ارسال سالیانه ۳۶۰ هزار ابلاغیه به کارگاه ها برای رفع نواقص کارگاهی
ارسال سالیانه ۳۶۰ هزار ابلاغیه به کارگاه ها برای رفع نواقص کارگاهی

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حدود ۳۶۰هزار ابلاغیه رفع نواقص کارگاه‌ها ارائه می‌شود که این‌ها بتوانند نواقص را رفع کنند گفت: در راستای نظارت، کارفرمایان وظیفه خودشان را برای حفظ و صیانت از نیروی کار انجام می‌دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،عدم رعایت نظم و ترتیب صحیح در کارگاه ها، در دسترس نبودن وسایل لازم، چیدن نامرتب مواد اولیه و محصولات در کارگاه موجب شلوغ شدن محیط کار و بروز حادثه می گردد. شروع و ختم نامناسب کار، اضافه کاری بیش از حد کارگران و غیره منجر به خستگی آن ها شده و لذا باعث عدم رعایت ترتیب کار و شتابزدگی در انجام آن و ایجاد حوادث می گردد.

یکی از مهمترین مسائل و موضوعاتی که در محیط های کاری به ویژه انجام مشاغل فیزیکی و درگیر با ابزار و تجهیزات مکانیکی وجود دارد، وقوع حادثه در کار است. در حال حاضر مرگ هر کارگر می تواند هزاران روز کاری را از بین ببرد.

استفاده از تجهیزات، انجام بازرسی های ادواری، اطمینان از کارکرد درست وسائل ایمنی و آشنایی با مخاطرات احتمالی اشتغال در کارهایی که در آنها ظرفیت بالقوه بروز خطر وجود دارد، می تواند تا میزان چشمگیری از وقوع حوادث ناشی از کار جلوگیری نماید.

*شایع ترین آسیب های حوادث کار

کار با مواد شیمیایی گوناگون، رنگ ها، معادن، کار در ارتفاع مانند ساختمان سازی، کارخانجات ذوب فلزاتی مانند آهن و فولاد و مواردی از این دست؛ همواره نیازمند مهارت کارگران و آشنایی با روش های کاستن از خطرات احتمالی در زمان انجام کار است.

نقص عضو، مرگ، از دست دادن توان حرکتی، آسیب های بینایی و شنوائی، تنفسی و عضلانی و مسائلی از این دست همواره کارگران شاغل در حرفه های دارای خطر حادثه در کار را تهدید می کند.

طبق بررسی های صورت گرفته،بر اساس گزارش‌ها بیشترین حوادث شغلی در کارگاه‌های ساختمانی رخ می‌دهد که ۳۸درصد حوادث و ۵۰درصد فوتی‌ها در این بخش را شامل می‌شود. این حوزه کاری به لحاظ خطرات همیشگی بروز حادثه از تمامی بخش های دیگر دارای خطر مانند معادن و کار با مواد شیمیایی، بیشتر است.

*سالانه ۴۲۰هزار بازرسی از کارگاه‌های سطح کشور انجام می‌شود

احمدرضا پرنده، مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سالانه ۴۲۰هزار بازرسی از کارگاه‌های سطح کشور برای نظارت بر حفظ و صیانت از نیروی کار انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهار اقدام اساسی شامل تنظیم روابط کارگر و کارفرما، حفظ و صیانت از نیروی کار، راهبری تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، پیشگیری از بروز مشکل در واحدها و توجه به بیمه بیکاری کارگران در اولویت قرار دارد.

پرنده  بیان کرد: در راستای حفظ و صیانت نیروی کار طبق ماده ۹۶قانون کار جمهوری اسلامی ایران اداره‌کل بازرسی کار پیش‌بینی شده است که وظیفه نظارت عالیه بر کلیه کارگاه‌های مشمول قانون کار را انجام می‌دهد.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با اعلام اینکه به استناد ماده ۸۵و ۹۵قانون کار، تأمین شرایط ایمن محیط کار، تأمین تجهیزات ایمن، ماشین‌آلات ایمن، آموزش ایمنی به کارگران، وسایل حفاظت فردی، آموزش فنی و نظارت بر عهده کارفرمایان است، تصریح کرد: کارگرانی که این شرایط برایشان فراهم شده همیشه باید مراقب سلامتی خود باشند و از امکانات به‌درستی استفاده کنند.

وی  با اشاره به اینکه در راستای نظارت، کارفرمایان وظیفه خودشان را برای حفظ و صیانت از نیروی کار انجام می‌دهند، ادامه داد: در طول سال با داشتن ۸۰۰نفر بازرس کار، حدود ۴۲۰هزار بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار در سطح کشور انجام می‌شود که حدود ۳۶۰هزار ابلاغیه رفع نواقص کارگاه‌ها ارائه می‌شود که این‌ها بتوانند نواقص را رفع کنند.

پرنده بیان کرد: حدود ۲۳هزار کارگروه حفاظت فنی و بهداشت‌کار به‌ استناد ماده ۹۳قانون کار تشکیل شده است و کارگاه‌های بالای ۲۵نفر باید این کارگروه را داشته باشند؛ ترکیبی از مدیر کارخانه، نماینده کارگران، نماینده کارفرما، مسئول ایمنی، مسئول بهداشت حرفه‌ای و نماینده شورای اسلامی کار چک‌لیست‌هایی دارند که به‌صورت روزانه موارد را بررسی می‌کنند.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از کارهای مهمی که باید در کشور انجام دهیم افزایش تعداد کارگروه‌های حفاظت فنی و بهداشت‌کار به‌صورت سالانه در کارگاه‌های مشمول است، خاطرنشان ساخت: در این راستا می‌طلبد وزارت علوم هم به ما کمک کند و دانشجویان را با رشته‌های مرتبط با ایمنی تربیت کند تا بتوانند به‌صورت مسئول ایمنی و یا عناوین مشابه در کارگاه‌ها فعالیت کنند.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزاری مانور ایمنی بازرسان کار را نوعی فرهنگ‌سازی در راستای توجه به حفظ و صیانت از نیروی کار دانست و گفت: با پیگیری بازرسان کار، ادارات کار سطح کشور و دادستان‌ها از فعالیت کارگاه‌های غیرایمن جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/

 
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]