قرارداد موقت دغدغه همیشگی کارگران/ روزمزدها از هیچ کجا حمایت نمی‌شوند
قرارداد موقت دغدغه همیشگی کارگران/ روزمزدها از هیچ کجا حمایت نمی‌شوند

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با اشاره به اینکه قراردادهای موقت آسیب جدی به امنیت شغلی وارد کرده است گفت:کارگری که خود وضعیت چند ماه دیگر خود را نمی‌داند چه طور و با چه امیدی خواهد توانست برای بقیه کاری انجام دهد؟

 هادی ابوی,دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص مشکلات قشر کارگری  گفت: کارگران امنیت شغلی ندارند. قراردادهای موقت نیز آسیب جدی‌تری به امنیت شغلی وارد کرده است. کارگری که خود وضعیت چند ماه دیگر خود را نمی‌داند چه طور و با چه امیدی خواهد توانست برای بقیه کاری انجام دهد؟

هادی ابوی با بیان این که معیشت و امنیت شغلی کارگری از اهمیت بسیاری برخوردار است افزود: در کل کشور بیش از ۵۰ درصد جمعیت را خانواده کارگران تشکیل می‌دهند. قراردادهای موقت باعث شده است این قشر امنیت شغلی نداشته باشد و سالهاست که درعرصه اجتماعی و شغلی کارگران اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه داد: وقتی کارگری بعد از ۱۵ سال سابقه، سه ماه به سه ماه با او قرارداد می‌بندند امنیت شغلی ندارد و هر زمان که میل کارفرما باشد آن کارگر کار خود را از دست می‌دهد و چنین کارگری هیچ گاه نمی‌تواند برای خود زندگی بسازد و باید با حداقل دستمزد زندگی را ادامه بدهد و پس اندازی نداشته باشد.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور گفت: حقوق فعلی تنها نیمی از زندگی یک کارگر را تأمین‌ می‌کند, چرا که صاحب خانه اجاره بها را با بی قانونی بسیار افزایش داده اند. بقیه هزینه زندگی او از کجا باید تامین شود؟ شرایط طوری است که نگران هستیم. 

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور گفت: فاصله درآمدی کارگر و سایر اقشار بسیار زیاد است بعضی از کارگران، روزمزد و به اصطلاح زیر پله‌ای هستند و از هیچ جا حمایت نمی‌شوند. یعنی کارفرمایانی هستند که اعتقادی به پرداخت مزایای شغلی ندارند.

ابوی افزود: وقتی سیل و حادثه می‌آید دولت کمک می‌کند و مردم کمک حال دولت هستند. در این شرایط هم دولت باید کمک کند. سیستم کوپنی را برای اقشار پایین ایجاد و کالای رایگان توزیع کنیم تا کارگر بتواند برای کارفرما کار کند. دولت باید از صندوق ذخیره بردارد و به خانواده های کارگری بدهد. ما شرکای اجتماعی دولت هستیم و دولت در این مقطع حساس باید به فریاد کارگر برسد. 

دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران نیز با بیان اینکه کارگران در حال حاضر با شرایط سختی زندگی می گذرانند و لذا برخی موارد پیشنهادی در لایحه هفتم بر نگرانی آن ها به ویژه برای بازنشستگی و نیز امنیت شغلی افزوده است گفت: به طور مثال مطرح کردن طرح استاد-شاگردی برای کمک به توسعه کسب و کارها نباید به بهای مایه گذاشتن از نیروی انسانی باشد.

وی افزود: با این طرح ما نمی توانیم از کارگر انتظار داشته باشیم تا به مدت ۳سال با ۵۰درصد درآمد کار کند، آن هم در شرایط اقتصادی که قیمت کالا ها در کسری از زمان چند برابر می شود.

دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران: اگر قرار باشد به یک کارگر در ابتدای ورود به کار تنها نیمی از حقوق داده شود, یک کارگر با این دستمزد نه قادر به ازدواج است نه می تواند برای فرزندآوری تصمیم بگیرد و نه حتی اجاره خانه خود را پرداخت کند!

وی هم چنین با اشاره به سایر مفاد لایحه ابراز می کند: تبدیل دو سال آخر به پنج سال فشار مضاعفی به کارگران وارد می کند و لذا شاید این کار به نفع صندوق های بازنشستگی باشد ولی به زیان کارگر است.

ابوی ادامه داد: اگر برای کارگری که قرار است بازنشسته شود متوسط ۵سال آخر زمان اشتغال را برای حقوق بازنشستگی در نظر بگیریم اگر بخواهیم بدون در نظر گرفتن منافع کارگران قوانینی را اجرا کنیم چالش هایی در جامعه کارگری به وجود می آوریم که قابل جبران نیست.

 انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]