راهکاری بی اثر برای کنترل نرخ طلا / این حراجی ها  تاثیری ندارد
راهکاری بی اثر برای کنترل نرخ طلا / این حراجی ها  تاثیری ندارد

بیستمین حراج شمش طلا، در روز گذشته در مرکز مبادله ایران برگزار شد. در بیست دوره قبلی این حراج، که نتایج آن‌ها اعلام شده است، مجموعاً ۲۷ هزار و ۱۶ کیلوگرم شمش طلا مورد معامله قرار گرفته است. هدف از برگزاری حراج شمش، ایجاد یک فرآیند منظم و مداوم برای کنترل نرخ طلا و سکه در بازار است. علاوه بر این، این حراج به منظور کاهش قاچاق و استفاده نامناسب از طلا در صنعت برگزار می‌شود. حتی در صورت خروج طلا از کشور، این امر به صورت صادرات جواهرات با ارزش افزوده انجام می‌شود.

اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که حراج شمش طلا به چه اندازه توانسته قیمت طلای ۱۸ عیار را در بازار کنترل کند؟ همچنین می‌خواهید بدانید که در روز اول برگزاری حراج شمش، نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار چقدر بود و در روز گذشته که بیستمین دوره از این حراج در مرکز مبادله برگزار شد، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار چه بود؟

نخستین مرحله حراج شمش طلا، روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه سال ۱۴۰۲، در مرکز مبادله طلا و ارز برگزار شد. در این روز فقط ۱۰شمش طلا خریداری شد و خریدارانی که در نخستین روز شرکت کردند؛ هر شمش یک کیلویی را با نرخ دومیلیارد و ۷۰۰میلیون تومان خریدند؛ در این روز، هر گرم طلا با نرخ دومیلیون و ۷۰۹هزار تومان در بازار معامله شد.

دومین مرحله حراج شمش طلا، چهارم بهمن‌ماه برگزار شد. با اینکه انتظار می‌رفت در جلسه دوم، تعداد بیشتری شمش طلا فروخته شود، فقط پنج عدد شمش طلا به متقاضیان فروخته شد! در این تاریخ، حدود ۳۷کیلوگرم شمش طلا عرضه شد، اما فقط پنج‌کیلو از شمش‌های عرضه‌شده را خریدند. میانگین نرخ هر شمش یک کیلویی در دومین جلسه حراج، سه‌میلیارد و ۶۰۳میلیون تومان بود. کسانی چهارم بهمن‌ماه سال گذشته به بازار رفتند، هر گرم طلای ۱۸عیار را با نرخ دومیلیون و ۷۵۲هزار تومان خریداری کردند.

سومین جلسه حراج، هشتم بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ برگزار شد. روز سوم حراج، برخلاف روزهای اول و دوم، شمش‌های بیشتری به فروش رفت. در روز اول و دوم روی هم فقط ۱۵شمش طلا فروخته شد، اما روز سوم حراج، ۷۹ شمش به فروش رسید. در سومین حراج حضوری از مجموع ۱۱۲شمش طلای عرضه شده استاندارد یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ در هزار، ۷۹شمش طلای استاندارد موردمعامله قرار گرفت. میانگین ارزش هر شمش یک‌کیلویی در سومین‌روز حراج، سه‌میلیارد و ۶۳۵میلیون تومان بود. هر گرم طلای ۱۸عیار، هشتم بهمن‌ماه سال گذشته، دومیلیون و ۷۹۷هزار تومان نرخ داشت.

چهارمین روز حراج شمش طلا، با عقب‌نشینی خریداران به پایان رسید. در این روز، ۱۱۹شمش طلا عرضه شد، اما فقط ۱۱قطعه به فروش رسید و خریداران این ۱۱شمش، به‌طور میانگین سه‌میلیارد و ۷۶۰میلیون تومان پرداخت کردند. نرخ طلا در چهارمین روز حراج، به دومیلیون و ۹۵۳هزار تومان رسید.

اما پنجمین روز حراج شمش طلا هم با ثبت رکورد جدیدی به پایان رسید. برخلاف جلسه چهارم حراج که خریداران اشتیاق زیادی برای خرید شمش طلا نشان نداده بودند، در این روز، ۱۱۲ شمش عرضه شد و ۹۴ قطعه آن به فروش رسید. ارزش هر شمش در این حراج نیز، سه‌میلیارد و ۵۳۵میلیون تومان بود. روز ۱۵ بهمن‌ماه که پنجمین جلسه حراج شمش طلا برگزار شد، هر گرم طلای ۱۸عیار، دو میلیون و ۷۵۴هزار تومان نرخ داشت.

مرحله ششم حراج شمش طلا روز سه‌شنبه ۱۷بهمن‌ماه برگزار شد. در این روز کسانی‌که برای خرید طلا به بازار رفتند، هر گرم طلای ۱۸عیار را با نرخ دومیلیون و ۷۶۵هزار تومان خریدند. اما در آن طرف و در مرکز مبادله، برعکس روز پنجم که استقبال خوبی از حراج شده بود، در ششمین جلسه حراج از مجموع ۴۶قطعه شمش طلای استاندارد یک کیلوگرمی، فقط ۳۴عدد شمش فروخته شد. نرخ میانگین هر شمش یک کیلویی نیز، سه‌میلیارد و ۴۹۱میلیون تومان بود.

