رییس کنفدراسیون صادرات ایران با برشمردن مشکلات عدیده ای که این روزها منجر به منفی شدن تراز تجاری کشور شده است، گفت: وزیر صمت جایگاه سازمان توسعه تجارت ایران را احیا کنید.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، محمد لاهوتی، رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: مقام معظم رهبری ۴۰ تا ۵۰درصد مشکلات را ناشی از تحریم ها و باقی مشکلات را از مسایل داخلی دانستند. من هم میخواهم به مشکلات داخلی اشاره کنم و به تحریم‌ها نپردازم. 
وی خطاب به وزیر صمت گفت: صادرکنندگان از سال ۹۷ با تعهد ارزی و نرخ دستوری بانک مرکزی مواجه شدند و در شرایطی که کشورها همواره از افزایش نرخ ارز منتفع شده‌اند، متاسفانه به دلیل خود تحریمی از سال ۹۷ به بعد ما این فرصت را از دست دادیم و نتوانستیم مشکلات ناشی از افزایش نرخ ارز را با افزایش صادرات جبران کنیم. 
لاهوتی ادامه داد: از سال ۹۷ موضوع رفع تعهد ارزی برای شرکتهای بزرگ حل شده؛ اما من میخواهم از طرف ۴۵۰۰ کارت بازرگانی فعال صحبت کنم که بیشترین حجم اشتغال را دارند؛ درست است که سیاستگذار ارزی نرخ دلار کانالهای تلگرامی را قبول ندارد؛ ما هم نداریم؛ اما در شرایطی که سیاستگذار برای سفره مردم هم کالاها را با ارز ارزان تامین کند.
وی ادامه داد: چطور ممکن است تولیدکننده‌ای که هیچ نیاز ارزی نداشته و در مقابل افزایش حقوق و تورم دارد، ارز خود را ۱۵درصد زیر نرخ به بانک مرکزی بدهد؟
لاهوتی گفت: حمایت از تولید لازم است اما نه از جیب صادرکنندگان؛ متاسفانه جایگزینی سیاستگذار ارزی به جای سیاستگذار تجاری سبب شد هم شاهد افزایش قیمت ارز، سرکوب صادرات و جذابیت واردات باشیم. 
رییس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: نکته‌ای که امروز ما را رنج میدهد، مصوباتی است که در کارگروه‌های مختلف تصویب میشود اما اجرای آن زمانبر است. ۱۸ ماه است که کارتهای واحدهای تولیدی تعلیق شده با مشکل واردات مواد اولیه مواجه هستند.
وی افزود: عوارض صادراتی و دریافت مالیات علی الحساب از ورود موقت، اتفاق جدیدی است که افتاده: این مسایل برای ما رنج اور شده است. 
لاهوتی خطاب به وزیر صمت اعلام کرد: ما انتظار داریم شما جایگاه سازمان توسعه را به شرایط قبلی برگردانید و از دخالت سیاستگذار ارزی در بحث تجارت جلوگیری کنید؛ تعهد ارزی باید حذف و روشی ایجاد شود که متناسب با ۱۲میلیارد دلار صادراتی که برای تولید کالای آن، از انرژی ارزان استفاده نمیکنند، واردکنندگان به سمت خرید این ارزها سوق داده شده و اجازه استفاده از ارز نیما را نداشته باشند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]