سهم مالیات دریافتی از مشاغل اعلام شد / مالیات پزشکان چقدر است؟
سهم مالیات دریافتی از مشاغل اعلام شد / مالیات پزشکان چقدر است؟

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی، سهم مالیات دریافتی از پزشکان در سال ۱۴۰۱ را بالغ بر هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

مطابق ماده ۱ قانون مالیاتهای مستقیم، کلیه اشخاصی که به هر نحو در ایران به کسب درآمد مشغول هستند، مشمول پرداخت مالیات هستند. به این ترتیب کلیه پزشکان و یا سایر فعالان در حرف و فنون پزشکی موظفند برای کلیه درآمدهای خود مالیات بپردازند.

نکته قابل توجه این است که پزشکان، فارغ از اینکه به صورت مستقل فعالیت می‌کنند و یا با مراکز درمانی همکاری می‌کنند، موظف به پرداخت مالیات بر درآمد هستند.

در همین رابطه، شاهین مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی، در خصوص اخذ مالیات از پزشکان گفت: پزشکان در هر مرکز درمانی که کار می‌کنند هر مبلغی که آن مرکز درمانی بابت حق الزحمه پرداخت می‌کنند ۱۰ درصد آن به عنوان مالیات اخذ می‌شود و البته این مبالغ به عنوان علی الحساب مالیاتی آن پزشک برای آن سال منظور می‌شود که این عدد در سال ۱۴۰۱ به عدد ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسید.

مستوفی درباره میزان متوسط مالیات دریافتی پزشکان نیز توضیحاتی داد: متوسط مالیات پرداختی پزشکان در سال ۱۴۰۱ بیشتراز سایر مشاغل و بالغ بر ۴۳ میلیون تومان بود که این عدد برای سایر مشاغل متوسط زیر ۲۰ میلیون تومان است.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی درباره چگونگی محاسبه مالیات برای پزشکان عنوان کرد: پزشکان نیز همانند سایر مشاغل برای عملکرد سال ۱۴۰۱ تا ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معاف از مالیات هستند و نسبت به مازاد آن تا ۲۰۰ میلیون تومان ۱۵ درصد، از ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون ۲۰ درصد و مازاد ۴۰۰ میلیون ۲۵ درصد شامل مالیات می‌شود. البته سود فعالیت پس از کسر هزینه‌ها مورد نظر است.

او در پایان تاکید کرد: سال گذشته با توجه به اینکه الگوریتم‌های مالی و بانکی تغییر کرد و حساب‌های دو و سه مشاغل کنترل شد اجازه داده نشد برخی افراد که فقط فکر می‌کردند فقط دستگاه‌های کارت خوان چک می‌شود، فرار مالیاتی از این محل داشته باشند و از این جهت میزان مالیات دریافتی افزایش داشت.

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]