داروخانه‌ها چه تکالیف مالیاتی دارند؟
داروخانه‌ها چه تکالیف مالیاتی دارند؟
با توجه به قوانین مالیاتی اخیر کشور و دولت، انتظار می‌رود تمام مشاغل کشور موظف به پرداخت مالیات شوند. این درحالی است که قوانین اخیر مالیاتی حاکی از معافیت اصناف دارویی و کالاهای مرتبط با حوزه سلامت و پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شده‌اند.

با این تفاسیر آیا داروخانه‌ها قرار است به طور کلی از مالیات معاف باشند؟ اگر نه چه تکالیف مالیاتی بر دوش این مراکز تجاری است؟ آیا برای محاسبه مالیات داروخانه باید مثل سایر مودیان اظهارنامه تسلیم سازمان امور مالیاتی کرد؟ در این مقاله با بررسی دقیق قوانین مالیاتی تلاش کرده‌ایم در این مقاله به سوالات این چنینی پاسخ دهیم. در صورت نیاز به مشاوره مالیات نیز می‌توانید به صورت آنلاین و تلفنی از سایت کارمنتو خدمات دریافت نمایید.

آیا داروخانه‌ها مشمول پرداخت مالیات هستند؟

جواب کلی این سوال بله است. داروخانه‌ها باید با محاسبه دقیق سود عملیاتی (درآمد ناشی از فعالیت داروخانه – هزینه‌های جاری و لازم برای ارائه این خدمات)، نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت آن اقدام نمایند. هرچند همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم این صنف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است و نیازی به پر کردن اظهارنامه‌های فصلی در سامانه ارزش افزوده به آدرس evat.ir ندارد. حال این سوال پیش می‌آید که چه میزان از سود عملیاتی داروخانه‌ها به عنوان مالیات در نظر گرفته می‌شود؟

نرخ مالیاتی داروخانه‌ها چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟

داروخانه‌ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. به تبع هر کدام از آن ها بر اساس قوانین خاص خود مشمول مالیات شده و موظف به پرداخت آن خواهند بود.

  1. داروخانه‌های حقیقی: مالیات داروخانه‌های حقیقی ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم، به صورت پلکانی و با افزایش میزان سود خالص محاسبه می‌شود. در این روش درآمد داروخانه تا سقف ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون تومان با نرخ ۱۵% مالیات محاسبه می‌شود. مازاد این درآمد تا سقف ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان شامل ۲۰% مالیات و مازاد درآمد بالای ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان با نرخ ۲۵% محاسبه خواهد شد.
  2. داروخانه‌های حقوقی: مالیات داروخانه‌های حقوقی همواره ۲۵% از سود خالصشان خواهد بود.

بیایید با ذکر یک مثال درک بهتری از نحوه محاسبه مالیات هر کدام از این داروخانه‌ها پیدا کنیم.

مثالی برای شفاف سازی

فرض کنید دو داروخانه x و y به ترتیب حقیقی و حقوقی هستند. سود خالص عملیاتی شناسایی شده آن‌ها برابر است و معادل ۱۳۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان در طول ماه است.

به این ترتیب برای داروخانه x داریم:

(۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰*۱۵%)+(۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰*۲۰%)+(۳۵٫۰۰۰٫۰۰۰*۲۵%)=۲۶٫۲۵۰٫۰۰۰ toman/month

در این حالت برای داروخانه y داریم:

۱۳۵٫۰۰۰٫۰۰۰*۲۵%=۳۳٫۷۵۰٫۰۰۰ toman/month

با در نظر داشتن تمام این نکات هر داروخانه تکالیفی دارد که باید آن‌ها را انجام دهد. کمک گرفتن از مشاوران و متخصصان این حوزه مسلما کمک شایانی به انجام صحیح این تکالیف خواهد کرد. برای انجام این منظور می‌توانید از مشاوره مالیاتی آنلاین کارمنتو استفاده کنید که ارتباط شما در لحظه و فوری و زیر یک دقیقه برقرار می‌شود.

