امیدوار به لغو تصویب لایحه تفکیک وزارت صمت هستیم
امیدوار به لغو تصویب لایحه تفکیک وزارت صمت هستیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: من مخالف تفکیک وزارت صمت بوده و هستم. من به نحوه اداره جلسه توسط رییس مجلس در یکشنبه هفته گذشته هم اشکال وارد می‌دانم. رییس مجلس توجه نداشت، وگرنه ایجاد یک وزارتخانه جدید، توسعه ساختار است و این خلاف اصول برنامه ششم است و نیاز به دو سوم آرای نمایندگان دارد، اما رییس مجلس با ۵۴ درصد رای موافق نمایندگان، تصویب کلیات آن را اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ رضا تقی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: ما می‌خواهیم حوزه صنعت، معدن و تجارت به خوبی اداره شود؛ حال یک ساختاری برای این موضوع مورد نیاز است و ساختارها معمولاً قرادادی هستند، یعنی ما با قوه مجریه توافق می‌کنیم که دولت به یک شکل خاص، وزارتخانه را اداره کند. حال که بیش از ۱۰ سال از ادغام این وزارتخانه می‌گذرد، بهتر بود آسیب‌شناسی کنیم تا اشکالات کار نمایان شود نه اینکه بحث تفکیک را در پیش بگیریم.

نماینده تهران تصریح کرد: اشکال کار در معماری جدید و عدم معماری درستی است که در این زمان بیش از ۱۰ سال انجام نشده است. یعنی اگر ما با یک اصول علمی، این فرآیندهای اصلی و کلیدی را شناسایی می‌کردیم و بعد مجدداً روی به سازمان‌دهی و مهندسی آن می‌آوردیم، امروز شاهد این مشکلات نبودیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: باید تاکید کنم که با تفکیک، مشکلاتی که دولت در خصوص وزارت صمت مطرح می‌کند، حل نمی‌شود و حتی اگر این دو وزارتخانه هم جدا از هم بودند، آن موقع هم، من مخالف ادغام بودم. به باور من، با تفکیک وزارت صمت، همه مشکلات قبلی می‌تواند پابرجا باشد و هم مشکلات جدیدی بر آن افزوده شود.

تقی‌پور یادآور: با این روند، قطعاً مشکل ناهماهنگی بین واردات و حمایت از تولید دیده خواهد شد و به عبارتی، ما صورت مسئله را پاک کردیم. یعنی قبلاً یک وزیر می‌توانست این چالش‌ها را در زیرمجموعه خود حل کند و حالا ما موضوع را منتقل کردیم به هیات دولت و رییس جمهور که از فردا دعوای واردات و تولید داخل را حل کنند.

وی افزود: این تصویب و روند در پیش گرفته شده، منجر به اتلاف وقت خواهد شد، آن هم در میانه جنگ اقتصادی و در زمانی که نام سال هم مهار تورم است. یکی از ریشه‌های مهار تورم، بحث قیمت کالاها است و قطعاً وزیر باید فراغت داشته باشد که بتواند با اقتدار و تنظیم حجم تولید، واردات و یکپارچه بودن این فرآیند، کارش را انجام دهد. حتی تشکیلات گمرک هم می‌باید زیرمجموعه وزارت صمت شود و من تاکید بر گفتن وزارت صمت دارم، چون امیدوارم مجلس این تصویب را در هفته‌های آتی لغو و از تصمیمش برگردد، چون تصویب آن، ایراد داشت.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]