توسعه ابزارهای مالی از مهم‌ترین دغدغه‌های نهادهای مالی بخش خصوصی
توسعه ابزارهای مالی از مهم‌ترین دغدغه‌های نهادهای مالی بخش خصوصی

بازارسرمایه در سال گذشته روزهای پر فراز و فرودی را پشت سر گذاشت، یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال گذشته توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بود که سازمان بورس و نهادهای مالی بخش خصوصی در آن نقش پررنگی داشتند.

اقتصادآنلاین-فرزانه شهریاری؛ در این خصوص نظر مدیران نهادهای مالی بخش خصوصی را در مورد توسعه ابزارهای مالی و حمایت سازمان بورس جویا شدیم؛ صدور مجوز و نوآوری در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهم‌ترین نقاط قوت سازمان بورس درسال گذشته بوده است.

رضا درخشان‌فر؛ مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج
مهم‌ترین دستاوردهای مجموعه ترنج در سال ۱۴۰۲ چه بوده است؟
در سالی که گذشت، صندوق درآمدثابت افران مجموعه ترنج به بزرگترین صندوق ETF  بازارسرمایه تبدیل شد. همچنین، دو صندوق مختلط زیتون و فراصندوق تمشک، به لحاظ حجم دارایی،  به بزرگترین صندوق‌ها از نوع خود در بازار ایران تبدیل شدند.  ترنج همچنین طی سال گذشته در بیش از ۱۰ پروژه تامین‌مالی برای بنگاه‌های اقتصادی ایفای نقش نمود (در قالبهای متنوعی همچون متعهد، بازارگردان و مشاور).

حمایت سازمان بورس از بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در سال ۱۴۰۲ شاهد رشد خارق العاده  کمّی و کیفی نهادهای مالی و صندوقهای سرمایه‌گذاری بودیم. سازمان بورس بویژه ضمن حمایت از بخش خصوصی فعال در خدمات بازار، فضایی را ایجاد نمود که بخش خصوصی بشکل فعالی نسبت به ایجاد نهادهای خدمات بازار سرمایه، صندوقهای سرمایه گذاری و ابزارهای مالی شود.
مهم‌ترین دغدغه نهادهای‌مالی بخش خصوصی در سال آینده چیست؟
مهمترین دغدغه فعالان بازار و شرکتهای خدمات دهنده، سیاست‌های کلان پولی و بانکی است که می‌تواند شرایط خروج سرمایه از بازار را تقویت نماید.
در خصوص توسعه نهادهای مالی بخش خصوصی،  فضای عمیق رقابتی در حال شکل گرفتن است و لذا ممکن است این امر به گسترش رقابت ناسالم بین فعالین و شرکتهای خدمات دهنده دامن بزند. مراقبت سازمان از سلامت فضای رقابتی از اهمیت بالایی برخوردار است.  سازمان بورس به‌عنوان نهاد رگولاتور لازم است به مسطح سازی زمین رقابت توجه بیشتری معطوف نماید و شاخص‌های شفافی برای ارزیابی عملکرد نهادهای فعال تعریف نماید.

