خبر مهم درباره جاماندگان سهام عدالت / واریز سود ۳ مرحله ای شد؟
خبر مهم درباره جاماندگان سهام عدالت / واریز سود ۳ مرحله ای شد؟

سرپرست سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است که بسته پرتفوی سهام عدالت به زودی به هیات واگذاری و هیات دولت ارائه خواهد شد و در امسال حدود ۵ میلیون نفر قادر به دریافت سهام عدالت خواهند بود.

ابراهیم بازیان درباره آخرین وضعیت و تصمیمات اختصاص سهام عدالت به جاماندگان و همچنین پرتفوی سهام عدالت جاماندگان اظهار کرد که طبق قوانین بودجه سال‌های ١٤٠١ و ١٤٠٢، بخشی از سهام عدالت در قالب یک بسته پرتفویی به جاماندگان واگذار می‌شود. این واگذاری شرطی است و نیاز به تصویب مصوبه هیات دولت برای واگذاری شرکت‌های بورسی است که در لیست واگذاری قرار دارند.

وی ادامه داد: سال گذشته به دلیل برخی موانع قانونی تصویب بسته پیشنهادی سازمان خصوصی به هیات دوات درباره واگذاری سهام پرتفویی برای سهام عدالت جاماندگان به انجام نرسید.

سرپرست سازمان خصوصی سازی افزود: ضوابط واگذاری در آخرین جلسه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با حضور رییس جمهور تصویب شد و به دنبال این هستیم که به زودی بسته‌ای ناظر به پرتفوی شرکت‌های بورسی ارایه و تصویب کنیم که این بسته پرتفویی می‌تواند نزدیک به ۵ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت را پوشش دهد.

بازیان درباره افراد واجد شرایط دریافت سهام عدالت گفت: این جمعیت ۵ میلیون نفری افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند و البته بخشی از ایثارگران هم مشمول دریافت سهام عدالت می‌شوند.

وی با بیان اینکه بسته پرتفوی سهام عدالت جاماندگان را در اولین فرصت تقدیم هیات واگذاری و بلافاصله به هیات وزیران ارائه می‌کنیم، اظهار داشت: ضمن تکمیل پروژه ناتمام سهام عدالت جاماندگان، همزمان موضوع مدیریت سهام عدالت را هم دنبال می‌کنیم، باید توجه داشت که امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است و سیاست وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی مردمی سازی اقتصاد است. معتقدیم که مردمی سازی مقدم بر خصوصی سازی بوده و سهام عدالت در خط مقدم واگذاری‌ها قرار دارد، از این رو نه تنها بر واگذاری مالکیت سهام عدالت تاکید داریم بلکه مدیریت این سهام را در قالب شرکت تعاونی استانی دنبال می‌کنیم.

سرپرست سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: امسال ارائه سهام عدالت به جاماندگان به نتیجه می‌رسد و این پروژه هم تکمیل خواهد شد.

چرا سود سهام عدالت سه مرحله‌ای شد؟

سود سهام عدالتی که بنا بود در دو مرحله پرداخت شود، اما بدعهدی برخی از شرکت‌ها سبب شد تا سود سال مالی ۱۴۰۱ سه مرحله‌ای شود. در همین راستا هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفته بود: متاسفانه با وجود پیگیری‌های سازمان بورس، ۸ شرکت سود سهام عدالت خود را به حساب‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکردند که این سازمان اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران انجام خواهد داد تا بعد از تامین وجه از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود.

پیش از این هم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده بود: شرکت‌های صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس هیچ مبلغی را برای مراحل اول و دوم سود سهام عدالت خود به حساب‌های سمات واریز نکرده اند شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندر عباس و پارس سوئیچ نیز وجوه مرحله دوم خود را پرداخت نکرده اند.

حالا بنابر اعلام رئیس سازمان بورس احتمالا واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت خرداد ماه خواهد بود؛ در همین راستا هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس شب گذشته در رسانه ملی گفت: مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند.

او افزود: این شرکت‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شود امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

اما آیا با شرکت‌هایی که سود سهام عدالت خود را واریز نکردند برخوردی خواهد شد؟ در همین راستا هم ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عدم پرداخت سود سهام که مطابق زمان بندی اعلام شده در کدال نباشد یک تخلف است.

منبع:

اقتصادآنلاین

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]