صنعت شیرینی و شکلات با کمبود و افزایش ۸۰ درصدی  مواد اولیه از دهان افتاد
صنعت شیرینی و شکلات با کمبود و افزایش ۸۰ درصدی  مواد اولیه از دهان افتاد

صنعت شیرینی و شکلات کشور در شرایطی با کمبود و گرانی مواد اولیه همچون شکر، هل و کره روبرو است که تولید کننده های حوزه می گویند قیمت برخی از این مواد نسبت به سال قبل تا ۸۰ درصد افزایش یافته است.

بازار؛ گروه صنعت: در حالی صنعت شیرینی و شکلات کشور با مسائلی همچون کمبود و گرانی برخی مواد اولیه اصلی از جمله شکر روبرو است که فعالان این حوزه معتقدند ثبات نداشتن قیمت مواد اولیه در فرایند تولید بسیار مشکل زا است.

پدرام درخشان تولید کننده حلوای صنعتی در گفتگو با خبرنگار بازار در این خصوص می گوید: در حال حاضر بیشترین چالش ما، قیمت مواد اولیه است چرا که متاسفانه قیمت ثابتی ندارد و هر روزه و هربار قیمت ‌ها رو به بالا است.

درخشان، تولید کننده حلوای صنعتی: قیمت مواد اولیه از جمله شکر و هل نسبت به سال قبل بسیار افزایش داشته به طوری که در برخی مواد تا ۸۰ درصد گرانتر از سال قبل به دست ما می رسد

درخشان با بیان اینکه آرد، شکر و هل اصلی ترین مواد اولیه مصرفی ما است می گوید: الان در تامین شکر مشکل داریم و اگرچه بعضی مواقع تعاونی مربوط کمک می‌کند اما غالبا با نرخ آزاد خریداری می کنیم. به عبارت بهتر اصلا با نرخ های مصوب شکر یافت نمی شود و از بازار آزاد به قیمت کیلویی ۳۴ هزار تومان تامین می کنیم.

این تولید کننده حلوای صنعتی ادامه داد: متاسفانه قیمت مواد اولیه نسبت به سال قبل تقریبا ۸۰ درصد گران تر شده است. البته به جز شکر، ماده اولیه دیگر ما یعنی هل نیز بیش از اندازه گران شده است. چون محصولی کاملا وارداتی است و لذا با نوسانات ارز خیلی گران شده است.

کشورهای اطراف؛ خواهان محصولات ایران

درخشان افزود: با این وجود قیمت محصول نهایی را چندان نمی توانیم افزایش بدهیم چون بازار کشش ندارد. البته برای رقابت در بازار غالبا روی کیفیت بسته بندی و کیفت محصول خود کار می کنیم. به این ترتیب برای رقابت در ایت بازار حاشیه سود خود را نسبت به سال قبل ۱۰ درصد کاهش یافته است.

او ادامه داد: در واقع از یکسو چون چند سالی است وضعیت و کیفیت تولیدات چاپخانه ارتقا یافته و در حوزه بسته بندی ها شاهد رشد هستیم، ما نیز سعی کرده ایم با تولید کننده های بهتری کار کنیم چون بسته بندی نقش مهمی در فروش دارد و تنوع زیاد است.

درخشان در پایان گفت: با این تفاسیر با تمرکز بر کیفیت و بسته بندی تا حدودی به بازارهای صادراتی وارد شده ایم و اخیرا نیز عراق، اربیل قطر و عمان خواهان محصولات ما هستند.

گرانی و نوسان قیمت مواد اولیه آزار دهنده است

بر اساس این گزارش، چالش گرانی و کمبود مواد اولیه و یا دشواری دسترسی به این مواد تنها منحصر به فعالان صنعت شیرنی و شکلات نیست بلکه کسانی که خود نیز تولید و تامین مواد اولیه برای این بخش را برعهده دارند نیز با این مشکل روبرو هستند.

به طوری که مجید قاضیانی که در حوزه تولید و پخش مواد اولیه قنادی ها و کافی شاپ ها فعالیت دارد در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: در مورد تامین مواد اولیه اصلی ترین مشکل ما گرانی، نوسان قیمت و تامین آن است به خصوص اینکه برخی از مواد اولیه مورد نیاز ما وارداتی است و از خارج از کشور باید تامین شود.

قاضیانی تولید کننده مواد اولیه قنادی ها و کافی شاپ ها: برای رقابت در بازار شیرینی و شکلات کشور تولید کننده ها از یکسو به دنبال مواد اولیه با کیفیت هستند از سوی دیگر خود را به روز می کنند تا در سطح بین المللی نیز بتوانند رقات کنند

قاضیانی در خصوص تاثیر این گرانی ها بر بازار شیرینی و شکلات کشور نیز گفت: به هر حال باید بپذیریم که توان مردم برای شیرینی جات کمتر شده بنابراین با افزایش نرخ ها تقاضا هم کمتر می ‌شود. با این وجود شاهد هستیم که حوزه شیرینی و شکلات کشور بسیار پیشرفت کرده است. به این معنا که مدل ها و طعم های جدید شیرینی ها را شاهد هستیم لذا تولید کننده ها هم دنبال مواد اولیه بهتر هستند در واقع چون مردم ایران به اصطلاح شیرینی شناس هستند تولید کننده ها نمی‌توانند از کیفیت بزنند.

این تولید کننده پخش مواد اولیه قنادی ها و کافی شاپ ها در پاسخ به این سوال که برای بقا در بازار از چه تکنیک هایی می توان بهره برد؛می گوید: به روز بودن و ارائه محصولات جدید اصلی ترین ترفند ما برای رقابت در بازار است. در واقع باید هر روز خود را به روز کنیم و محصولات جدیدی که در سطح بین المللی ارائه می‌شود را ارائه دهیم.

محدویت های واردات ماده اولیه کره، به دلیل نوسانات نرخ ارز

وی در پاسخ به این سوال که به روز بودن و ارائه محصول در سطح بین المللی چه الزاماتی دارد، نیز گفت: در واقع برای به روز رسانی تولیدات خود با کشورهای دیگر ارتباط داریم. در حقیقت با کشورهای ترکیه و آلمان و برخی کشورهای اروپایی ارتباط داریم؛ به این معنا که دانش خود را با تولید کننده های این کشورها به اشتراک می گذاریم.

این تولید کننده همچنین در خصوص جایگاه ایران در بازار جهانی شیرینی و شکلات نیز گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم از نظر حجم تولید در حال حاضر جزو ۵کشور اول هستیم یعنی کشورهایی مانند آلمان، اتریش، بلژیک بیشترین تولیدات را دارند و ما نیز جزو ۵ کشور اول هستیم.

قاضیانی در خصوص آنچه می توان برای آینده بازار شیرینی و شکلات کشور متصور شد نیز گفت: اگر محصولات گران نشود و واردات راحت تر صورت بگیرد بازار خوب است. اما اگر واردات برخی مواد اولیه مانند «کره» کماکان محدود انجام شود و به همین نحو ادامه یابد قطعا روی تولید اثر می‌گذارد. البته محدودیت واردات چنین مواد اولیه ای غالبا تنها به دلیل نوسانات ارز است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]