زاگرس،گزارش کاملی  از عملکرد شرکت  تا  پیش بینی شمارش امواج نمودار سهم
زاگرس،گزارش کاملی  از عملکرد شرکت  تا  پیش بینی شمارش امواج نمودار سهم

زاگرس شرکتی با ارزش مارکت ۳۳۳ هزار میلیارد ریال و قیمت سهام ۱۳۸۷۰۰ ریال است که در بازار فرابورس داد و ستد میشود و در زمره برترین تولیدکنندگان متانول جهان جای دارد. طبق گزارش نشریه Argus، شرکت پتروشیمی زاگرس درسال ۲۰۲۳ ظرفیت تولید اسمی نزدیک به ۲ درصد از متانول جهان، حدود ۴ درصد از تجارت جهانی متانول و نزدیک به ۲ درصد از تولید واقعی جهانی متانول را دارا است. زاگرس در بین شرکت‌های فعال این صنعت در کشور جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این گزارش به بررسی وضعیت عملکرد سال گذشته سهم می پردازیم و تحلیل نموداری سهم زاگرس را همراه با شمارش امواج مرور خواهیم کرد.
مروری بر شرکت پتروشیمی زاگرس:
پتروشیمی زاگرس در سال ۱۳۷۹ تاسیس شد. مجتمع تولیدی این شرکت برای رقابت در بازارهای جهانی و همچنین با توجه به وجود منابع غنی گاز در منطقه پارس جنوبی و موقعیت استراتژیک منطقه در بندر عسلویه احداث شد. شرکت پتروشیمی زاگرس در سال ۱۳۹۰ با نماد زاگرس مورد پذیرش بورس اوراق بهادار قرار گرفت. متانول با گرید AA تنها محصول پتروشیمی زاگرس است. کلیه تاسیسات و خطوط طرح‌ریزی شده برای تولید این محصول با بالاترین گرید بوده و تولید هیچ نوع گرید و محصول دیگری در این مجتمع امکان‌پذیر نیست. گاز خوراک نیز تنها ماده اولیه مصرفی در شرکت پتروشمی زاگرس است.
موضوع فعالیت شرکت پتروشیمی زاگرس
موضوع فعالیت شرکت پتروشیمی زاگرس احداث، راه‌اندازی، بهره‌برداری از کارخانجات صنعتی به‌منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های فرعی و مشتقات ذیربط آن‌ها است. همچنین انجام کلیه فعالیت‌های تولیدی، صنعتی، بازرگانی و فنی-مهندسی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به عملیات مذکور از دیگر فعالیت‌های زاگرس محسوب می‌شود. فاز اول زاگرس از سال ۱۳۸۰ آغاز و با ظرفیت سالانه یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تن متانول گرید AA در سال ۱۳۸۵ پایان یافت. با خاتمه عملیات اجرایی فاز دوم در سال ۱۳۸۸، شرکت پتروشیمی زاگرس با ظرفیت تولید سالانه سه میلیون و سیصد هزار تن در زمره پنج شرکت برتر بزرگ تولیدکننده این محصول در دنیا قرار گرفت.
تکنولوژی منحصر به فرد فرایند تولید متانول در زاگرس:
خوراک واحد سنتز متانول، گاز سنتز تولیدی در بخش ریفرمینگ است.
انتخاب نوع تکنولوژی تولید گاز سنتز بستگی به مقیاس عملیاتی دارد. فرآیند تولید متانول در شرکت پتروشیمی زاگرس، به‌دلیل بهره‌گیری از پدیده جدید اتوترمال در تولید گاز سنتز و همچنین بازیافت هیدروژن از گاز برج و تزریق مجدد آن به گاز سنتز، دارای ویژگی‌هایی است که کلیه واحدهای تولیدی متانول موجود در ایران فاقد آن هستند.
از سوی دیگر، طراحی مجتمع به‌گونه‌ای است تا از حداکثر انرژی تولیدی در راکتورهای سنتز و همچنین انرژی بازیافتی در واحد ریفرمینگ برای تامین انرژی مورد نیاز استفاده شود و از این طریق حدود ۲۰۵ تن بخار در ساعت با فشار ۴۰ بار تولید و به‌فروش رسد.
سهامداران عمده زاگرس:
شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با حدود ۳۴ درصد مهم ترین سهامدار محسوب میشود.

