هاست وردپرس یا لینوکس؟ آیا واقعا تفاوتی وجود دارد؟
هاست وردپرس یا لینوکس؟ آیا واقعا تفاوتی وجود دارد؟

یکی از اصلی‌ترین مراحل پیش از طراحی سایت انتخاب سرویس میزبانی یا هاست است که زیر ساخت سایت شما را تشکیل می‌دهد. به همین جهت، امنیت و سرعت و پایداری آن اهمیت زیادی برای وب‌مسترها و صاحبان کسب‌وکار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، از آنجا که این سرویس‌های میزبانی انواع گوناگونی دارند، اغلب افراد غیرمتخصص در انتخاب آنها دچار سردرگمی می‌شوند. چاره آن این است که ویژگی‌های هر یک از هاست‌ها را شناسایی کرده و آن را با توجه به نوع کارایی سایت و نیازهای کسب و کار خود انتخاب کنیم.
هاست لینوکس و وردپرس دو نوع از محبوب‌ترین هاست‌ها هستند که بسیار موردتوجه فعالین حوزه وب قرار گرفته‌اند. البته تفاوت چشمگیری میان این دو سرویس میزبانی وجود ندارد و هر دو خدمات خوبی به کاربران ارائه می‌کنند. حالا سوال این است که هاست وردپرس یا لینوکس؟
هاست لینوکس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
قبل از آن که بین دو هاست لینوکس و وردپرس یکی را انتخاب کنیم، خوب است که به تعریف و برخی از ویژگی‌های هر یک آشنایی پیدا کنیم. هاست لینوکس یک نوع سرویس میزبانی وب است که با سیستم عامل لینوکس کار می‌کند و امکانات و سرویس‌های لینوکسی مثل پنل سی پنل و دایرکت ادمین را به شما عرضه می‌دارد.
تهیه و مدیریت آسان نسخه پشتیبان از طریق مدیریت فایل سی پنل، راه‌اندازی سایت با انواع سیستم‌های مدیریت محتوا از جمله مجنتو، وردپرس، جوملا و …، کنترل پنل سی پنل و امکان مدیریت ایمیل‌ها و دامنه، پشتیبانی از آخرین نسخه PHP و هزینه مقرون به‌صرفه از ویژگی‌های مهم و قابل‌توجه هاست لینوکس می‌باشند که هنگام انتخاب و تهیه آن باید در نظر داشته باشید.
هاست لینوکس مناسب چه کسانی است؟
سرویس هاست لینوکس که به هاست معمولی نیز مشهور است، مناسب کسانی است که از وب‌سرورهای آپاچی و پایگاه داده MySQL استفاده می‌کنند، زبان برنامه‌نویسی آن‌ها مبتنی بر PHP است، کسب‌وکار نوپایی دارند و به تازگی سایت خود را راه انداخته‌اند، هنوز رقبای زیادی پیدا نکرده‌اند و سایت‌شان ترافیک نسبتا پایینی دارد. هاست لینوکس به دلیل قیمت معقول و مقرون به صرفه‌ای که دارد موردعلاقه بسیاری از افراد می‌باشد.
هاست وردپرس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سایت‌های طراحی شده با وردپرس روزبه‌روز در حال افزایش و توسعه هستند و عاقلانه این است که سرویس میزبانی مناسبی برای این نوع سایت‌ها وجود داشته باشد تا تمام نیازهای آن‌ را پوشش دهد.
هاست وردپرس دقیقا برای این سایت‌ها به‌وجود آمده است. در حقیقت، هاست وردپرس همان هاست لینوکس اما با منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بهینه‌شده برای سیستم مدیریت محتوا و سایت وردپرس است. استفاده از این هاستینگ پلن برای سایت‌های وردپرسی باعث می‌شود که آن‌ها قوی‌تر، پایدارتر و با بهره‌وری بیشتری میزبانی شوند.
از ویژگی‌های بارز این سرویس میزبانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرعت بسیار بالا به علت وجود وب‌سرورهای لایت اسپید، انجین‌ایکس و آپاچی
بهینه‌سازی‌شده در تمام ابعاد برای سایت‌های وردپرسی
تطابق و سازگاری با پلاگین‌های وردپرس
آپدیت و نصب خودکار پلاگین‌ها و پوسته وردپرس
عدم محدودیت در تعداد ساب دامین
هاردهای پرسرعت NVMe
نصب بسیار آسان وردپرس
امنیت بالا و امکان استفاده از گواهی SSL رایگان
وجود سخت‌افزارهای پرقدرت به منظور کارایی بیش‌تر
امکان بهینه‌سازی دیتابیس
پشتیبانی از تمام نسخه‌های PHP
مقیاس‌پذیری بالا برای ارتقای منابع بر حسب نیاز وب‌سایت‌ها

و …
هاست وردپرس مناسب چه کسانی است؟
به طور کلی می‌توان از هاست لینوکس یا معمولی برای میزبانی سایت‌های وردپرسی استفاده کرد، اما اگر لینوکس پاسخگوی نیازهای سایت وردپرسی شما نبود، وقت آن است که به فکر تهیه یک هاست وردپرس باشید.
علاوه‌بر آن، اگر سایت شما تا حدی رشد کرده و رقبای قدری پیدا کرده، اگر ترافیک ورودی سایت شما افزایش یافته، اگر امنیت سایت شما به خطر افتاده یا انتظار چالش‌های امنیتی را دارید و درنهایت، اگر به ساب‌دامین‌های متعددی احتیاج دارید، هاست وردپرس مناسب شماست.
تفاوت‌های هاست لینوکس و هاست وردپرس

