربوط می‌شود. به این صورت که در گوشی Galaxy A۵۴ ۵G چینش دوربین سه‌گانه به‌صورت جزیره‌ای روی دستگاه دیده می‌شود؛ اما برای گوشی پوکو ایکس فایو پرو شیائومی ماژول مستطیلی شکل در نظر گرفته شده دوربین سه‌گانه به همراه فلش LED داخل آن چیدمان شده‌اند. در نهایت می‌توان گفت جدیدترین گوشی میان‌رده سامسونگ از طراحی ساده و مینیمال‌تری نسبت به پوکو X۵ Pro برخوردار شده که احتمالاً محبوبیت بیشتری دارد؛ اما این موضوع کاملاً سلیقه هر شخص باز می گردد.

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A۵۴ موفق به دریافت استاندارد IP۶۷ به معنای مقاومت در برابر غوطه ور شدن در آب تا عمق یک متر به مدت ۳۰ دقیقه و مقاومت کامل در برابر گرد و غبار و گوشی شیائومی پوکو X۵ پرو از استاندارد IP۵۳ به معنای مقاومت در برابر پاشیده شدن آب به طور قائم یا با حداکثر زاویه ۶۰ درجه و مقاوم در برابر گرد و غبار برخوردار شده است. از همین رو شاید جدیدترین گوشی میان رده سامسونگ عملکرد بهتری را در این بخش از خود نشان دهد؛ اما استفاده از این ویژگی در این بازه قیمتی بسیار خوشایند به نظر می‌رسد.

صفحه نمایش هر دو گوشی های A۵۴ و Poco X۵ Pro توسط گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شود که خیال شما را از بابت خط و خش و ضربه‌های احتمالی راحت می‌کند. هنگام خرید گوشی پوکو ایکس ۵ پرو رنگ‌های مشکی (Astral Black)، آبی (Horizon Blue) و زرد (Poco Yellow) پیش روی شما قرار می‌گیرد و برای خرید گوشی گلکسی A۵۴ می‌توانید از بین رنگ‌های سفید (White)، یاسی (Violet)، مشکی (Graphite) و سبز (Lime) انتخاب خود را انجام دهید.

مقایسه صفحه نمایش گوشی شیائومی پوکو ایکس ۵ پرو ۵G با گلکسی A۵۴ ۵G

سامسونگ برای صفحه نمایش گوشی گلکسی A۵۴ ۵G به سراغ صفحه نمایش ۶.۴ اینچی از نوع سوپر امولد رفته که ۸۲.۹ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص داده است. از دیگر ویژگی‌های صفحه نمایش این گوشی می‌توان به رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و میزان روشنایی تا ۱۰۰۰ نیت اشاره کرد.

در طرف دیگر نیز شیائومی برای جدیدترین گوشی میان رده سری پوکو خود از صفحه نمایش ۶.۶۷ اینچی از نوع امولد استفاده کرده که ۸۶.۸ درصد از پنل جلویی را اشغال کرده است. از دیگر ویژگی‌هایی که به ارائه تصاویر باکیفیت به کاربران کمک می‌کنند می‌توان به رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، پشتیبانی از محتوای HDR۱۰+ و دالبی ویژن، پشتیبانی از ۱ میلیارد رنگ، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و میزان روشنایی تا ۹۰۰ نیت اشاره کرد. در مجموع در بخش صفحه نمایش تفاوت چندانی میان دو گوشی شیائومی Poco X۵ Pro و Galaxy A۵۴ مشاهده نمی‌شود و هر دو دستگاه فوق قادر به ارائه خروجی بسیار مناسبی از تصاویر به کاربران خواهند بود.

