فوری/ دارندگان خودرو بخوانند
فوری/ دارندگان خودرو بخوانند

قانون مالیات خودروهای سواری و وانت دو اتاق (کابین) لوکس طی سه سال اخیر اجرایی شده و در سال ۱۴۰۳ نیز طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی توسط سازمان امور مالیاتی اجرا خواهد شد. بر این اساس، خودروهایی که ارزش روز آنها بیش از ۳ و نیم میلیارد تومان است مشمول مالیات می‌شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در سال ۱۳۹۹ نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که دارندگان خودروهای لوکس میلیاردی باید در سال ۱۴۰۰ مالیات بپردازند. بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۹، خودروهایی که ارزش آنها بیش از یک میلیارد تومان بود مشمول این مالیات شدند. بر این اساس، کلیه مالکین (شامل اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش آنها بیش از ده میلیارد ریال بود مشمول مالیات شده و محاسبه مالیات هم به صورت پلکانی انجام شد.
در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، مجموع ارزش خودروهای یک شخص مبنای اخذ مالیات قرار گرفت اما در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ معیار اخذ مالیات از خودروهای لوکس تغییر کرد و ارزش هر خودرو به‌عنوان مبنای تعیین این مالیات معین شد. در این سال نیز خودروهای لوکسی که ارزش روز آنها بالاتر از یک میلیارد بود مشمول مالیات شدند.
در سال جاری طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ عدد ۳ میلیارد تومان برای خودروی لوکس در نظر گرفته شده است؛ یعنی خودروهایی که ارزش آنها کمتر از ۳ میلیارد تومان باشد مشمول مالیات نیستند، اما هر خودرویی که ارزش آن بیش از ۳ میلیارد باشد، به‌عنوان لوکس قلمداد شده نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد شده‌اند.
مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۳ 
در خصوص مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۳ در جلسه چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری شد. در این جلسه در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه‌ای، با تصویب بند د تبصره ۶، مصوب شد که انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سی و پنج میلیارد (۳۵،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد (۱٪) شوند.
بنابراین در سال ۱۴۰۳ خودرویی که ارزش روز آن بیش از ۳ و نیم میلیارد تومان باشد، لوکس تلقی می‌گردد و صاحبان آنها باید مالیات بپردازند. 
در بند د تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ تاکید شده است: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودرو های تحت تملک خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن‌ماه سال ۱۴۰۳ پرداخت نمایند. درصورت عدم پرداخت مشمول حکم ماده (۱۹۰) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی می‌باشد.
واریز مالیات خودروهای لوکس
مالکان خودروهای لوکس می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir اقدام به ایجاد پرونده نموده و با وارد کردن مشخصات خود از جمله کد ملی میزان مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۲ خود را مشاهده کرده و آن را به‌صورت آنلاین پرداخت نمایند. همچنین درصورتی‌که مالک خودرو به میزان مالیات خود اعتراض داشته باشد می‌تواند از همین درگاه نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام نماید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]