این ۹ مدل گوشی کارکرده را هرگز نخرید + اسامی و تصاویر
این ۹ مدل گوشی کارکرده را هرگز نخرید + اسامی و تصاویر

اگر می‌خواهید با خرید گوشی های کارکرده در بودجه خود صرفه‌جویی کنید، توصیه می‌کنیم سمت خرید مدل‌هایی که نام می‌بریم نروید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سایت طلا، اگر می‌خواهید با خرید گوشی های کارکرده در بودجه خود صرفه‌جویی کنید، توصیه می‌کنیم سمت خرید مدل‌هایی که نام می‌بریم نروید.
دلایل قانع‌کننده‌ای برای خرید گوشی دست دوم به‌جای نو وجود دارد. اولا، قیمت بسیار پایین‌تری دارند، به راحتی در دسترس هستند و دو سه نسل عقب‌تر بودن در اکثر موارد تاثیر محسوسی روی عملکرد گوشی نمی‌گذارد. گزینه‌های Refurbished نیز انتخاب‌های خوبی هستند؛ زیرا توسط متخصصان تعمیر شده و برای استفاده آماده‌اند، در حالی که همچنان قیمت پایین‌تری از گوشی‌های نو دارند. علاوه بر این، با رویه به‌روزرسانی شرکت‌های تولیدکننده، بسیاری از گوشی‌های دو یا سه ساله هنوز هم به‌روزرسانی سیستم عامل و امنیتی دریافت می‌کنند و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.
اما صرفاً پایین‌تر بودن قیمت نمی‌تواند دلیلی برای خرید گوشی های کارکرده باشد. بسیاری از گوشی‌های دست دومی که در بازار عرضه شده‌اند، به‌دلایلی کارایی لازم را ندارند. درست مثل اتومبیل، لپ تاپ یا هر محصول دیگری، برخی از نسل‌های گوشی‌ها با مشکلات ذاتی عرضه می‌شوند که قابل تعمیر نیستند. این گوشی‌ها را باید به‌طور کامل از لیست خریدتان کنار بگذارید. همچنین هنگام خرید گوشی هوشمند دست دوم، نکات دیگری نیز وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.
این گوشی های کارکرده را هرگز نخرید
در ادامه، فهرستی از گوشی‌های هوشمندی را می‌آوریم که حتی با وجود قیمت مناسب، بهتر است از خرید آن‌ها صرف‌نظر کنید. در تهیه این لیست، به گوشی‌هایی توجه کرده‌ایم که ممکن است برای کاربران خطرناک باشند، دارای مشکلات غیرقابل ‌حل نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری باشند و یا اینکه اندکی پس از عرضه، به‌طور کلی پشتیبانی از آن‌ها متوقف شده و در صورت بروز هر مشکلی، کاربر امکان دریافت خدمات پس از فروش را نخواهد داشت. البته نباید به این لیست ما بسنده کنید و قبل از خرید، حتماً خودتان هم در مورد محصولی که مدنظرتان است تحقیق کنید.
۱. گوشی اسنشال فون