مقایسه نرم افزار گوشی Galaxy A۵۴ ۵G سامسونگ با Poco ایکس ۵ پرو ۵G

گوشی A۵۴ با اندروید ۱۳ به همراه رابط کاربری One UI ۵.۱ و شیائومی پوکو X۵ پرو ۵G با اندروید ۱۲ و MIUI ۱۴ مخصوص گوشی‌های پوکو از جعبه خارج می‌شود. با توجه به اینکه رابط کاربری سامسونگ یکی از محبوب‌ترین و روان‌ترین رابط کاربری گوشی‌های اندرویدی محسوب می‌شود، می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای کسانی باشد که به دنبال یک گوشی با عملکردی نرم و روان هستند. همچنین به گفته کمپانی سامسونگ گوشی Galaxy A۵۴ چهار نسل ارتقا سیستم‌عامل و پنج سال به‌روزرسانی امنیتی را دریافت خواهد کرد. از جدیدترین قابلیت‌هایی که در One UI ۵.۱ با آن‌ها مواجه خواهید شد می‌توان به اتصال یکپارچه بین دستگاه‌های سامسونگ، قابلیت ویرایش فایل‌ها هنگام تماس ویدئویی، جداسازی سوژه از عکس و کپی‌کردن آن در بخش دیگر و پشتیبانی از قابلیت Bixby Text Call اشاره کرد.

رابط کاربری گوشی‌های شیائومی نیز نسبت به رابط کاربری گوشی‌های سامسونگ از پیچیدگی بیشتری برخوردارند و ممکن است کارکردن با آن‌ها کمی چالشی به نظر برسد؛ چرا که قابلیت‌های شخصی‌سازی بسیار گسترده‌تری را در اختیار کابران خود قرار می‌دهد. به‌علاوه شیائومی وعده داده است تا سه سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری را برای POCO X۵ Pro ارائه دهد.

مقایسه سخت ‌افزار گوشی A۵۴ ۵G با Poco X۵ Pro ۵G

Poco X۵ Pro از چیپست اسنپدراگون ۷۷۸G ۵Gاستفاده می‌کند که توسط کمپانی TSMC با لیتوگرافی ۶ نانومتری نیز ساخته شده است. همچنین مجموعه سخت‌افزاری آن با پردازنده گرافیکی Adreno ۶۴۲L و پشتیبانی از شبکه ۵G تکمیل می‌شود. گوشی گلکسی A۵۴ سامسونگ نیز به جدیدترین تراشه اگزینوس تحت عنوان Exynos ۱۳۸۰ با لیتوگرافی ۵ نانومتری و پردازنده گرافیکی Mali-G۶۸ MP۵ مجهز شده است که از شبکه ۵G نیز پشتیبانی می‌کند.

از نظر توان پردازشی، دو تراشه میان‌رده پیش رویمان قرار گرفته است که عملکرد مطلوبی را در سطح گوشی‌های میان‌رده در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ اما اگر قصد شما از خرید گوشی، اجرای بازی با تنظیمات گرافیکی بالا است شیائومی Poco X۵ Pro عملکرد مطلوب‌تری را به شما ارائه می‌دهد. برای اثبات این موضوع به سراغ تست بنچمارک AnTuTu ۹ می‌رویم که تراشه اگزینوس ۱۳۸۰ موفق به دریافت امتیاز ۵۰۷۱۰۲ و چیپست Snapdragon ۷۷۸G امتیاز ۵۲۷۸۵۰ را از آن خود کرده است و خبر از عملکرد بهبود یافته‌تر خود را نیز می‌دهد.