هفتمین حراج حضوری روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه سال گذشته در مرکز مبادله طلا و ارز برگزار شد. در این روز ۱۴۱ شمش عرضه شد، ولی خریداران فقط ۷۴کیلو شمش خریدند. میانگین نرخ هر شمش نیز در این حراج، سه‌میلیارد و ۵۸۰میلیون تومان بود. هر گرم طلای ۱۸عیار در روز ۲۴بهمن‌ماه یعنی در پایان مرحله هفتم حراج شمش، با نرخ دومیلیون و ۷۴۲هزار تومان معامله شد.

در مرحله هشتم حراج شمش طلا که ۲۹بهمن‌ماه برگزار شد، از مجموع ۲۲۵ قطعه شمش طلای عرضه‌شده، خریداران ۱۲۴قطعه خریدند. شمش‌ طلای معامله‌شده در این روز با نرخ قیمت سه‌میلیارد و ۶۱۲میلیون تومان معامله شد. در این روز اگر به بازار طلا می‌رفتید، طلافروش‌ها هر گرم طلا را با نرخ دو میلیون و ۸۱۶هزار تومان می‌فروختند.

نهمین مرحله حراج حضوری شمش طلا سه‌شنبه، اول اسفند سال‌گذشته در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شد. در این روز، ۱۴۳قطعه شمش طلا عرضه شد که خریداران ۱۲۴قطعه از این تعداد را خریدند. شمش‌های طلای استاندارد، در حراج اول اسفند با میانگین نرخ سه‌میلیارد و ۶۱۳میلیون تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸عیار در این روز با نرخ دو میلیون و ۷۹۹هزار تومان معامله ‌شد.

روز سه‌شنبه، هشتم اسفندماه سال گذشته، دهمین مرحله حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار و با استقبال خریداران مواجه شد. تا جایی‌که از ۳۰۴قطعه شمش عرضه شده، ۲۶۸قطعه آن به فروش رفت و حدود یک هزار میلیارد تومان شمش معامله شد. هر یک عدد شمش یک کیلویی در حراج دهم، به‌طور میانگین با نرخ سه‌میلیارد و ۷۲۱میلیون تومان معامله شد. در این روز، کسانی‌که به بازار رفتند تا مصنوعات طلا بخرند، برای هر گرم طلای ۱۸عیار، دومیلیون و ۹۱۰هزار تومان پرداخت کردند.

یازدهمین مرحله حراج حضوری شمش طلا یک‌شنبه ۱۳اسفندماه، در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شد. در این مرحله، از مجموع عرضه ۳۳۰ قطعه شمش طلای استاندارد یک کیلوگرمی، با عیار ۹۹۵ در هزار، ۲۳۴ قطعه شمش طلای استاندارد موردمعامله قرار گرفت. همچنین شمش‌های طلای استاندارد، در حراج روز ۱۳ اسفندماه سال گذشته با میانگین نرخ سه‌میلیارد و ۹۰۹میلیون تومان معامله شد. نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار در پایان این روز به دو میلیون و ۹۸۷هزار تومان رسید.

مرحله دوازدهم حراج شمش طلا روز سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه سال گذشته در تالار معاملات طلای مرکز مبادله برگزار شد. در این روز شمش طلا با نرخ بیشتری نسبت به مرحله قبل به فروش رسید اما باز هم خریداران برای خرید شمش طلا اشتیاق داشتند. با این‌که نرخ شمش طلا، حدود ۸۰ میلیون تومان از مرحله قبل گران‌تر شده بود، ولی خریداران از مجموع ۲۱۳ قطعه شمش طلایی عرضه‌شده، ۲۰۳ شمش را خریدند. شمش‌های طلای استاندارد، در حراج دوازدهم با میانگین نرخ چهارمیلیارد و ۷۲میلیون تومان معامله شد. نرخ طلا هم در این روز نسبت به حراج قبلی افزایش داشت و هر گرم طلای ۱۸عیار با نرخ سه میلیون و ۱۲۵ هزارتومان معامله شد.

سیزدهمین حراج شمش طلا روز یکشنبه، ۲۰اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد. در این روز، مجموعا ۳۵۶قطعه شمش طلای استاندارد عرضه شد و متقاضیان ۱۸۱قطعه خریداری کردند. شمش‌های طلای استاندارد، در حراج سیزدهم با میانگین نرخ چهارمیلیارد و ۱۳میلیون تومان معامله شد، که نسبت به حراج دوازدهم، ۵۹میلیون تومان کاهش نرخ داشت. اما نرخ طلا هم در این روز نسبت به جلسه قبلی حراج، ریزش داشت. در آخرین ساعات بازار معاملات، هر گرم طلای ۱۸عیار با نرخ سه میلیون و ۹۱هزار تومان معامله شد.