نحوه محاسبه مالیات داروخانه ها

تکالیف مالیاتی داروخانه‌ها

داروخانه‌ها با توجه به نوع شخصیتشان در نظام مالیاتی تکالیف مختلفی را بر عهده دارند.

  1. اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی دسته اول (درآمد خالص سال گذشته آن‌ها از ۳٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان بیشتر است) موظف هستند:
  2. در ابتدای هر سال مالی (معمولا فروردین ماه) نسبت به تهیه و پلمپ دفاتر تجاری خود اقدام کنند.
  3. در پایان سال مالی اظهارنامه عملیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کنند.
  4. ریز معاملات و گزارشات فصلی خود را برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده (موارد مشمول) تکمیل و ارسال کنند.
  5. ریز جزئیات مالیات و اظهارنامه مالیات کارکنان خود را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند و ماهانه به پرداخت علی‌الحساب آن ‌مبادرت ورزند.
  6. اشخاص حقیقی گروه دوم و سوم ( به ترتیب بین ۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ الی ۳٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان و زیر ۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان درآمد سالانه دارند.) موظف هستند:
  7. سالانه و در پایان سال مالی نسبت به ارسال اظهارنامه عملکرد خود اقدام نمایند.
  8. لیست مالیات حقوق کارکنان خود را به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کرده و نسبت به پرداخت علی‌الحساب ماهانه آن اقدام کنند.
  9. لیست خرید و فروش خود را به صورت ماهانه و سالانه به سازمان ارائه کنند.

همانطور که مشاهده کردید طی کردن این مسیر برای اشخاصی که تجربه کافی ندارند مشکل و چالش بر انگیز خواهد بود. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم پیش از انجام هر قدم از مشاوره افراد خبره در این حوزه کمک بگیرید.

آیا داروخانه‌ها باید مالیات بر ارزش افزوده بدهند؟

نکته‌ای که پیشتر در خصوص مالیات بر ارزش افزوده گفتیم در تمام موارد موجود در داروخانه صدق نمی‌کند. مثلا داروهای وارداتی که نمونه مشابه داخلی دارند مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند. این اتفاق در خصوص مواد آرایشی و بهداشتی هم صدق می‌کند. بنابراین بر اساس اقلام موجود در داروخانه و لیست خرید و فروش کالاهای موجود در داروخانه باید به این سوال پاسخ داد و نمی‌توان یک نسخه را برای همه داروخانه‌ها پیچید.

شاید آنچه گفتیم به نظر پیچیده بیاید و سختی‌ محاسبات شما را سر در گم کند ولی باید بدانید که کارمنتو در کنار شما خواهد بود که مشاوره تلفنی مالیاتی بر بستر VOIP انجام می‌شود تا در سریع‌ترین زمان ممکن مشکلات شما بررسی شود و به سوالات شما پاسخ داده شود.

سخن پایانی

با توجه به آن چه گفتیم ابتدا باید بررسی کنید با توجه به وضعیت کسب و کارتان چه تکالیفی بر عهده شما است. سپس نسبت به انجام آن‌ها به صورت گام به گام اقدام نمایید. درست که خودتان هم با چند سال تجربه ممکن است بتوانید این اقدامات را انجام دهید ولی با توجه به جرایم مالیاتی که در سال‌های اخیر وضع شده‌اند ریسک بالایی شما را تهدید می‌کند. بهتر است انجام این امور را به متخصصان این حوزه بسپارید که آشنایی بالایی با نحوه محاسبه مالیات داروخانه‌ها دارند یا حداقل از کمک آن‌ها استفاده کنید تا ریسک را تا حد ۰ کاهش دهید. ما در کارمنتو با به کارگیری با تجربه‌ترین کارشناسان آماده کمک به شما هستیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]