کشت گیاهان شور پسند در دایک های خلیج گرگان | اسکله چوبی بندر ترکمن احیا شد
کشت گیاهان شور پسند در دایک های خلیج گرگان | اسکله چوبی بندر ترکمن احیا شد

گرگان- عباسی، مدیر بنادر و دریا نوردی استان گلستان از کشت گیاهان شور پسند مانند «سالیکورنیا» در محل دایک ها به منظور کاهش ریزگرد ها خبر داد.

نورالله عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: پروژه علاج بخشی و لایروبی کانال های ارتباطی آشوراده و خلیج گرگان با کارفرمایی سازمان بنادر و دریا نوردی و پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) با اعتبار ۵۲۱ میلیارد تومان انجام شد که تا کنون ۴۰۰ میلیارد تومان آن جذب شده است.
مدیر بنادر و دریا نوردی استان گلستان افزود: از دستاورد های بازگشایی کانال ارتباطی آشوراده در خلیج گرگان می توان به انجام عملیات لایروبی به حجم یک میلیون و ۴۲۰ متر مکعب، احداث کانال آبرسانی و تسهیل تبادل آب بین دریا و خلیج گرگان به طول ۱۱ کیلومتر، جلوگیری از ایجاد گرد و غبار و کانون ریزگرد خلیج، حفظ حیات بیش از ۱۵ گونه ماهیان شناسایی شده در سال ۹۷ و ۹۹ و حفظ پناهگاه بیش از ۱۵۰ هزار از گونه های متفاوت پرنده مهاجر اشاره کرد.
وی گفت: برای نخستین بار در کشور پروژه احداث پنج هزار و ۴۰۰ متر طول دیواره چوبی برای حفاظت از کانال در برابر رسوبات احتمالی انجام شد.
عباسی، احداث چهار دایک به وسعت بیش از ۱۰۰ هکتار، ورود بیش از ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب به خلیج پس از بازگشایی کانال آشور، احیای حوضچه بندر ترکمن، نصب و راه اندازی اسکله شناور برای رونق گردشگری پس از دو دهه، ایجاد امکان تردد شناورهای سبک بین خلیج و دریا، افزایش کیفیت و کاهش شوری آب و حفظ اکوزیست را از دیگر دستاورد های این پروژه عنوان کرد.
وی ادامه داد: این عملیات باعث احیای اسکله چوبی بندر ترکمن و جزیره آشوراده و رونق گردشگری و شیلات در منطقه شد.
عباسی یادآور شد: درراستای اجرای عملیات لایروبی کانال آشور از ظرفیت بومی استان در حوزه های مختلف ماشین آلات، خدمات و نیروی انسانی استفاده شد و در طول انجام این پروژه یک دستگاه لایروب، چهار دستگاه بیل مکانیکی، چهار دستگاه کمپرسی، ۶ دستگاه لودر فعالیت داشته و همچنین ۱۷۰ نیروی انسانی در این پروژه مشغول بودند.
مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با بیان اینکه لایروبی خلیج گرگان در ۱۱ فاز اجرا شد، گفت: در جریان این اتفاق خوشایند سه هزار هکتار به مساحت خلیج اضافه اضافه وسبب پیشروی ۴۰۰ متری آب به سمت اسکله شد.
وی با اشاره به اینکه قایق های منطقه در حال بازگشت به اسکله هستند، بیان کرد: در حال حاضر تردد نظامی، تفریحی و صیادی به راحتی در حال انجام است.
وی همچنین از کشت گیاهان شور پسند مانند «سالیکورنیا» در محل دایک ها به منظور کاهش ریزگرد ها خبر داد.
عباسی یادآور شد: در جریان این پروژه دایک های چهل گانه به مساحت ۱۴۵ هکتار ایجاد شد و حجم میزان لایروبی یک میلیون و ۲۴۹ هزار و ۲۸۰ متر مکعب بود.
وی گفت: اکنون تعادل آب بین دریای خزر و خلیج برقرار شده و ارتفاع آب ۴۰ سانتی متر است.
عباسی یادآور شد: در حال آماده سازی مقدمات لازم را برای سفرهای نوروزی به منظور خدمت رسانی به گردشگران دریایی هستیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]