بلیت مشهد- تهران به بازار سیاه پرواز کرد | بلیت هست اما گران
بلیت مشهد- تهران به بازار سیاه پرواز کرد | بلیت هست اما گران

مشهد- رویای رسیدن به افق ۱۴۰۴ برای جذب ۴۰ میلیون زائر در مشهد در حالی در اذهان مسئولان پر می کشد که از ابتدای سال تعداد پرواز ها به این شهر مقدس انگشت شمار شده است و در بازار آزاد سیر می کند.

بازار؛ گروه استان ها: در حالی که نرخ مصوب بلیت پرواز مشهد- تهران به میزان یک میلیون و ۳۱۴هزار و ۸۰۰تومان اعلام شده است اما بنا بر مشاهدات خبرنگار ما چنین قیمتی در هیچ یک از دفاتر مسافرتی یافت نمی شود!

به گزارش خبرنگار بازار در حالی تا چندی پیش بسیاری از متقاضیان دریافت بلیط در سایت های گوناگون قدرت انتخاب برای رزرو بلیت با قیمت های مختلف داشتند اما از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد پرواز ها کاهش یافته و شرکت های هواپیمایی ترجیح می دهند تا تعداد پرواز کمتری را برای فروش در معرض انتخاب مسافران خود قرار دهند.

متاسفانه بسیاری از مسافران و زائرانی که تصمیم دارند تا مشهد مقدس را برای سفر و زیارت انتخاب کنند این روز ها با کمبود بلیت هواپیما روبرو بوده و لذا در آخرین لحظات پرواز مجبورند تا از طریق شرکت های مسافرتی و به شکل واسطه بلیت های یک میلیون و ۳۲۴ هزار تومانی را با رقم های یک میلون و ۸۰۰ بعضا در مناسبت های خاص تا ۲ میلیون تومان و بیشتر تهیه کنند.

کمیاب شدن بلیط هواپیما، راه را برای گران فروشان و سودجویان باز کرده است لذا به دلیل کمبود بلیت هواپیما بازار سیاهی شکل گرفته است که روسیاهی آن برای مسئولان است.

اگر چه با وجود برخوردهای متعدد با افراد خاطی، همچنان این نوع بازارها به شکل‌های مختلف در حال فعالیت هستند اما بسیاری عقیده دارند با گرانی بلیط هواپیما حجم زیادی از بلیط‌های پرواز از شبکه‌های رسمی به سمت بازار سیاه سرازیر شده اند.

نارضایتی مردم

امید رضوی یکی از مسافرانی که در عید نوروز امسال از مشهد به جزیره کیش سفر کرده است اذعان می کند: از مشهد به جزیره کیش در ایام نوروز بلیت هواپیما کمتر از ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت اما متاسفانه در روز های باقی مانده تعطیلات و تقریبا تا ۲۰ فروردین قیمت بلیط به ازای هر نفر تا ۵ میلیون تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه بلیط های رفت به جزیره کیش قیمت های بسیار اندکی دارند و بسیاری از مردم با همین قیمت های اندک اغوا شده و به کیش سفر می کنند افزود: بسیاری از شهروندانی که بر این باور هستند با بلیت های ارزان به کیش سفر می کنند اما از آن طرف باید قیمت های گزافی را برای سفر بپردازند!

بلیت مشهد- تهران به بازار سیاه پرواز کرد | بلیت هست اما گران

سهیلا حداد زاده یکی از زائران متقاضی دریافت بلیط در دفاتر خدمات مسافرتی مشهد نیز به بازار می گوید: ۲۲ مرداد ماه به دفاتر خدمات مسافرتی برای تهیه بلیت مراجعه کردم اما در بازه زمانی ۲۰ رز آینده فقط یک پرواز و آن هم با نرخ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی برای رزرو وجود داشت!

رئیس گشت سیار سازمان تعزیرات خراسان رضوی: نرخ مصوب بلیت مشهد به تهران یک میلیون و ۳۱۴هزار و ۸۰۰تومان است که برخی از دفاتر فروش بلیت هواپیما بالاتر از نرخ مصوب بلیت فروشی می کنند

وی با بیان اینکه به دلیل مشکل بیماری قادر به سفر با هیچ وسیله دیگری به جز هواپیما نیست به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه نبود بلیت هواپیما هزینه سفر را برای زائران مشهدی گران کرده و بسیاری از مسافران قدرت انتخاب برای درایفت بلیت ندارند.

