بعضی از کنشگران محیط‌زیست احساسی درباره انتقال آب اظهارنظر می‌کنند/ کمتر از بحرین آب شیرین می‌کنیم
بعضی از کنشگران محیط‌زیست احساسی درباره انتقال آب اظهارنظر می‌کنند/ کمتر از بحرین آب شیرین می‌کنیم

مدیرعامل پروژه آب شیرین کن بندرعباس گفت: نمک زدایی در کشور ما در ابتدای کار است بعضی از کنشگران محیط‌زیست در این‌باره احساسی صحبت می‌کنند. باید تمرکزمان را در توسعه صنایع در نواحی سواحلی خلیج فارس و دریای عمان  بگذاریم و سهم مان را از خلیج فارس در بحث نمک‌زدایی بالا ببریم، چون هیچ آبی برای مصرف صنایع و شرب ارزان‌تر و در دسترس‌تر از آب نمک‌زدایی شده پروژه شیرین سازی نیست‌.

به گزارش اقتصادآنلاین، نصرت خوش‌نیاز، مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه آب آسیا که از زیرمجوعه های شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس است، در نشست خبری بیان کرد: پروژه “آب شیرین کن بندرعباس” دستاورد سرمایه گذاری شرکت های معدنی است برای این که آب مورد نیاز خودشان را تامین کنند و در کنارش پذیرفتند که آب استان هرمزگان هم تامین شود. آبی که به استان هرمزگان داده می‌شود به ۵۰ درصد قیمت تمام شده ما هم نیست و این کار را بنا بر رسالت اجتماعی مان انجام می‌دهیم.
خوش‌نیاز افزود: شرکت های صنعتی و معدنی تصمیم دارند مجددا در راستای رسالتی که برای تامین آب صنایع خود دارند خط دوم انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی را که فاز توسعه این طرح است را کلید بزنند که طی آن انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب به حوزه فلات مرکزی را با محوریت تامین آب صنایع دنبال می کنیم. در فاز اول این طرح ظرفیت نمک زدایی صد و سی میلیون مترمکعب وجود دارد. 
وی ادامه داد: نمک زدایی در کشور ما در ابتدای کار است بعضی از کنشگران محیط‌زیست در این‌باره احساسی صحبت می‌کنند. باید تمرکزمان را در توسعه صنایع در نواحی سواحلی خلیج فارس و دریای عمان  بگذاریم و سهم مان را از خلیج فارس در بحث نمک‌زدایی بالا ببریم، چون هیچ آبی برای مصرف صنایع و شرب ارزان‌تر و در دسترس‌تر از آب نمک‌زدایی شده پروژه شیرین سازی نیست‌
هوشمند، مدیر بهره‌برداری پروژه آب شیرین کن بندرعباس نیز در مورد وضعیت کشورهای حاشیه خلیج فارس در بحث شیرین سازی آب گفت: امارات متحده عربی روزانه ۱۲ میلیون مترمکعب و بیشتر از عربستان، آب را شیرین می کند، بعد از آن عربستان با ۵ میلیون متر مکعب، قطر با دو و نیم میلیون متر مکعب، کویت با یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب و بحرین با ۶۰۰ هزار مترمکعب در حال فعالیت در این حوزه هستند.
هوشمند افزود: با طرح های توسعه ای که در حال انجام است امیدواریم در سال ۲۰۲۴ بالاتر از بحرین باشیم، اما فعلا ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز آب شیرین می کنیم و نمی توانیم به جایگاه امارات، قطر، عربستان و کویت برسیم.   مدیر بهره‌برداری پروژه آب شیرین کن بندرعباس با بیان این که کشور عمان بیشتر از آب دریای عمان استفاده می کند، گفت: آب قسمت جنوبی خلیج فارس شورتر از قسمت شمالی آن است و آب در خلیج فارس یک حالت گردشی دارد و از شرق وارد می شود و از شمال جزیره قشم عبور می کند به انتهای خلیج فارس و برگشت از جنوب خلیج فارس است که آب در آن شورتر و داغ تر است و در نتیجه به نفع عمان نیست که از این آب استفاده کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]