اسنشال فون، یکی از گوشی‌هایی است که شاید برای خرید مدل دست دوم آن در بازار وسوسه شوید، اما خرید آن به‌هیچ‌عنوان عقلانی نیست. هرچند اگر سن کمی داشت، هنوز هم می‌توانست موبایل خوبی باشد. اندی رابین، خالق اندروید پس از جدا شدن از گوگل برای خودش شرکتی را به‌نام اسنشال تأسیس کرد و اسنشال فون نیز نام محصول این شرکت است. با توجه به حضور اندی رابین در کمپانی اسنشال، بسیاری از کاربران برای خرید یک گوشی اندرویدی که نسخه‌ خام و بدون آلایش اندروید را اجرا می‌کند ترغیب شدند. موبایلی که چندین ماه پیش از آیفون ایکس عرضه شد و کمترین حاشیه نمایشگر را در میان گوشی‌های هم نسل خودش ارائه می‌کرد. سازنده نیز پشتیبانی بسیار خوبی از آن داشت و در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به‌ترتیب اندروید ۹ و ۱۰ را نیز برای آن عرضه کرد.
با اینکه Essential Phone برای زمان خودش گوشی بدی نبود و نقدهای مثبتی را هم دریافت کرده بود، اما بی‌عیب هم به حساب نمی‌آمد. برای مثال، این گوشی بسیار ساده بود و ویژگی خاصی برای متمایز شدن از رقبا نداشت. برخلاف سری نوت سامسونگ با قلم S Pen یا پیکسل‌های گوگل با نرم‌افزار فوق‌العاده دوربین که برگ برنده‌ای را نسبت به رقبا رو می‌کردند. علاوه بر این، دوربین Essential Phone هم عملکرد متوسطی داشت و خبری از لرزشگیر تصویر برای ویدیو یا عکس نبود. عمر باتری آن هم در حدمعمولی بود تا در مجموع، این گوشی فقط زیبا باشد و نه چیز بیشتری برای ارائه داشته باشد.
اما دلیل اصلی برای نخریدن Essential Phone، تعطیلی شرکت سازنده آن است. Essential به جای عرضه دومین نسل این گوشی که احتمالاً باید Essential Phone ۲ نام می‌گرفت، در سال ۲۰۲۰ تصمیم به تعطیلی کامل شرکت گرفت. این یعنی با خرید این گوشی، در صورت بروز هر مشکلی، هیچ شرکتی برای پشتیبانی از شما وجود نخواهد داشت. ضمناً از سال ۲۰۱۸ مدت زمان زیادی گذشته است و با کمی هزینه بیشتر، می‌توانید گوشی مدرن‌تر با مشخصات به مراتب بهتری را تهیه کنید.
۲. گوشی‌های LeEco

LeEco نام یک برند چینی تولیدکننده لوازم الکترونیکی مصرفی است که در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد. شش سال بعد، آن‌ها نخستین گوشی‌های هوشمند خود را که LeEco Le Max ۲ و Le S۳ و همینطور LeEco Pro ۳ نام داشتند، راهی بازار کردند. محصولاتی ارزان قیمت که می‌خواستند کاربران را با هزینه‌ای معقول صاحب یک گوشی اندرویدی کنند. گرچه این شرکت در دیگر بازارها نظیر تلویزیون‌های ۴K حضور نسبتاً موفقی دارد، اما نتوانست این موفقیت را در بازار موبایل نیز ادامه دهد.
در حال حاضر گوشی‌های دست دوم این شرکت از تکنولوژی‌های قدیمی استفاده می‌کنند و هرچقدر هم که ارزان قیمت باشند، ارزش خریدن را ندارند. پس آن‌ها را فراموش کنید!
۳. گوشی‌های سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ ال جی