گوشی A۵۴ در دو حافظه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت با رم‌های ۶ و ۸ گیگابایت و گوشی پوکو ایکس ۵ پرو نیز در دو حافظه ۱۲۸ گیگابایت با رم ۶ گیگابایت و ۲۵۶۶ گیگابایت با رم ۸ گیگابایت به همراه حافظه ذخیره‌سازی UFS ۲.۲ به بازار عرضه شده که می‌توانید با توجه به نیاز خود از میان آن‌ها انتخاب کنید. لازم به ذکر است که امکان افزایش فضای داخلی با کارت حافظه microSDXC برای گوشی گلکسی A۵۴ ۵G نیز وجود دارد. در مجموع اگر قصد اجرای برنامه‌های سنگین‌تری با گوشی موبایل خود را دارید گوشی Poco X۵ Pro ۵G می‌تواند انتخاب مناسب‌تری برای شما باشد؛ اما در حالت پردازشی و اجرای برنامه‌ها و نرم‌افزارهای اندرویدی تفاوت چندانی میان این دو گوشی وجود ندارد و هر دوی آن‌ها انتخاب مطلوبی به نظر می‌رسد.

مقایسه دوربین سامسونگ Galaxy A۵۴ ۵G با شیائومی پوکو X۵ پرو ۵G

دوربین سه‌گانه گوشی سامسونگ گلکسی A۵۴ شامل دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی از نوع واید با گشودگی دریچه دیافراگم f/۱.۸، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دریچه دیافراگم f/۲.۲ و دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/۲.۴ است. در حالی که شیائومی برای گوشی POCO X۵ Pro دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/۱.۹، دوربین ۸ مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دریچه دیافراگم f/۲.۲ و دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/۲.۴ در نظر گرفته است.

دوربین اصلی گوشی موبایل پوکو ایکس ۵ پرو شیائومی به طور پیش‌فرض عکس‌هایی با وضوح ۱۲ مگاپیکسلی را به ثبت می‌رساند که دارای کنتراست عالی، رنگ‌های زنده، محدوده دینامیکی مطلوب و نویز کم هستند. دوربین اولترا واید آن نیز آنها جزئیات تصاویر را تا حد کافی به نمایش می‌گذارد و تصاویر مطلوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ اما اگر بخواهیم درباره دوربین ماکرو این گوشی صحبت کنیم باید بگوییم که خروجی تصاویر ثبت شده با آن چنگی به دل نمی‌زند و جزئیات به‌خوبی نمایش داده نمی‌شود.

در مقابل نیز گوشی گلکسی A۵۴ را خواهیم داشت که با استفاده از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی آن قادر به ثبت عکس‌های بسیار با کیفیتی در نور روز خواهید بود. دوبین‌های اولترا واید و ماکرو آن نیز به همین صورت بوده و عملکرد مطلوبی را از خود نشان می‌دهند. به این صورت که خروجی عکس‌ها به همراه جزئیات مناسب، تشخیص و جداسازی سوژه از پس‌زمینه مطلوب و رنگ‌های طبیعی خواهند بود.

هر آنچه باید درمورد گوشی پوکو X۵ و پوکو X۵ Pro بدانید

گوشی Galaxy A۵۴ ۵G به دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی و گوشی Poco X۵ پرو از دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی بهره می‌برد. ه دو دستگاه فوق نیز عکس‌های سلفی را با جزئیات بالا، نویز کم و ثبت‌شدن رنگ پوست نزدیک به واقعیت به ثبت می‌رسانند. گفتنی است که در گوشی POCO X۵ Pro تنها با دوربین اصلی آن قادر به فیلم‌برداری با وضوح ۴K خواهید بود و همچنین از لرزش‌گیر OIS نیز برخوردار نشده است. در حالی که با دوربین سلفی و دوربین اصلی گلکسی A۵۴ می‌توانید ویدئوهایی با وضوح ۴K با لرزش‌گیر OIS ضبط کنید.

در نهایت می‌توان گفت هر دو گوشی های Galaxy A۵۴ و poco ایکس فایو پرو در بخش دوربین عملکرد نسبتاً مطلوبی را در اختیار کاربران می‌گذارند، اما جدیدترین میان‌رده سامسونگ نیز با توجه به کیفیت بالاتری که در عکاسی و فیلم‌برداری از خود نشان می‌دهد می‌تواند به‌عنوان برنده شناخته شود و از نظز دوربین گزینه مناسب‌تری برای خرید نیز به نظر می‌رسد.

