صدور پروانه حوزه دامپزشکی ۵۰ درصد افزایش یافت
صدور پروانه حوزه دامپزشکی ۵۰ درصد افزایش یافت

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: صدور پروانه فعالیت سازمان نظام دامپزشکی کشور در در بخش های دام، طیور و آبزیان در یک سال و ۳ ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال های قبل ۵۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم حامد زارعی رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور امروز در نشست خبری اظهار داشت: صدور پروانه ها در حوزه فعالیت های دام، طیور و آبزیان سازمان نظام دامپزشکی کشور در سه ماه ابتدایی سال جاری و سال ۱۴۰۱ در مقایسه مدت مشابه با سال های قبل خود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۲ بیش از ۷۰ هزار پروانه نظام دامپزشکی در بخش های مختلف صنعت دام، طیور و آبزیان صادر شده است که نسبت به سال قبل حدو ۵۰ درصد رشد را نشان می دهد.

زارعی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت صدور مجوز ها در سازمان نظام پزشکی بعد از راه اندازی پنجره واحد صدور الکترونیکی مجوزهای کشور اظهار داشت:  موانع و صدور مجوز ها در بخش نظام دامپزشکی برداشته شده است که افزایش صدور مجوز ها دلیلی بر این امر است پنجره واحد دولت از  هر گونه امضاهای طلایی جلوگیری به عمل می آورد و در تمام دستگاه های خصوصی و دولتی در حال اجرا است.

وی افزود:  از آنجا خط قرمز سازمان نظام دامپزشکی حفظ بهداشت و سلامت مردم است، بنابراین بر اساس اجرای پنجره واحد صدور الکترونیکی مجوزهای کشور به سامانه «سما»  وزارت جهاد کشاورزی متصل شده اند، بنابراین پس از بازرسی کارشناسی توسط نظام دامپزشکی و نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و استعلام دستگاه های مرتبط (محیط زیست، نیرو و غیره) در صورت تایید با امضای رییس سازمان استان ها پروانه بهره برداری دریافت می کنند.

وی گفت :در سازمان نظام دام پزشکی بر خلاف برخی تشکل ها امضا رییس سازمان نظام دامپزشکی حذف نشده است و بعد از بررسی ها کامل ممکن است  درخواست صدور مجوزها تایید یا رد شود.

وی افزود: فرآیند صدور مجوز ها کوتاه تر شده است و در مدت زمان کمتری مجوزها برای متقاضیان صادر می شود؛ دلیل یک ماهه برای صدور مجوز برای فعالان این بخش رد و بدل شدن اطلاعات با نظام مهندس کشاورزی است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور  با اشاره به تفاوت وظایف این سازمان با سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: سازمان دامپزشکی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است و وظایف حاکمیتی مانند سیاست‌گذاری، حوزه‌های بازرسی، قرنظینه کشور و همچنین نظارت بر قوانین دارد، اما سازمان نظام دامپزشکی به عنوان بخش خصوصی وظیفه پیگیری، حفاظت و صیانت از حقوق این صنف را بر عهده دارد که البته بر اساس قانون برخی وظایف نیز بر عهده نظام دامپزشکی است.

وی تصریح کرد: در مدت مذکور ۱۷ هزار و ۱۴۳ پروانه در حوزه صنعت نیمه دامی، ۱۸ هزار و ۹۰۰ پروانه در حوزه طیور، پنج هزار و ۵۴۱ پروانه در حوزه آبزی پروری، ۱۲۱ پروانه در حوزه میدان دام، ۱۳۷ پروانه در حوزه مراکز جمع آوری شیر و ۱۴ پروانه مراکز تولید، انجماد و نگهداری مواد ژنتیکی صادر شده است.

وی اظهار داشت: در حوزه داروخانه‌ ها، درمانگاه ها، بیمارستان ها، مراکز مایه‌کوبی و آزمایشگاه ها در همین مدت ۲۶هزار و ۸۰۶ پروانه تاسیس و تمدید صادر شده است.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه این سازمان مسوول سلامت و بهداشت جامعه و مسئول حفظ و صیانت از حقوق دامپزشکان در مجامع و دادگاه ها است، گفت: تخلفات صنفی دامپزشکان توسط نظام دامپزشکی بررسی و پیگیری می شود.

وی درباره چگونگی نظارت بر ورود محصولات پروتئینی دامی، گفت: سازمان دامپزشکی پروتکل‌ ها و آزمایش‌ های کیفی دارد و بر این اساس نیز مواردی را اندازه‌گیری می‌کند که اگر شاخص‌ های کالاهای وارد شده با شاخص‌ های تعیین شده مطابقت نداشته باشد، اجازه ترخیص کالا صادر نمی شود.

زارعی به اهمیت حضور ناظران بهداشتی در کشتارگاه و مراکز عرضه دام در خارج از کشور تاکید کرد و گفت: معتقدیم برای واردات گوشت باید کشورها پروتکل‌ های یکدیگر را رعایت کنند و ناظران بهداشتی نیز باید در کشتارگاه های خارج از کشور حضور داشته باشند تا ضمن نظارت میدانی بر اجرای پروتکل‌ ها نیز نظارت کنند.

وی اظهار داشت: معتقدیم این نظارت را می‌توان بر عهده بخش خصوصی گذاشت. مسئولان و ناظرین ما در مزارع و کشتارگاه های داخل کشور حضور دارند و برای خارج از کشور نیز باید از این ظرفیت های بخش خصوصی استفاده شود.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور ادامه داد: اکنون گوشت قرمز از کشورهای برزیل، روسیه، مغولستان، قزاقستان و گرجستان تامین و وارد می شود که این امر نیازمند حضور ناظران بهداشتی ما در کشورهای مبدا است تا با داشتن حق نظارت بر پروتکل های بهداشتی، این مهم را نظارت کنند تا گوشت کیفی وارد کشور شود.

زارعی از برگزاری انتخابات سازمان نظام دامپزشکی در استان ها خبر داد و گفت: در دی و بهمن ماه این انتخابات برگزار خواهد شد و اعضای جدید شورا نیز انتخاب می شوند.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]