آیا ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی برای آیفون کافی است؟
آیا ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی برای آیفون کافی است؟

اپل می‌گوید که مدل ۱۲۸ گیگابایتی آیفون ۱۵، فضای ذخیره‌سازی زیادی برای تصاویر دارد؛ این شعار تا چه اندازه با واقعیت هم‌راستا است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از زومیت، یکی از مشکلات آیفون و سایر گوشی‌هایی که از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کنند، افزایش نگرانی برای کاربرانی است که فایل‌های زیادی در گوشی دارند.
اپل از زمان عرضه‌ی اولین آیفون‌ تا به امروز، با عرضه‌ی گزینه‌های مختلف فضای ذخیره‌سازی سعی کرده پاسخ‌گو نیاز کاربران باشد؛ اما یک مسئله‌ی مهم در این زمینه وجود دارد. آیا آن‌طور که اپل ادعا می‌کند، ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی برای همه‌ی کاربران کافی است؟
نسخه‌ی پایه‌ی آیفون ۱۵ با ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی عرضه می‌شود که پیشرفت قابل قبولی نسبت‌به دوران پیش از آیفون ۱۳ محسوب می‌شود؛ زمانی‌که آیفون‌ها در کانفیگ پایه ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داشتند.
تا پیش از آیفون ۱۳، ظرفیت ذخیره‌سازی نسخه‌ی پایه‌ی آیفون‌ تنها ۶۴ گیگابایت بود
بخشی از پیشرفت اپل به تغییر عادت کاربران مربوط می‌شود؛ چراکه نسل امروزی برخلاف نسل‌های گذشته به عکاسی با وضوح بالا، تجربه‌ی بازی‌های موبایلی سنگین و نصب اپلیکیشن‌های حجیم علاقه‌ی بیشتری دارد.
فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی برای نسل‌های قبلی آیفون شاید منطقی به نظر می‌رسید؛ اما نباید فراموش کنیم آیفون ۱۵ می‌تواند عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی با حجم بالا ثبت کند و قابلیت ضبط ویدئو ۴K دارد؛ بنابراین تصور اینکه ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی برای اکثر کاربران کافی باشد، تا حدی غیرمنطقی است. سرویس آی‌کلاد؛ راه‌حل مناسب یا هزینه‌ی اضافه؟
اپل برای حل مشکل محدودیت فضای ذخیره‌سازی در گوشی آیفون، برای تمامی کاربران پنج گیگابایت فضای رایگان را در سرویس آی‌کلاد ارائه می‌کند؛ اما این حجم برای بسیاری از کاربران کافی نیست و در نهایت آن‌ها باید به سراغ خرید پلن‌های پولی بروند.
سرویس آی‌کلاد پلاس سه گزینه‌ی مختلف شامل فضای ذخیره‌سازی ابری ۵۰ گیگابایتی، ۲۰۰ گیگابایتی و دو ترابایتی را به کاربران پیشنهاد می‌دهد که البته، هزینه‌های سالانه‌ی نسبتاً قابل توجهی دارند و کاربران متقاضی خرید این سرویس‌ها باید ماهانه به‌ترتیب ۰٫۹۹ و ۲٫۹۹ و ۹٫۹۹ دلار پرداخت کنند.
اپل دو فضای ذخیره‌سازی ابری ۶ و ۱۲ ترابایتی را نیز به آی‌کلاد پلاس اضافه کرده است. این طرح‌ها مانند سایر گزینه‌ها، امکاناتی از قبیل ایمیل با دامنه‌ی سفارشی (Custom Email Domains)، مخفی‌کردن ایمیل (Hide My Email) و ارتقای داده‌های خصوصی (iCloud Private Relay) را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
هزینه‌ی ۲۹٫۹۹ و ۵۹٫۹۹ دلار در ماه برای خرید طرح‌های ۶ و ۱۲ ترابایتی، شاید برای کاربران اپل غیرمنطقی باشد، به‌ویژه اگر بدانید که گوگل برای فضای ابری پنج و ۱۰ ترابایتی، به‌ترتیب ۲۴٫۹۹ و ۴۹٫۹۹ دلار هزینه‌ی ماهانه دریافت می‌کند. استفاده از آی‌کلاد یا خرید آیفون با فضای ذخیره‌سازی بیشتر؟
نسخه‌های پایه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پرو، فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ اما هر دو گوشی، کانفیگ‌هایی با فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی نیز دارند. البته، آیفون ۱۵ پرو در نسخه‌ی یک ترابایتی نیز عرضه می‌شود.
سیاست اپل برای ارائه‌ی فضای ذخیره‌سازی بیشتر در آیفون با جیب کاربران هماهنگ نیست
آیفون ۱۵ پرو مکس دارای نسخه‌ی پایه با فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی است و نسخه‌های ۵۱۲ گیگابایتی و یک ترابایتی را نیز برای کاربران حرفه‌ای‌تر ارائه می‌کند.
قیمت گوشی آیفون ۱۵ پرو در نسخه‌ی یک ترابایتی ۱٬۴۹۹ دلار است که نزدیک به ۷۰۰ دلار گران‌تر از نسخه‌ی پایه این گوشی محسوب می‌شود. این هزینه‌ی سنگین، خرید نسخه‌ی پایه‌ی مدل‌های آیفون با فضای ذخیره‌سازی کمتر و استفاده از آی‌کلاد را منطقی‌ جلوه می‌دهد.
خرید طرح دو ترابایتی آی‌کلاد پلاس برای پنج سال حدود ۵۰۰ دلار هزینه دارد که تقریباً یک‌سوم هزینه‌ی آیفون ۱۵ پرو با فضای ذخیره‌سازی یک ترابایتی است.
البته در نهایت، الگوی مصرف شما تعیین‌کننده‌ی این است که به دنبال خرید گوشی آیفون با فضای ذخیره‌سازی بیشتر باشید یا اینکه نسخه‌های پایه‌ی آیفون را در کنار آی‌کلاد انتخاب کنید. اپل فضای ذخیره‌سازی آیفون‌ها را افزایش می‌دهد؟
با توجه‌ به مسیر فعلی اپل، تغییر ظرفیت پایه‌ی آیفون از ۱۲۸ به ۲۵۶ گیگابایت منطقی به نظر می‌رسد. در کنار این مورد، امیدواریم که اپل در ارائه‌ی ظرفیت پنج گیگابایتی رایگان در سرویس آی‌کلاد نیز تجدید نظر کند و آن را مطابق الگو واقعی مصرف کاربران فعلی خود تغییر دهد نه آن چیزی که برای سرمایه‌گذاران اپل بصرفه‌تر به نظر می‌رسد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]