پرواز یک هواپیمای برقی سرنشین دار با سوخت هیدروژن مایع
پرواز یک هواپیمای برقی سرنشین دار با سوخت هیدروژن مایع

یک شرکت فناور برای اولین‌بار در جهان، یک هواپیمای برقی را که از سوخت هیدروژن مایع استفاده می‌کرد، با سرنشین به پرواز درآورد.

به گزارش بازار، این دستاورد نویدبخش آینده‌ای است که در آن سوخت هیدروژن مایع می‌تواند استفاده تجاری از هواپیماهای برقی را ممکن کند.

این شرکت فناور آلمانی که به تولید سامانه‌های پیشرانه برای هواپیماها می‌پردازد، اولین پرواز سرنشین‌دار در دنیا را با یک هواپیمای برقی که از سوخت هیدروژن مایع استفاده می‌کند، به انجام رساند.

این فناوری می‌تواند برد (Range) پرواز هواپیماهای برقی را ۲ برابر کرده و به ۱۵۰۰ کیلومتر برساند.

«جوزف کالو»، از بنیان‌گذاران این شرکت گفت : به‌همراه شرکای خود، نشان دادیم استفاده از هیدروژن مایع برای پروازهای بدون آلودگی در مسافت‌های طولانی ممکن است. حالا می‌خواهیم فناوری خود را برای هواپیماهای منطقه‌ای و دیگر کاربردها توسعه دهیم و اولین هدفمان که اهمیت زیادی دارد، حذف آلودگی کربنی از پروازهای تجاری است.

در این پرواز از هواپیمایی موسوم به HY۴ استفاده شد که با استفاده از سوخت هیدروژن مایع به‌جای هیدروژن گازی، به برد پروازی دوبرابری دست یافت و حالا می‌تواند تا ۱۵۰۰ کیلومتر پرواز کند. اگرچه روش‌های دیگری هم برای تأمین سوخت پاک برای هواپیماها وجود دارد، اما هیچ‌کدام به‌اندازه سوخت هیدروژن کاربردی نیستند.

استفاده از هیدروژن کرایوژنیک (LH۲)، به هواپیماها کمک می‌کند تا نسبت به استفاده از هیدروژن گازی فشرده (GH۲) وزن کمتری داشته باشند.

این شرکت فناور در گام بعدی به‌دنبال تجاری‌سازی این فناوری خواهد بود. آن‌ها می‌خواهند در سال ۲۰۲۴ مرکز هواپیمایی هیدروژن خود را در فرودگاه اشتوتگارت آلمان افتتاح کنند.

این مرکز تجهیزات لازم برای استفاده از سوخت هیدروژن در هواپیماها را ارائه می‌کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]