ال جی معمولاً گوشی‌های باکیفیتی می‌ساخت. هنوز هم می‌توانید مدل‌های نسبتا عالی مثل LG V۶۰ را با قیمت‌های منطقی در بازار گوشی های کارکرده اندرویدی پیدا کنید. این گوشی مشخصات پرچم‌دار زمان خودش، یکی از بهترین جک‌های هدفون تاریخ و یک باتری بسیار حجیم را حتی با استانداردهای امروزی ارائه می‌داد. ولی متأسفانه تمام گوشی‌های LG موفق نبوده‌اند و قطعا مدل‌هایی وجود دارند که به‌هیچ‌عنوان نباید به‌سمت آن‌ها رفت. این لیست شامل تمام گوشی‌های عرضه‌شده این برند در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ می‌شود که از آن‌ها می‌توان به ال جی G۶، ال جی G۵، ال جی V۲۰، ال جی V۱۰ و حتی گوگل نکسوس ۵X که ساخت ال جی بود اشاره کرد.
دلیل این امر، وجود یک نقص سخت‌افزاری در این گوشی‌هاست که می‌تواند منجر به بوت‌لوپ (گیر کردن در صفحه راه‌اندازی) شود. این مشکل به خاطر چیپ داخلی eMMC دستگاه است که با گرم و سرد شدن مکرر گوشی طی استفاده، به مرور زمان شل شده و از اتصال خارج می‌شود. با جدا شدن چیپ eMMC، گوشی غیرقابل‌ استفاده شده و تا زمان خاموش شدن یا تمام شدن باتری در صفحه راه‌اندازی گیر می‌کند. این موضوع باعث شکایت علیه ال جی شد و در نهایت شرکت با افزایش گارانتی این مدل‌ها برای پوشش مشکلات احتمالی، به یک توافق رسید.
از خرید هر گوشی درگیر مشکل بوت‌لوپ اجتناب کنید. این یک مشکل سخت‌افزاری و پیچیده است؛‌ مگر اینکه مهارت بالایی در لحیم‌کاری داشته باشید و بتوانید چیپ eMMC جایگزین را پیدا کنید. علاوه بر این، بخش موبایل ال‌جی در سال ۲۰۲۱ تعطیل شد. بنابراین این گوشی‌ها نه تنها نقص سخت‌افزاری دارند، بلکه دیگر بخش تولید موبایل ال‌جی وجود ندارد تا مسئولیتی در قبال آن‌ها بپذیرد.
۴. سامسونگ گلکسی نوت ۷

این گزینه به‌شدت خطرناک است. گلکسی نوت ۷ سامسونگ در ابتدا با نقدهای مثبت و درخشانی شروع به کار کرد. مشخصات آن در زمان خودش فوق‌العاده بود. دوربین خوبی داشت، از طراحی مدرنی برای آن دوران بهره می‌برد و تا آن موقع، یکی از بهترین نمایشگرها را در بین گوشی‌ها ارائه می‌کرد. قرار بود به یکی از بهترین گوشی‌های سامسونگ تا به امروز تبدیل شود، اما یک مشکل اساسی وجود داشت: این گوشی خیلی زود آتش می‌گرفت!
سال ۲۰۱۶ گزارش‌های مختلفی از نقاط مختلف جهان مبنی بر آتش گرفتن گوشی گلکسی نوت ۷ به‌گوش می‌رسید. این اتفاق در ماشین، هواپیما یا حتی هنگام شارژ شدن روی میز کنار تخت خواب رخ می‌داد. بررسی‌های سامسونگ از این آتش‌سوزی‌ها نشان داد که علت اکثر قریب به اتفاق این حوادث، پلیسه‌های جوشکاری زیاد، نبودِ نوار عایق و الکترودهای منفی معیوب بوده است. به زبان ساده، مشکلی در فرایند تولید سامسونگ وجود داشت که باعث آتش گرفتن باتری‌های آن می‌شد. در نهایت، سامسونگ با صرف هزینه‌ای هنگفت، این دستگاه‌ها را از سراسر جهان جمع‌آوری کرد.
هرچند تعداد آن‌ها بسیار کمیاب شده، اما هنوز هم گوشی‌های کارکرده گلکسی نوت ۷ در بازار یافت می‌شوند. دوری از این گوشی‌ها دلیل کاملا روشنی دارد. حتی اگر به نحوی صاحب یکی از آن‌ها شدید، به‌خاطر ممنوعیت دائمی حمل در هواپیما، عملا امکان سفر کردن با آن را نخواهید داشت! این ممنوعیت هم برای نسخه‌های اولیه و هم برای نسخه‌های تعویضی نوت ۷ اعمال می‌شود، چرا که هر دو آن‌ها نقص باتری داشتند که می‌توانست منجر به آتش گرفتن ناگهانی گوشی شود. پس لطفاً به خودتان لطفی کنید و سراغ گوشی دیگری بروید.
۵. تمام گوشی‌های مجهز به چیپست اسنپدراگون ۸۱۰ یا ۸۰۸