رامین ربیعی مدیرعامل گروه مالی فیروزه؛
مهم‌ترین دستاوردهای گروه مالی فیروزه در سال ۱۴۰۲ چه بوده است؟
مهم ترین دستآورد گروه مالی فیروزه در سال ۱۴۰۲ تنوع بخشی محصولات و خدمات بوده است. ما دو صندوق درآمد ثابت ساحل، صدور ابطالی و همچنین صندوق اهرمی موج فیروزه را در سال گذشته داشتیم که پذیره نویسی هر دو موفقیت آمیز بود. و در حوزه خدمات گروه مالی درخواست تاسیس شرکت لیزینگ و شرکت بیمه عمر و زندگی را در سال ۱۴۰۲ دادیم.
عملکرد سازمان بورس و حمایت سازمان از بخش خصوصی را  در سال ۱۴۰۲ چطور ارزیابی می‌کنید؟
از نگاه من عملکرد سازمان  در سال گذشته  کم حاشیه و راضی کنننده بود است و همچنین مجوزهایی که به صندوق های جدید دادند مثل صندوق های اهرمی، بخشی و بازنشستگی نشان از عمق بخشیدن به بازار بوده است که من از طرفداران سرسختش هستم؛ بنابراین نمره ای که به سازمان بورس در سال گذشته میدهم قابل قبول است.
اما اگر بخواهم نقدی به سازمان داشته باشم باید بگویم پروسه دریافت مجوز در سازمان هنوز خیلی طول می‌کشد و این برای شرکت های تازه تاسیس که می‌خواهند اولین مجوز خود را بگیرند منطقی است ولی برای گروه های مالی بزرگ که چندین محصول دارند و عملا در حوزه محصولات جدید مالی  پیشرو هستند این میزان وقت برای اخذ هرگونه مجوزی جلوی پیشرفت کار و عمق بخشیدن و متنوع کردن محصولات مالی بورس را می‌گیرد.
مهم‌ترین دغدغه نهادهای‌مالی بخش خصوصی در سال جاری چیست؟
عدم شفافیت و عدم پیش‌بینی پذیری بازارها از مهم‌ترین دغدغه‌های نهادهای مالی بخش خصوصی است و  فکر میکنم این عدم شفافیت در جامعه و اقتصاد ما به صورت کلان و برای شرکت های خصوصی به طور خاص وجود دارد.
از نگاه من غیر پیش بینی بودن این عوامل متعدد بزرگترین ریسک بازار است که ما در سال جاری خواهیم داشت. از اتفاقات بودجه ای در رابطه با معافیت های مالیاتی  گرفته تا نرخ بهره و ارز و … برای همه غیر قابل پیش بینی است.

هادی شعبانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نوویرا؛
مهم‌ترین دستاوردهای شرکت سبدگردان نویرا در سال ۱۴۰۲ چه بوده است؟
رشد دارایی‌های تحت مدیریت شرکت سبدگردان نویرا در سال ۱۴۰۲ که به واسطه تمرکز برروی صندوق درآمد ثابت نوع دوم به دست آمد از مهم‌ترین دستاوردهای سال گذشته بود.
دیگر دستاورد نویرا عملکرد ویژه صندوق کالایی ما با نماد نهال بود، این صندوق تمرکزش روی سرمایه گذاری اوارق سپرده کالایی است ولی به دلیل شرایط خاص اوارق سپرده در سال گذشته بیشتر روی زعفران تمرکز داشت و توانست بازدهی خوبی در رکود سایر بازارها کسب کرد.
 عملکرد سازمان بورس و حمایت سازمان از بخش خصوصی را  در سال ۱۴۰۲ چطور ارزیابی می‌کنید؟
ما در مواردی به طور خاص نیاز به حمایت داشتیم و سازمان بورس تا آن جایی که برایش مقدور بود با ما همکاری می‌کرد.
نهادهای مالی در بخش خصوصی نیاز دارند که از لحاظ توسعه ابزار و سیستم‌های اجرایی چابک تر باشند، ما در توسعه صندوق ها به لحاظ تعدادی نیاز داریم که سریع‌تر عمل کنیم و این منوط به این است که سازمان بورس هم به لحاظ تعدد مجوزهای ابزار جدید و هم به لحاظ سرعتش، حمایت کند.
مهم‌ترین دغدغه نهادهای‌مالی بخش خصوصی در سال جاری چیست؟
مهم ترین دغدغه،  بروکراسی حاکم بر نهادهای مالی است و یک بخشی از آن قابل درک است به هر حال نظارت و کنترل باید وجود داشته باشد و یک بخشی از آن باعث می‌شود تایم تو مارکت نهادهای مالی با مشکل مواجه شود. بنابراین باید نگاه دولت به بورس اصلاح شود  و صرفا آن را ابزاری برای تامین مالی نبیند بلکه آن را بازوی رشد اقتصادی کل کشور لحاظ کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]