مقایسه باتری گوشی گلکسی A۵۴ با پوکو X۵ پرو

هر دو گوشی های گلکسی A۵۴ و پوکو X۵ پرو انرژی مورد نیاز خود را از یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تأمین می‌کنند. با این تفاوت که جدیدترین میان رده شیائومی از قابلیت شارژ سریع ۶۷ وات پشتیبانی می‌کند که نسبت به قابلیت شارژ سریع ۲۵ وات استفاده شده برای گوشی Galaxy A۵۴ عملکرد مطلوب‌تری دارد. به این صورت که به گفته کمپانی شیائومی تنها ۴۵ دقیقه نیاز است تا گوشی پوکو ایکس ۵ پرو به شارژ کامل برسد. از دیگر قابلیت‌های باتری گوشی Poco X۵ Pro ۵G می‌توان به پشتیبانی از قابلیت‌های Power Delivery ۳.۰، Quick Charge ۴.۰ و شارژ معکوس ۵ وات اشاره کرد که جدیدترین میان‌رده سامسونگ فاقد این ویژگی‌ها است.

گوشی گلکسی A۵۴ بخریم یا پوکو ایکس ۵ پرو؟

اگر بخواهیم از نظر قیمت دو گوشی گلکسی A۵۴ و پوکو X۵ پرو را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که جدیدترین میان رده شیائومی قیمتی حدود ۳۹۹ یورو و قیمت اولیه گوشی A۵۴ سامسونگ حدود ۴۸۹ برآورد می‌شود. در نتیجه گوشی پوکو ایکس ۵ پرو از نظر قیمتی می‌تواند گزینه بهتری برای خرید باشد؛ اما در طرف دیگر نیز مشخصات صفحه نمایش و باتری این دو دستگاه تقریباً مشابه هم بوده و در بخش دوربین گلکسی A۵۴ ۵G عملکرد بهتری دارد و در بخش نرم‌افزاری نیز یک سال پشتیبانی بیشتری نسبت به پوکو ایکس ۵ پرو دریافت می‌کند.

در بازار موبایل قیمت گوشی سامسونگ مدل Galaxy A۵۴ ۵G دو سیم کارت با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت مبلغ ۱۴,۸۰۰,۰۰۰ تومان است این در حالیست که قیمت گوشی شیائومی مدل Poco X۵ Pro ۵G دو سیم کارت با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت مبلغ ۱۲,۸۱۹,۰۰۰ تومان اعلام شده است.

جهت اطلاع از جدیدترین قیمت گوشی و آگاهی از نرخ‌ها در بازار موبایل تهران روزانه به سرویس “موبایل” در پایگاه خبری اقتصاد آنلاین مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که اقتصاد آنلاین دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارد. ممکن است قیمت گوشی موبایل در سطح بازار تحت تاثیر عوامل مختلف با اندکی افزایش یا کاهش قیمت خریدوفروش شود.

قیمت انواع گوشی شیائومی و سامسونگ
برند مدل ظرفیت قیمت / تومان
شیائومی Redmi Note ۱۱S دو سیم کارت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت

۸,۹۵۰,۰۰۰

شیائومی Poco X۵ Pro ۵G دو سیم کارت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت

۱۲,۸۱۹,۰۰۰

شیائومی  Redmi Note ۱۲ Pro ۵G دو سیم کارت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت

۱۴,۶۹۰,۰۰۰

سامسونگ Galaxy A۵۴ ۵G دو سیم کارت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت

۱۴,۸۰۰,۰۰۰

سامسونگ  Galaxy A۳۴ ۵G دو سیم کارت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت

۱۱,۷۰۰,۰۰۰

سامسونگ  Galaxy S۲۰ FE ۵G دو سیم کارت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت

۱۶,۵۰۰,۰۰۰

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]