این مسافر ناراضی اذعان می کند: مسئولان در حالی اعلام می کنند که بلیت هواپیما یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد که بنده به همراه خانواده ام با بلیت های یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی از تهران به مشهد سفر کردیم.

وی در این رابطه اظهار می کند: آیا مسئولان و متولیان امر قیمت ها را در سایت های فروش بلیت مشاهده نمی کنند که قیمت های مصوب با آن چه که در بازار به فروش می رسد تا این حد متغیر است؟

دستگاه های نظارتی چه کار می کنند؟

به گزارش خبرنگار بازار اگر چه به طور مستمر گشت های مشترک بسیاری با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی و هم چنین بازرسان اداره صمت برای بررسی این موضوع انجام و در نهایت به جریمه های میلیاردی دفاتر خدمات مسافرتی و شرکت های هواپیمایی منجر می شود اما بسیاری از مردم بر این باورند که این جریمه ها به هیچ وجه بازدارنده نیست و تنها به پر کردن خزانه دولت کمک کرده و سود چندانی برای مردم ندارد!

در همین راستا رئیس گشت سیار سازمان تعزیرات خراسان رضوی که در هفته جاری با همراهی خبرنگاران نظارت بر دفاتر خدمات هوایی را در دستور کار داشت اظهار کرد: نرخ مصوب بلیت مشهد به تهران یک میلیون و ۳۱۴هزار و ۸۰۰تومان است که برخی از دفاتر فروش بلیت هواپیما بالاتر از نرخ مصوب بلیت فروشی می کنند.

مهدی اینانلو عنوان کرد: جریمه ها معمولا با توجه به مصوبات از جمله پلمب و جریمه سنگین همراه است لذا توصیه به ارائه دهندگان خدمات و کالا بر این اصل استوار است که از هر گونه گران فروشی خودداری کنند.

بلیت مشهد- تهران به بازار سیاه پرواز کرد | بلیت هست اما گران

اینانلو شرکت های هواپیمایی را به صورت کلی ناظر بر قیمت فروش بلیت هواپیما دانست و گفت: ضمن اینکه شرکت های واسطه و چارتر کننده و فروشنده دفاتر خدمات مسافرتی در گران فروشی مقصر هستند، شرکت های هواپیمایی نیز باید برفروش بلیت خود نظارت کنند و نمی توان گفت چون بلیط گران تهیه شده، گران هم فروخته می شود.

رئیس گشت سیار سازمان تعزیرات خراسان اذعان کرد: علاوه بر بازدید از دفاتر خدمات مسافرتی از ایرلاین های داخل فرودگاه بازرسی داشته ایم که پرونده های کلانی برای شرکت های مختلف تشکیل شده و فقط هدف ما شرکت های خدمات مسافرتی نیستند.

رویای توسعه زیر ساخت ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز در پاسخ به این سؤال که دولتمردان برای پذیرایی از ۴۰ میلیون مسافر در افق ۱۴۰۴ چه برنامه‌هایی دارند و چگونه می‌توان از این صنعت حمایت کرد اذعان می‌کند: یکی از برنامه‌های خراسان رضوی آن است که از ناوگان کشورهای خارجی برای جبران ضعف زیرساخت حمل‌ونقلی استان بهره بگیرد که بخشی از آن به تصمیمات ملی که توسط وزارت راه و شهرسازی گرفته می‌شود، بستگی دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی: هدف‌گذاری خراسان رضوی در حوزه زیارت پذیرش سالانه ۴۰ میلیون زائر تا پایان سال ۱۴۰۴ است که در این راستا باید زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، هوایی و زمینی استان توسعه یابد

ابوالفضل چمندی اذعان می‌کند: هدف‌گذاری خراسان رضوی در حوزه زیارت پذیرش سالانه ۴۰ میلیون زائر تا پایان سال ۱۴۰۴ است که در این راستا باید زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، هوایی و زمینی استان توسعه یابد.

وی می‌افزاید: تا پایان سال گذشته حوزه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در حوزه مسئولیت معاونت زیارت استانداری بود، اما به دلیل اهمیت حوزه گردشگری به‌ویژه گردشگری زیارت، مباحث اقتصادی مربوط به زیرساخت‌ها و مسائل ماهوی زیارت، حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری آن زیرپوشش معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری قرار گرفت.

