قیمت نبشی و ناودانی در بازار آزاد + مقایسه قیمت کارخانه و بازار
قیمت نبشی و ناودانی در بازار آزاد + مقایسه قیمت کارخانه و بازار

قیمت نبشی و ناودانی در بازار آزاد به عوامل گوناگونی بستگی دارد. آهن رسان قیمت نبشی و قیمت ناودانی را به صورت روزانه اعلام میکند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، قیمت محصولات فولادی و آهن آلات همیشه در نوسان‌اند و نبشی و ناودانی هم از این قاعده مستثنی نیستند. شناسایی عوامل موثر بر قیمت مقاطع فولادی در بازار آزاد، به خریدار یا سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی درستی برای جلوگیری از ضررهای احتمالی و رسیدن به سود بیشتر داشته باشد. احتمالاً می‌دانید که عوامل مؤثری مثل نوسان نرخ دلار و طلا یا مقدار عرضه و تقاضا در بازار جهانی یا بازار ایران روی قیمت آهن آلات و مقاطع فولادی تاثیر می‌گذارند.
بخشی از عوامل موثر بر قیمت‌گذاری نبشی و ناودانی هم شامل همین عوامل می‌شوند، اما فاکتورهای مهم دیگری هم وجود دارند. استعلام روزانه و دقیق قیمت نبشی و ناودانی به خریداران مخصوصاً فعالان صنعت ساختمان‌سازی کمک می‌کند تا ریسک‌های ساخت‌وساز را به حداقل برسانند. نکته جالب اینجاست که نوسان قیمت نبشی و ناودانی یا سایر مقاطع فولادی روی نوسان قیمت مسکن هم تاثیر مستقیم می‌گذارد. اما چرا قیمت کارخانه و بازار یکی نیست و قیمت مقاطع فولادی مثل نبشی یا ناودانی در بازار آزاد به چه عوامل بستگی دارد؟
قیمت نبشی در بازار آزاد به چه عواملی بستگی دارد؟

مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت نبشی در بازار آزاد، وزن این محصول است و بعد از محاسبه وزن و قیمت‌گذاری آن، نوبت به فاکتورهای مهم دیگر مثل قیمت آهن، جنس، ابعاد، سایز، برند و غیره می‌رسد. به‌عنوان مثال، قیمت یک نبشی معمولی با نبشی گالوانیزه به‌دلیل جنس مقاوم و ضد خوردگی گالوانیزه اصلاً قابل مقایسه نیست.
البته داستان قیمت نبشی در بازار آزاد به نحوه قیمت‌گذاری آن ختم نمی‌شود. چونکه پس از قیمت‌گذاری اولیه در بورس کالا، عوامل دیگری هم وجود دارند که به بازار آزاد اختصاص دارند و قیمت نهایی را تعیین می‌کنند. با توجه به اطلاعات موجود در رسانه‌های تخصصی بازار آهن از جمله وب‌سایت آهن رسان قیمت نبشی در بازار آزاد تحت تاثیر عوامل زیر است:

سیاست‌های اقتصادی دولت
نوسان بازار ارز و دلار
نوسان قیمت سوخت برای حمل‌ونقل
سیاست‌های دولت در مورد صادرات و واردات
مقدار عرضه و تقاضا در بازار داخل
مقدار عرضه و تقاضا در کشور مقصد برای صادرات
نرخ تورم جهانی
نرخ جهانی آهن، طلا و نفت
نوسان تعرفه‌های ناوگان باربری و حمل‌ونقل
نوسان بازار فولاد و نرخ جهانی شمش فولاد
نوسان در بازار مسکن
تغییرات قیمتی مواد اولیه تولید از جمله سنگ آهن

قیمت ناودانی در بازار آزاد تحت تاثیر چه عواملی است؟
برخلاف نبشی، اولین عامل تعیین‌کننده (علاوه بر قیمت آهن) در نحوه قیمت‌گذاری ناودانی، روشی است که کارخانه مورد نظر برای تولید این محصول استفاده می‌کند. از آنجایی که هر کارخانه با توجه به روش اختصاصی خودش (روش فابریک و روش پرسی) وارد پروسه تولید می‌شود، نمی‌توان نرخ ثابتی را برای ناودانی ارائه کرد. پس از روش تولید، نوبت به عوامل دیگری از جمله متریال، ماده اولیه، سایز و ابعاد ناودانی می‌رسد.
تا اینجای کار، قیمت‌گذاری اولیه ناودانی به اتمام می‌رسد و محصول تولیدشده توسط کارخانه وارد بازار آزاد می‌شود. در بازار آزاد هم هر شاخه ناودانی با توجه به عوامل زیر دستخوش تغییرات قیمتی می‌شود:

هزینه حمل‌ونقل
مقدار عرضه و تقاضا در بازار ایران و جهان
نیاز صنایع وابسته به ناودانی
شروع یا توقف پروژه‌های ساختمان‌سازی
قیمت مواد اولیه
ظرفیت تولید کارخانه مورد نظر
نوسان در نرخ دلار

مقایسه قیمت کارخانه و بازار نبشی و ناودانی
قبل از بررسی قیمت نبشی و ناودانی در کارخانه و بازار آزاد، لازم است این نکته را بدانید که قیمت‌گذاری اولیه محصولات فولادی و آهن آلات در بورس کالا انجام می‌شود. به‌عبارت ساده‌تر، کارخانه‌ها مقاطع فولادی از جمله نبشی و ناودانی را برای محاسبه ارزش اولیه آن وارد بورس کالا می‌کنند. در بورس کالا با توجه به عرضه و تقاضای خریداران، شرایط رقابتی بین کارخانه‌های ایجاد می‌شود. در ادامه، با استفاده از یک فرمول که میانگین قیمت دلار نیمایی و نرخ جهانی آهن جزو پارامترهای اصلی آن هستند، قیمت پایه نبشی، ناودانی و سایر مقاطع فولادی تعیین می‌شود.
در ادامه، خریدار (اعم از سرمایه‌گذار، مدیران صنایع وابسته یا فروشنده‌های خُرد)، محصول را با قیمت کارخانه خریداری می‌کنند. قیمت کارخانه نبشی و ناودانی با قیمتی که در بازار آزاد به فروش می‌رسد، کاملاً متفاوت است. البته، این پروسه نوسان قیمت برای همه آهن آلات وجود دارد و برای اطمینان می‌توانید قیمت یک محصول فولادی در بورس کالا را با قیمت آن در یک فروشگاه معتبر مقایسه کنید.
به‌عنوان مثال، به‌جز نبشی و ناودانی، اگر قیمت تیرآهن در آهن رسان و در بورس کالا را با هم مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که قیمت یک محصول در کارخانه با عرضه عمومی آن در بازار آزاد چقدر فرق دارد.
پیش‌بینی قیمت نبشی و ناودانی در بازار آزاد

قیمت نبشی و ناودانی را می‌توان با توجه به موارد زیر پیشبینی کرد:

بررسی تقاضا و عرضه: تغییر در مقدار عرضه و تقاضا می‌تواند قیمت نبشی و ناودانی را افزایش یا کاهش دهد. به‌عنوان مثال، افزایش تقاضا برای نبشی و ناودانی برای ساخت‌وساز می‌تواند باعث رشد قیمت آن در بازار آزاد شود.
پیشبینی قیمت شمش فولاد: اگر بتوانید نوسان نرخ جهانی آهن یا شمش فولاد را پیشبینی کنید، مطمئناً توانایی پیشبینی نسبی قیمت مقاطع فولادی را هم خواهید داشت.
نوسان بازار ارز: پیشبینی لحظه‌ای قیمت ارز مخصوصاً دلار، می‌تواند سیگنال‌هایی را در مورد افزایش یا کاهش احتمالی قیمت نبشی و ناودانی و کلاً همه مقاطع فولادی بدهد.
پیشبینی روابط و اختلافات سیاسی: پیشبینی این مورد واقعاً از دست کارشناسان و تحلیلگران سیاسی هم کمتر بر می‌آید! با این حال، اتفاقات جدید سیاسی بین کشورهای تأثیرگذار در اقتصاد جهان، می‌تواند نشانه‌ای از نوسان قیمت در بازار آهن هم باشد.

استعلام قیمت نبشی و ناودانی با آخرین تغییرات
همه ما به‌خوبی می‌دانیم که پیشبینی قیمت نبشی و ناودانی نیازمند تجزیه‌وتحلیل لحظه‌ای و خیلی تخصصی است و اصلاً نمی‌صرفد که شما به‌عنوان خریدار یا سرمایه‌گذار وقتتان را اینطوری از دست بدهید. در عوض، با عضویت در کانال‌های معتبر اطلاع‌رسانی قیمت یا بررسی روزانه/هفتگی وب‌سایت‌های تخصصی آهن آلات می‌توانید جدول قیمت هر محصول را بررسی کنید.
به‌عنوان مثال، وب‌سایت آهن رسان که قیمت امروز نبشی، تیرآهن و آهن را از طریق آن چک کردیم، یکی از گزینه‌های پیشنهادی است. این وب‌سایت، جدول‌ها و فهرست‌های قیمتی همه آهن آلات و مقاطع فولادی را به‌صورت روزانه آپدیت می‌کند و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.
این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]