روز سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه سال گذشته مرحله چهاردهم حراج شمش طلا برگزار شد. در این مرحله، ۳۸۶ شمش طلای یک کیلویی برای فروش عرضه شد. خریداران نیز ۲۴۸ قطعه شمش طلا خریدند. شمش‌های طلایی که در این روز معامله شدند، به‌طور میانگین، سه‌میلیارد و ۹۷۴میلیون تومان نرخ داشتند. اما کسانی‌که در روزهای پایانی سال گذشته هوس کردند، طلا بخرند، برای هر گرم طلای ۱۸عیار در این روز، سه‌میلیون و ۹۳ هزار تومان هزینه کردند.

پانزدهمین و آخرین مرحله حراج شمش طلا در سال ۱۴۰۲، روز شنبه ۲۶ اسفندماه سال گذشته در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با معامله ۱۵۰قطعه شمش یک کیلوگرمی به پایان رسید. در این جلسه در دو عرضه عمده و خرد، ۱۸۲قطعه شمش طلای استاندارد عرضه شد. میانگین نرخ شمش‌های طلا معامله‌شده در این روز نیز، چهار میلیارد و ۵۲میلیون تومان به ثبت رسید. وقتی شمش طلا افزایش نرخ داشت، نرخ طلای ۱۸عیار هم بالا رفت. در این روز، کسانی‌که طلا خریدند برای هر گرم طلا حدود سه‌میلیون و ۱۳۸هزار تومان هزینه کردند.

مرحله شانزدهم حراج شمش طلا در سال جدید برگزار شد. روز یکشنبه، ۱۹ فروردین‌ماه، نخستین جلسه حراج شمش در سال جدید و همچنین شانزدهمین جلسه حراج در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شد. دراین روز ۲۷۲سکه عرضه شد که خریداران ۲۴۶قطعه یک کیلوگرمی خریداری کردند. میانگین نرخ شمش‌های طلای معامله‌شده در این روز، چهار میلیارد و ۷۶۸میلیون تومان به ثبت رسید. اما نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار در جلسه شانزدهم حراج، تفاوت زیادی با مرحله پانزدهم داشت. در آخرین مرحله حراج که سال گذشته برگزار شد، هر گرم طلا سه میلیون و ۱۳۸هزار تومان نرخ داشت، اما خریداران روز ۱۹فروردین هر گرم طلای ۱۸عیار را با نرخ سه‌میلیون و ۵۵۲هزار تومان خریداری کردند.

هفدهمین مرحله حراج شمش طلا، یکشنبه ۲۶ فروردین‌ماه، در مرکز مبادله ایران برگزار شد و خریداران ۱۲۴قطعه شمش یک کیلویی خریدند. در این مرحله، ۲۹۰قطعه شمش عرضه شده بود. میانگین نرخ شمش‌های طلای معامله‌شده در این روز، چهارمیلیارد و ۷۴۸میلیون تومان اعلام شد. اما نرخ طلا در این روز، افزایش چشمگیری داشت. کسانی‌که در روز ۲۶ فروردین‌ماه و در روزهای صعودی طلا ریسک کردند و به بازار رفتند برای هر گرم طلای ۱۸عیار، سه‌میلیون و ۷۳۴هزار تومان هزینه کردند.

مرحله هجدهم حراج شمش طلا، ۲۸ فروردین‌ماه برگزار شد. در این روز، ۴۵۹ شمش طلا برای فروش عرضه شد، اما طبق اعلام مرکز مبادله ارز و طلای ایران، خریداران فقط ۲۵۲قطعه شمش یک کیلوگرمی خریدند. شمش‌های طلایی که در این روز به فروش رسیدند، به‌طور میانگین چهارمیلیارد و ۸۶۶میلیون تومان نرخ داشتند. در روزی که شمش طلا با نرخ بالاتری معامله شد، هر گرم طلای ۱۸عیار هم با رشد نرخ روبه‌رو بود. در این روز کسانی که طلا خریدند، برای هر گرم از مصنوعات طلا، حدود سه میلیون و ۷۸۹هزار تومان پرداخت کردند.

نوزدهمین مرحله حراج شمش طلا، دوم اردیبهشت‌ماه برگزار شد. طبق اعلام مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در نوزدهمین حراج شمش طلای استاندارد، ۳۹۵قطعه شمش طلای استاندارد یک کیلوگرمی عرضه شد که خریداران ۱۷۵قطعه خریداری کردند. میانگین نرخ شمش‌های طلا معامله‌شده در جلسه نوزدهم، چهارمیلیارد و ۸۲۰میلیون تومان بود. روز دوم اردیبهشت‌ماه، هر گرم طلای ۱۸عیار در آخرین ساعات بازار با نرخ سه میلیون و ۷۱۲هزار تومان معامله شد.

مرحله بیستم حراج شمش طلا روز گذشته، چهارم اردیبهشت‌ماه برگزار شد. ۸۰کیلو گرم شمش طلا در این دوره به فروش رسید هر گرم طلای ۱۸عیار در این روز با نرخ سه‌میلیون و ۵۵۴هزار تومان فروخته شد.

 

منبع:

هفت صبح

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]