سال ۲۰۱۵ سال جالبی برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی نبود. پیش‌تر در مورد مشکل بوت‌لوپ ال‌جی که از همان حوالی شروع شد صحبت کردیم، اما به‌دلیل پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۱۰ و ۸۰۸، اوضاع برای باقی کمپانی‌های این حوزه هم چندان بهتر نبود. این لیست شامل گوشی‌های پرچمدار آن زمان نظیر اچ‌تی‌سی وان M۹، سونی اکسپریا Z۵، وان‌پلاس ۲، ال‌جی G فلکس ۲، نکسوس ۶ پی و بسیاری دیگر می‌شود.
مشکل مشترک تمام گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۱۰ و برادر کم‌توان‌تر آن یعنی اسنپدراگون ۸۰۸، داغ شدن بیش از حد بود که باعث افت شدید عملکرد دستگاه می‌شد.
در ابتدا به نظر نمی‌رسید مشکلی وجود داشته باشد، اما منتقدان متوجه شدند دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۱۰ نه تنها در بنچمارک عملکرد ضعیفی دارند، بلکه به قدری داغ می‌شوند که نمی‌توانند عملکردی ثابت و بدون افت را ارائه دهند. پردازنده بلافاصله زیر هر فشار مداوم، کُند می‌شد تا جایی که سرعت CPU به کسری از حد اعلام شده از سوی سازنده می‌رسید. سازندگان گوشی مجبور بودند از ترفندهای نرم‌افزاری مختلفی برای حل این مشکل استفاده کنند، در غیر این صورت دستگاه‌ها به سادگی بیش از حد داغ می‌شدند. این ترفندها در نهایت باعث کاهش عملکرد دستگاه می‌شدند، اما حداقل گوشی‌ها می‌توانستند خنک بمانند!
اسنپدراگون ۸۰۸ که توان پایین‌تری داشت، از مشکل داغی بیش از حد رنج نمی‌برد، اما کوالکام مجبور شد قدرت آن را تا حدی کاهش دهد که استفاده از گوشی‌های مجهز به آن چندان لذت‌بخش نبود. به احتمال زیاد امروزه دیگر تعداد زیادی از گوشی‌های پرچمدار ۲۰۱۵ برای فروش وجود ندارد، اما اگر با یکی از آن‌ها مواجه شدید، بهتر است سراغ مدل‌های سال‌های دیگر بروید.
۶. گوشی‌های مجهز به چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۱

اسنپدراگون ۸۱۰، تنها پردازنده مشکل‌دار کوالکام نبود. اسنپدراگون ۸ نسل ۱ هم با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. برخلاف بسیاری از تراشه‌های قبلی کوالکام، اسنپدراگون ۸ نسل یک به جای یکی از تامین‌کنندگان همیشگی کوالکام، توسط Samsung Foundry ساخته شد. عملکرد این تراشه که تقریبا به بدی اسنپدراگون ۸۱۰ و ۸۰۸ بود، منجر به سالی نه چندان درخشان برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی در سال ۲۰۲۲ شد.
این تراشه در گوشی‌های پرچمدار آن سال از جمله سری گلکسی اس ۲۲، موتو اج ۳۰، وان‌پلاس ۱۰ پرو، ایسوس راگ فون ۶ اس پرو و بسیاری دیگر از پرچمداران اندرویدی که در سال ۲۰۲۲ عرضه شدند، به کار رفته بود.
مشکل آن شبیه به اسنپدراگون ۸۱۰ بود: این تراشه داغ‌تر از حد انتظار کار می‌کرد که باعث افت عملکرد (throttling) می‌شد. کوالکام این سری را با اسنپدراگون ۸ پلاس نسل یک که توسط TSMC ساخته شده بود، به‌روزرسانی کرد. تراشه جدید نه تنها خنک‌تر کار می‌کرد، بلکه کارآمدتر نیز بود و با وجود مشخصات مشابه، عملکرد بهتری را ارائه می‌داد. عرضه این دو تراشه در یک سال به‌خوبی گویای ناکارآمدی اسنپدراگون ۸ نسل یک بود.
علاوه بر این، عملکرد این تراشه در برخی گوشی‌ها نسبت به سایرین وخیم‌تر بود. به‌عنوان مثال، گزارش‌های زیادی از داغ شدن بیش از حد ردمی K۵۰ پرو با این تراشه وجود داشت. عملکرد برخی از این گوشی‌ها در بازی تا ۴۰ درصد افت می‌کرد. در حالی که گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل یک هنوز هم قابل استفاده هستند، شما می‌توانید با کمی هزینه بیشتر، گوشی های کارکرده اندرویدی با اسنپدراگون ۸ نسل ۲ را تهیه کنید که عملکرد بسیار بهتری دارند.
۷. آیفون ۶ یا آیفون ۷ اپل