زاگرس در فصل سرد ۱۴۰۲  چه عملکردی داشت؟
پتروشیمی زاگرس در ماه اسفند ۱،۸۶۷ میلیارد تومان درآمد کسب کرده که نسبت به ماه قبل ۸۷% افزایش داشته ولی نسبت به میانگین ۱۱ ماه سال، ۱۴% کاهش را نشان می‌دهد.مقدار تولید متانول در ماه اسفند ۱۵۹ هزار تن گزارش شده که حدود ۵۳ درصد ظرفیت ماهانه (۳۰۰ هزار تنی) مجتمع است. با فروش ۱۳۹ هزار تنی در ماه اسفند، مقدار موجودی متانول این شرکت در اسفند به میزان ۲۰ هزار تن افزایش یافته است. با توجه به اینکه واحد دوم زاگرس در آذر ماه و واحد اول آن نیز در ابتدای دی ماه از مدار تولید خارج شده بود، مقدار تولید و فروش شرکت در این بازه با افت زیادی همراه شد ولی با کاهش محدودیت گاز، از روزهای انتهایی دی ماه، واحد دوم و از ابتدای ماه اسفند واحد اول به مدار تولید برگردانده شده است که نتیجه آن را در عملکرد تولید و فروش شرکت می‌توان مشاهده کرد.در ماه اسفند نرخ فروش متانول صادراتی به صعود خود ادامه داده و با ۸ درصد افزایش نسبت به بهمن، به مرز ۱۲٫۳ میلیون تومان در هر تن رسیده است. این رقم، ۱۹ درصد بیشتر از میانگین ماه‌های قبل است.
با توجه به میانگین نرخ حدود ۲۹۵ دلاری متانول CFR چین در ماه گذشته، نرخ تسعیر دلار متانول صادراتی زاگرس برابر با ۴۱٫۹ هزار تومان بوده است. حدود ۹۵ درصد از فروش متانول شرکت مربوط به صادرات این محصول می باشد.
نرخ گاز خوراک مصرفی زاگرس در ماه اسفند نیز ۶،۰۳۴ تومان به ازای هر مترمکعب گزارش شده است.
عملکرد سال ۱۴۰۲ زاگرس به چه صورت بوده است؟
در مجموع، پتروشیمی زاگرس در دوره ۱۲ ماهه ۲۵٫۷ هزار میلیارد تومان فروش داشته است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.
در خبرهای موثر برای صنعت پتروشیمی
مالیات و عوارض ۱۵ درصدی از خوراک گاز پترشیمی‌ها لغو و منتفی شد
دریافت ۱۵ درصد مالیات و عوارض مصرف مواد اولیه واسطه ای با پیگیری وزیر اقتصاد، لغو و از افزایش بهای تمام شده پتروشیمی های مصرف کننده خوراگ گاز جلوگیری شد.
اعتبار مالیاتی موضوع تبصره ۳ ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده که در بند الف تبصره ۶ لایحه قانون بودجه ۱۴۰۳ لغو شده بود با پیگیری و حمایت وزیر اقتصاد در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام احیا شد.
بر اساس این گزارش، ۱۵ درصد مالیات و عوارض مترتب بر مصرف مواد اولیه واسطه ای از جمله کالاهای نفتی مانند بنزین، نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره، گاز طبیعی و گاز مایع دیگر جزئی از بهای تمام شده آن کالاها منظور نشده و مانند گذشته قابل استرداد خواهد بود.
با این تصمیم از افزایش بهای تمام شده گاز دریافتی توسط پتروشیمی های مصرف کننده خوراگ گاز جلوگیری شد.
 وضعیت نموداری و شمارش امواج درزاگرس:

شکل گیری یک مثلث ریورس انقباضی و تکمیل موج E  نوید رشد از محدوده کف ۱۲۰۰۰ تومان برای سهم بوده است که انتظار داریم این رشد میان مدت ادامه داشته باشد. پولبکی به محدوده حمایتی ۱۳۳۵۰ داریم و سپس یک رشد دیگر رخ می دهد.
لذا اولین هدف های مقاومتی مهم را ۱۹۰۰۰-۲۰۰۰۰ تومان می دانیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]