حالا که تا حدودی با ویژگی‌های این دو سرویس میزبانی محبوب آشنا شدید، بهتر می‌توانید بین آن دو قضاوت کنید. در این قسمت قصد داریم تا تفاوت‌های هاست لینوکس و وردپرس را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم.
تفاوت سخت افزاری
شاید برایتان سوال شده باشد که سخت‌افزارها چه تاثیری بر عملکرد هاست دارند؟ باید بگوییم که درخواست‌های ارسال شده توسط کاربران مثل ثبت کردن خرید، بازدید صفحه، ورود به سایت و … باید توسط همین سخت‌افزارها پردازش شوند. وب‌سرورها با انتقال درخواست‌ها به سخت‌افزارها این کار را انجام می‌دهند. پس نتیجه می‌گیریم که هر چه تعداد سخت‌افزارها بیش‌تر باشد، قدرت پردازش نیز بیش‌تر می‌شود و سرعت رسیدگی به درخواست‌ها بالا می‌رود. هاست وردپرس علاوه‌بر این که تعداد منابع سخت‌افزاری بیش‌تری دارد، نوع پیکربندی سخت‌افزارهای آن نیز با لینوکس تفاوت دارد و درنتیجه، با افزایش ترافیک سایت از کار نمی‌افتد.
تفاوت نرم افزاری
چیزی که این دو سرویس میزبانی را از لحاظ نرم‌افزاری از یکدیگر متفاوت می‌کند، نوع وب‌سرور آن‌هاست. هاست لینوکس عموما از وب‌سرور آپاچی بهره‌مند است که از محبوب‌ترین وب‌سرورها محسوب می‌شود و عملکرد خوب لینوکس مدیون آن است. در مقابل، وب‌سرور به کار رفته در هاست وردپرس لایت اسپید است که عملکرد آن با آپاچی تفاوت چندانی ندارد اما سرعت آن ۶ برابر سرعت وب‌سرور آپاچی است! پس اگر سایت شما ترافیک بالایی دارد و لینوکس جوابگوی آن نیست، هاست وردپرس را جایگزین آن کنید تا سرعت سایت‌تان به طرز چشمگیری ارتقا پیدا کند.
تفاوت قیمت
قیمت سرویس‌های میزبانی بر اساس خدمات ارائه‌شده آن‌ها تعیین می‌شود. با توجه به این که هاست وردپرس خدمات قوی‌تر و بیش‌تری به کاربرانش ارائه می‌دهد، بالاتر بودن قیمت آن نسبت به هاست لینوکس کاملا بدیهی است. از جمله خدمات ارزشمند هاست وردپرس که باعث افزایش قیمت آن می‌شود ارائه پکیج‌های مدیریت آسان وردپرس است. موقعیت مکانی این سرویس‌ها نیز در تعیین قیمت آن‌ها اثرگذار است. به عنوان مثال، قیمت هاست لینوکس یا وردپرس اروپا نسبت به هاست لینوکس یا وردپرس ایران بالاتر می‌باشد. گاهی اوقات هم تفاوت در نحوه پیکربندی سرور باعث تفاوت قیمت این دو سرویس میزبانی می‌شود.
تفاوت امنیتی
هر سرویس میزبانی وظیفه دارد امنیت سایت میزبانی شده را تامین کند، اگرچه میزان اقدامات امنیتی هاست‌ها می‌تواند متفاوت باشد. سایت شما با میزبانی هاست امن است اما هاست وردپرس نسبت به لینوکس به علت استفاده از لایه‌های امنیتی پیچیده‌تر در سطح سیستم عامل، به مراتب امنیت بیش‌تری برای سایت شما فراهم می‌کند. در حقیقت، شما با نصب جدیدترین نسخه وردپرس و پلاگین‌ها و رعایت چند نکته امنیتی ساده، می‌توانید امنیت سایت خود را تا چند درجه ارتقا دهید.
هاست وردپرس یا لینوکس؟ کدام سرویس میزبانی بهتر است؟
البته این سوال، سوال درست و دقیقی نیست. هر کدام از این سرویس‌های میزبانی بسته به نوع و کاربری سایت شما می‌توانند مفید و کاربردی باشند. مهم تامین نیازهای شما و سایت شماست.
به عنوان مثال، اگر به تازگی کسب‌وکار خود را راه انداخته‌اید و ترافیک چندان بالایی ندارید، نیازی نیست برای تهیه یک هاست وردپرس هزینه گزافی بپردازید، چرا که هاست لینوکس که قیمت کم‌تری هم دارد فعلا پاسخگوی نیازهای شما هست. اما هنگامی که با رشد کسب‌وکار خود مواجه شدید و به مرور زمان سری در سرها پیدا کردید، یا حتی فراتر از آن، با پیشرفت کسب‌وکارتان با چالش‌های امنیتی مواجه شدید، پیشنهاد ما به شما استفاده از سرویس میزبانی وردپرس است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]