در حالی که آیفون‌ها معمولا ارزش خود را به‌خوبی حفظ می‌کنند و مردم اپل را با گوشی‌های هوشمند باکیفیت مرتبط می‌دانند (موضعی منطقی با توجه به مدت زمانی که اپل از گوشی‌هایش پشتیبانی می‌کند)، دو نسل از آیفون‌ها بودند که بعد از خروج از فروشگاه‌ها، مورد بی‌مهری قرار گرفتند: آیفون ۶، آیفون ۷ و آیفون SE نسل اول.
برای سری آیفون ۶ و آیفون SE نسل اول و آیفون ۷ مشکل با به‌روزرسانی iOS ۱۰.۲.۱ آغاز شد. برای سری آیفون ۷ نیز این زخم با iOS ۱۱.۲ سرباز کرد.
اپل به‌روزرسانی‌هایی منتشر کرد که باعث محدود شدن عملکرد آیفون‌های قدیمی می‌شد. غول آمریکایی در آن زمان اعلام کرد این تغییرات برای «ارائه بهترین تجربه کاربری» انجام شده است. اما از لحاظ فنی، اپل عملکرد گوشی‌ها را برای کاهش احتمال خاموشی‌های ناگهانی که به‌خاطر فرسودگی باتری‌های لیتیوم یونی در آن زمان رخ می‌داد، پایین آورده بود. کاربران متوجه این مشکل شدند و علیه اپل دادخواستی گروهی تنظیم کردند. اپل در نهایت با پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار این پرونده را مختومه کرد.
اپل هرگز کاهش عملکرد را برطرف نکرد و در حال حاضر هیچکدام از این دستگاه‌ها به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری رسمی از طرف شرکت دریافت نمی‌کنند. فقط همین دو موضوع، دلیلی محکم برای اجتناب از خرید این گوشی‌ها هستند. همچنین باید در نظر گرفت که آیفون‌های کارکرده نسل‌های جدیدتری وجود دارند که نه تنها مشکل افت عملکرد ندارند، بلکه از نسخه‌های جدیدتر iOS هم پشتیبانی می‌کنند. در این مورد، حتی با وجود قیمت مناسب، پیشنهاد ما این است که از خرید این مدل‌ها صرف‌نظر کرده و به‌دنبال یک آیفون کارکرده جدیدتر باشید.
۸. سامسونگ گلکسی فولد (نسل ۱)

