نوسانات ارزی از جمله عوامل اساسی در حال حاضر در بازار مسکن به شمار می‌آید که بر قیمت خانه‌ها تأثیر گذار بوده است.

بازار مسکن، یکی از بخش‌های حیاتی اقتصاد هر کشور است که تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. این عوامل شامل عرضه و تقاضا، نرخ سود، شرایط اقتصادی و سیاسی، تغییرات دولتی، توسعه شهری و فرهنگی، قوانین مالیاتی و غیره هستند.

همچنین بازار مسکن با دومین واکنش بازیگران به “تغییرات نرخ دلار” مواجه بود. بر اساس تحقیقات میدانی در بازار معاملات ملک، این تغییرات ارزی در هفته‌های گذشته، تأثیر قابل توجهی روی تقاضای خرید سرمایه‌ای آپارتمان داشته است و از سوی دیگر، فروشندگان با دقت و تأمل، به انجام معامله می‌پردازند.

بازار مسکن از سایر بازارهای اقتصادی تاثیر می‌پذیرد؛ چنانچه بازارهایی مانند ارز و طلا در آرامش باشند، بخش مسکن نیز از همین روند تبعیت کرده و شاهد نوسان قیمت نخواهیم بود. بازار مسکن بیشترین تاثیرگذاری را از دلار می‌گیرد.

تعیین قیمت مسکن یک فرایند پیچیده است که تحت تأثیر عوامل مختلف قرار می‌گیرد. فرهنگ و سطح تقاضا و تأمین موقعیت مکانی، اقتصاد کلان و دیگر عوامل اقتصادی، ابعاد اجتماعی و فرهنگی، تحولات سیاسی، میزان توسعه و سرمایه‌گذاری در یک منطقه، همه از عواملی هستند که در تعیین قیمت مسکن نقش دارند. همچنین معیارهایی مانند انتظارات بازار، نرخ سود و نرخ تورم نیز بر تعیین قیمت مسکن تأثیرگذارند. به طور کلی، تعیین قیمت مسکن یک فرایند تعاملی است که در آن عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کنار یکدیگر تعیین‌کننده قیمت نهایی مسکن هستند.

واسطه‌های ملکی درباره اثر تنش‌های سیاسی بر بازار مسکن پاسخ یکسانی ندارند و برخی اعتقاد دارند این تنش‌ها بر بازار مسکن اثر داشته، اما این اثر افزایشی است.

برخی‌ دیگر نیز اعتقاد دارند تنش‌های سیاسی اثر نداشته، اما تغییرات قیمت دلار در آن زمان اثرگذار بود.

مشاهدات بنا به گفته‌ی واسطه‌گران نشان می‌دهد، زمانی که نوسان ارزی رخ بدهد، بازار مسکن هم‌راستا با سایر بازارها است.

هم‌اکنون در بعضی مناطق از تهران بازار مسکن همچنان در رکود است، اما میل به افزایش قیمت وجود دارد و مالکان به دنبال تبدیل به احسن یا کسب سود بیشتر از دارایی خود هستند.

در اصفهان، آنطور که واسطه‌گران گفتند، تحولات اخیر بر بازار مسکن بی‌تاثیر نبوده، ولی به دلیل نوسانات دلار، اکثر فروشنده‌ها راغب به فروش نیستند و منتظرند ببینند تا یک الی دو ماه آینده چه اتفاقی در بازار دلار رخ می‌دهد.

جزئیات بیشتر در زمینه این موضوع را در ویدئوی منتشر شده در این گزارش می توان مشاهده کرد.

منبع:

اکو ایران

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]