ایرج تنظیفی هنرمند پیشکسوت گرگانی درگذشت
ایرج تنظیفی هنرمند پیشکسوت گرگانی درگذشت

ایرج تنظیفی هنرمند پیشکسوت نقاش و مجسمه‌ساز که بنیان‌گذار استفاده از فلز مس و مسگری ایرانی در مجسمه‌سازی مدرن کشور است، صبح جمعه ۲۰ بهمن ماه درگذشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، ایرج تنظیفی هنرمند پیشکسوت نقاش و مجسمه‌سازی معاصر ایران که بنیان‌گذار استفاده از فلز مس و مسگری ایرانی در هنر مجسمه سازی مدرن کشور به شمار می رود صبح امروز جمعه ۲۰ بهمن ماه درگذشت.
این هنرمند هفته گذشته به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان خاتم الانبیا بستری شده بود.
ایرج تنظیفی متولد ۱۳۱۷ شهر گرگان است و تحصیلات خود را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به انجام رسانده است. این هنرمند از همان زمان تحصیل با شرکت در مسابقات هنری و کسب مقام اول توانست استعداد خود را به همگان نشان دهد.
وی در سال های دهه ۵۰ با برپایی نمایشگاه‌های متعدد نقاشی به عنوان یکی از هنرمندان برجسته کشور نام خود را مطرح کرد. او در این سال‌ها با شیوه نقاشی سوررئالیستی و نوعی بیان تلخ اعتراضی اجتماعی یکی از هنرمندان شاخص متعهد کشور شد.
این هنرمند در سال های پایانی دهه ۵۰ با فراگیری صنعت مسگری ایرانی و توجه به ارزش های نهان آن، اقدام به خلق مجسمه های مدرن با استفاده از فرم های رایج در ابزارهای عامیانه ایرانی مانند لگن ها و مجمع های مسی کرد. تنظیفی همچنین در دهه ۶۰ شمسی مروج نقاشی هایپر رئالیستی در ایران شد.
وی از دهه هفتاد تاکنون علاوه بر هنر مجسمه سازی به نقاشی مجموعه ای از آثار نقاشی با الهام از جنگ تحمیلی و تاثیرات روانی آن کرد. این مجموعه با نام انسان جنگ، استخوان سنگ‌ خلق شده است و تابلوهایی با تکنیک رنگ برجسته بر روی تخته هستند. این آثار از زبان سمبولیک ویژه و منحصر به فردی برخوردار هستند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]