اجرای پروژه مدیریت عارضه زوال مرکبات در کشور
اجرای پروژه مدیریت عارضه زوال مرکبات در کشور

عارضه زوال مرکبات بیش از ۱۰ سال است باعث مرگ تدریجی باغ های مرکبات در برخی از مناطق جنوبی کشور شده و هم اکنون پروژه تحقیقی توسعه ای مدیریت این عارضه در کشور به اجرا گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عارضه زوال مرکبات بیش از یک دهه است که در برخی از باغ‌ها در شهرهای استان های جنوبی کشور از جمله کرمان، هرمزگان و فارس رخ داده و به صورت تدریجی عامل مرگ تدریجی درختان مرکبات این منطقه شده است.

 علت اصلی این عارضه  در سال های گذشته ناشناخته است اما کارشناسان برای رفع این مشکل در حال تلاش هستند. بیشترین سطح بروز این بیماری در باغهای مرکبات کشور در شهرستان داراب خود را نشان داده است. برای درمان این بیماری در سال ۹۸ از کارشناسان اسپانیایی دعوت شده که از باغ های این منطقه بازدید کنند و ‌راهکارهای لازم را در این زمینه ارایه دهند.

حسن مومنی رئیس بخش تحقیقات بیماریهای گیاهی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: یکی از عوارضی که در سال‌های اخیر گسترش زیادی در مناطق مرکبات خیز کشور داشته عارضه زوال مرکبات است.

وی افزود: فاکتورهای دخیل در بروز زوال مرکبات ترکیبی از سه گروه عوامل زنده، غیر زنده (فاکتورهای تغذیه، آب آبیاری و فاکتورهای مرتبط با خاک) و فیزیولوژیک هستند که منجر به زوال درختان مرکبات می‌شوند.

وی افزود: سابقه زوال تدریجی مرکبات در ایران به سالهای ۱۳۵۰ بر می‌گردد. زوال سریع، ابتدا در سال ۱۳۸۹ در منطقه جنوب استان کرمان گزارش شد و سپس در استانهای هرمزگان، فارس گزارش شده است و تهدید بسیار جدی برای صنعت مرکبات در ایران محسوب می شود.

رئیس بخش تحقیقات بیماریهای گیاهی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور ادامه داد: تحقیقات انجام شده نشان داده است که عواملی نظیر بستر کشت نامناسب، عدم تغذیه مناسب، عدم استفاده از نهال سالم و پایه متحمل، شرایط را برای زوال تدریجی فراهم می سازند.

وی تصریح کرد: در کنار عوامل مذکور، تحقیقات انجام شده در خصوص علت بروز زوال سریع مرکبات نشان داده است که برخی عوامل بیمارگر زنده شامل پروکاریوتهای بیماریزا (بویژه عامل بیماری میوه سبز مرکبات)، بیمارگرهای قارچی شامل فیتوفترا و فوزاریوم در بروز زوال سریع مرکبات نقش داشته و برخی عوامل غیر زنده مثل، تنش‌های شدید ناشی از افزایش گرما و کاهش رطوبت، باعث تشدید این عارضه می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور پروژه تحقیقی توسعه ای مدیریت عارضه زوال مرکبات را در استان های جنوبی کشور اجرا می کند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]