تلاش اول سامسونگ برای ساخت یک گوشی تاشو، تجربه‌ای دوگانه به همراه داشت. درست است که گلکسی فولد در زمان خودش تاشوترین گوشی بازار بود، اما همانند بسیاری از گوشی‌های تاشو اولیه، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد. این گوشی با قیمت هنگفت ۱۹۸۰ دلاری و با طراحی دو نمایشگره (که سامسونگ از آن زمان تاکنون حتی در جدیدترین مدل که گلکسی زد فولد ۵ نام دارد هم از آن استفاده می‌کند) به بازار عرضه شد. اما با وجود شباهت ظاهری به نسل‌های بعدی، گلکسی فولد اولیه کابوسی تمام‌عیار بود.
علاوه بر قیمت بسیار بالا، این گوشی مشکلات فنی متعددی داشت. برای مثال، لولای گوشی مستعد نفوذ گرد و غبار بود که در نهایت کیفیت و کارایی لولا را به مرور زمان پایین می‌آورد. همچنین روی صفحه‌نمایش این گوشی یک لایه محافظ وجود داشت که جدا کردن آن، به معنای شکستن کامل نمایشگر بود. در حالی که این گوشی از نظر فنی یک اعجوبه به‌نظر می‌رسید، اما به‌طرز شگفت‌آوری هم شکننده بود. خصوصاً اگر کمی در نگهداری از گوشی سهل‌انگاری می‌کردید!
ما نه تنها گلکسی فولد اولیه را در لیست بدترین گوشی‌های هوشمند تاریخ قرار می‌دهیم، بلکه به شما اکیدا توصیه می‌کنیم در صورت تمایل به خرید گوشی تاشو، سراغ مدل‌های کارکرده دیگری بروید. حتی گلکسی فولد ۲ هم که مقاومت بهتری در برابر گرد و غبار و آب دارد، گواهینامه رسمی در این زمینه دریافت نکرده است. در حالی که داشتن یک گلکسی فولد اولیه برای کلکسیونرها جذاب به نظر می‌رسد، اما این گوشی برای استفاده روزمره به‌هیچ‌عنوان مناسب نیست.
۹. مایکروسافت سرفیس دئو

سرفیس دئو مایکروسافت یک دستگاه منحصربه‌فرد بود که از طراحی صدفی با دو نمایشگر در بخش داخلی بهره می‌برد (چیزی شبیه به ال‌جی V60). این طراحی خاص باعث شد تا سرفیس دئو به
گوشی تکرارنشدنی تبدیل شود، اما در این مورد خاص، این ویژگی هم مزیت به حساب می‌آید و هم مشکل. در حالی که سرفیس دئو در زمان عرضه سروصدای زیادی به پا کرد، اما بسیاری از افرادی که صرفا به خاطر هیجان آن را خریدند، در نهایت پشیمان شدند.
بررسی وب‌سایت آرس‌تکنیکا به بهترین شکل آن را توصیف می‌کند: «احساس می‌کنید سرفیس دئو بدون هیچ برنامه‌ای سرهم شده است و گزارش‌های مربوط به تاریخچه این گوشی هم همین موضوع را تایید می‌کنند.» این طراحی باعث می‌شد کاربران برای هر بار کار با گوشی مجبور به باز کردن آن باشند که یک مرحله اضافی به کار با گوشی اضافه می‌کرد. بدتر اینکه شکل نمایشگرها عجیب بود و این مورد در کنار مکانیزم لولا، استفاده با یک دست را دشوار می‌کرد. نرم‌افزار مایکروسافت هم دائما با باگ دست و پنجه نرم می‌کرد. این مشکلات تا حدی بعد از عرضه برطرف شدند، اما همچنان عاری از مشکلات نبود.
باید به مایکروسافت دست مریزاد گفت که از این گوشی به‌مدت سه سال پشتیبانی کرد. با وجود این، سرفیس دئو هرگز به موبایلی تبدیل نشد که استفاده از آن واقعاً لذت‌بخش باشد. در حالی که هنوز هم می‌توانید سرفیس دئو را در بازار گوشی های کارکرده اندرویدی پیدا کنید، بهتر است از خرید آن صرف‌نظر کنید؛ مگر اینکه به این گوشی خاص برای هدف ویژه‌ای نیاز داشته باشید. سرفیس دئو حتی زمانی که تازه وارد بازار شده بود هم گزینه مناسبی برای استفاده روزمره به حساب نمی‌آمد و حالا هم همینطور است!

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]