وی اظهار می کند: استان خراسان رضوی نزدیک به هشت میلیون نفر جمعیت دارد، استان‌ها و کشورهای هم‌جوار آن به‌ویژه ترکمنستان از جمعیت قابل‌توجهی برخوردارند، در این راستا یکی از صنایعی که به‌شدت بر حوزه اقتصادی استان تأثیر می‌گذارد، صنعت گردشگری است، از سوی دیگر یکی از کسب‌وکارهایی که تا سال ۲۰۵۰ کل دنیا را زیر تأثیر قرار می‌دهد و رتبه اول درآمدزایی را از آن خود خواهد کرد، صنعت بازی و سرگرمی است.

مشکل کجاست؟

طبق گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی ۳ الی ۵ درصد جمعیت ایران از سفرهای هوایی استفاده می‌کنند و برای پاسخگویی به نیاز این جمعیت به ۵۵۰ فروند هواپیمای مسافربری نیاز است اما در حال حاضر فقط ۱۷۸ فروند فعال برای خدمت رسانی آماده به کار هستند.

بلیت مشهد- تهران به بازار سیاه پرواز کرد | بلیت هست اما گران

بنا بر اظهارات کارشناسان فنی هواپیماها در طول روز در چندین مسیر مختلف پرواز می‌کنند و اگر حتی یک بار دچار نقص فنی شود، این نقص و تأخیر بر روی مسیرهای بعدی آن نیز تأثیر می‌گذارد. در نتیجه گاهی اوقات ایرلاین‌ها برای پوشش دادن این نقص‌های فنی، خدمات رسانی خود را کاهش می‌دهند که در نهایت به کاهش عرضه بلیط منتهی می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی: شرکت‌های هواپیمایی مدعی‌ هستند میزان افزایش قیمت، کافی و به‌صرفه نیست و در بسته‌های مسافرتی از ارائه خدمات سفر امتناع می‌کنند لذا در بسیاری از مسیرها به دلیل این نبود همکاری شرکت‌های هواپیمایی با دفاتر فروش بلیت، مردم دچار مشکل شده‌اند

به گزارش خبرنگار بازار اگر چه نمی توان از تحریم ها و کمبود ناوگان هوایی در کشور چشم پوشی کرد اما آن روی دیگر سکه بنا بر اظهارات برخی از کارشناسان به لجبازی شرکت های هواپیمایی با دولت برای افزایش قیمت ها نیز مرتبط است.

شرکت های هواپیمایی با قیمت های دستوری بلیت هواپیما به شدت مخالف هستند و عنوان می کنند طبق قانون، دولت نباید در قیمت گذاری دخالت کند، بلکه صرفا باید نظارت داشته باشد، اما دخالت کرده و نرخ تکلیفی اعلام می کند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی در این رابطه به بازار می‌گوید: شرکت‌های هواپیمایی مدعی‌ هستند میزان افزایش قیمت، کافی و به‌صرفه نیست و در بسته‌های مسافرتی از ارائه خدمات سفر امتناع می‌کنند لذا در بسیاری از مسیرها به دلیل این نبود همکاری شرکت‌های هواپیمایی با دفاتر فروش بلیت، مردم دچار مشکل شده‌اند.

سعید ولی زاده درباره التهاب در بازار بلیت هواپیما اظهار می‌کند: چندین ماه است که با چنین مشکلی روبرو هستیم و میزان عرضه بلیت با حجم تقاضا به هیچ وجه همخوانی ندارد.

وی اذعان می کند: متأسفانه مدتی است که به دلایل مختلف ازجمله کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارزهای خارجی که باعث بالا رفتن هزینه‌های اداره‌ شرکت‌های هواپیمایی شده لذا بازار عرضه و تقاضای صنعت حمل‌ونقل هوایی نیز از توازن خارج‌شده است.

وی بیان می کند: البته کاهش عرضه بلیت موجب افزایش بی‌رویه نرخ‌ها شده و این موضوع نیز کاهش ناوگان آماده‌به‌کار را در پی داشته است درنتیجه کاهش عرضه بلیت هواپیما روی تمامی مسیرها تأثیر داشته است که مشهد نیز از این موضوع مستثنا نیست.

ولی زاده در خصوص افزایش قیمت‌ ها و نرخ‌های ناباورانه در برخی از اعیاد و مناسبت‌های مذهبی در برخی از سایت ها توضیح می‌دهد: ازآنجایی‌که تقاضا برای سفر به مشهد به دلیل وجود بارگاه امام‌ رضا(ع) بیشتر است لذا این موضوع بستر سوءاستفاده برخی دلالان را فراهم می‌کند تا بلیت را گران‌تر از نرخ مصوب به فروش برسانند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]