دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 52663
  • 30 دسامبر 2023 - 14:12
  • 54 بازدید
  • ۰ دیدگاه

بهترین عملکرد ارزهای اقتصادهای نوظهور از سال ۲۰۱۷

بهترین عملکرد ارزهای اقتصادهای نوظهور از سال ۲۰۱۷
بهترین عملکرد ارزهای اقتصادهای نوظهور از سال ۲۰۱۷

اکوایران: ارزهای اقتصادهای در حال توسعه در سال ۲۰۲۳ میلادی عملکرد بسیار خوبی داشتند و در این میان، آمریکای لاتین بیش از مناطق دیگر شاهد این رشد بوده است.

به گزارش اکوایران،‌ پول ملی اقتصادهای دارای بازارهای نوظهور در حالی سال ۲۰۲۳ را به پایان می‌رسانند که با افزایش قابل توجه ارزش در سه‌ماهه آخر سال جاری میلادی، بهترین عملکرد خود را از سال ۲۰۱۷ ثبت کرده‌اند، چراکه چشم‌انداز کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران را افزایش داده است.

به نوشته بلومبرگ،‌ معیار شرکت خدمات مالی «ام‌اس‌سی‌آی» (MSCI) برای پول ملی کشورها در روز جمعه (۸ دی) که آخرین روز معاملاتی سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود، ۴/۸ درصد در برابر دلار آمریکا رشد کرد. همچنین اوراق بهادار ارزهای پرمبادله در کشورهای در حال توسعه، بهترین سود خود در چهار سال اخیر را داشته‌اند و روند کاهش ارزش دوساله بازارهای سهام در بازارهای نوظهور نیز پس از دو سال متوقف شده است.

افزایش ارزش در میان دارایی‌های مختلف نشان می‌دهد که مدیران مالی بار دیگر میل خود برای اوراق بهادارِ دارای بازده بالاتر را به دست آورده‌اند زیرا تورم رو به کاهش آمریکا، مسیر را برای هزینه‌های استقراض کمتر و ادامه رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان هموار کرده است. این افزایش ارزش در حالی رقم خورده که بازیابی اقتصادی چین با شکست روبه‌رو شده است.

«هاری هاریهاران»، مدیر اجرایی شرکت (NWI Management) اعلام کرده: «این وضعیت یک بار دیگر نشان‌دهنده قدرت نرخ بهره کمتر در آمریکا و ارزش رو به کاهش دلار است. بازیابی اقتصادی بازارهای نوظهور در حالی عملکرد فوق‌العاده‌ای را ثبت کرده که می‌توان گفت این علمکرد مثبت بدون کمک چین رقم خورده است».

بازارهای سهام کشورهای در حال توسعه با رشد ۶/۹ درصدی همراه شده، در حالیکه اگر به نتایج معیاری که شرکت‌های چینی را شامل نمی‌شود رجوع کنیم، این رشد به بیش از ۲۰ درصد می‌رسد. اوراق بهادار ارزهای محلی هم دارای بازده ۶/۳ درصدی بوده‌اند که بهترین عملکرد از سال ۲۰۲۰ است. اوراق بهادار دلاری نیز با بازده ۱۱ درصدی همراه شده‌اند که بیشترین بازده این اوراق در چهار سال گذشته است.

نمودار 1

همچنین هزینه بیمه شدن در بازارهای نوظهور با کاهش همراه بوده و در این میان، تبادل افول اعتبار در ۲۲ ارائه‌دهنده مستقل اوراق بهادار به طور متوسط ۰/۷۲ درصد کاهش یافته که کمترین سطح از سپتامبر ۲۰۲۱ است.

با این حال، موسسه مالی جی‌پی مورگان اعلام کرده بازارهای نوظهور شاهد خروج ۲۸/۷ میلیارد دلار سرمایه در سال ۲۰۲۳ بودند که دومین سال متوالی زیان از این حیث محسوب می‌شود.

یکی از کارشناسان به بلومبرگ اعلام کرده کاهش تورم، رشد اقتصادی و سیاست پولی ایالات متحده، موضوعات کلیدی برای بازارهای نوظهور در سال ۲۰۲۴ باقی خواهند ماند.

دلار آمریکا در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۳ درصد از ارزش خود را از دست داده که شدیدترین کاهش ارزش سالانه این ارز از سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود. این اتفاق در بحبوحه پیش‌بینی‌ها از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جدید میلادی است و همین موضوع می‌تواند منجر به کاهش بیش از پیش ارزش دلار در ماه‌های آینده شود.

کارشناسان همچنین نسبت به ریسک‌های ژئوپولیتیکی که می‌توانند نوسان بیشتری به همراه بیاورند، هشدار داده‌اند؛ یکی از اصلی‌ترین هشدارها مربوط به بازگشت احتمالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، به کاخ سفید می‌شود. یکی از تحلیل‌گران به بلومبرگ اعلام کرده که بازگشت ترامپ بر مسند قدرت بدون شک باعث اخلال در سطح جهانی خواهد شد، اما پرسش اینجاست که این اخلال چگونه رخ خواهد داد.

نمودار 2

ارزهای آمریکای لاتین برندگان بزرگ در سال ۲۰۲۳ بوده‌اند و در رأس آن‌ها «پزو»ی کلمبیا قرار دارد که توانسته ارزش خود در برابر دلار را ۲۵ درصد افزایش دهد.

نمودار 3

مانیک ناراین، رئیس استراتژی بازارهای نوظهور در بانک یوبی‌اِس (UBS) پیش‌بینی می‌کند که اوراق قرضه ارزهای محلی در سال ۲۰۲۴ می‌توانند تا ۱۰ درصد با افزایش ارزش همراه شوند. او همچنین گفته:‌ «شاهد آن هستیم که بازارهای نوظهور در بخش مطلوبی از چرخه کاهش تورم قرار دارند. در حالیکه تورم هسته در آمریکا با سرعت کمتری همراه است، این روند کاهشی در ماه‌های آینده سرعت بیشتری خواهد گرفت».

سهام

نام‌های غیرمنتظره‌ای در فهرست برترین سهام‌داران جهانی در سال ۲۰۲۳ وجود داشت، از جمله سریلانکا و لبنان. جیسون خاویر، رئیس بازارهای سرمایه شرکت (EMEA ETF) به مشتریان توصیه می‌کند که در سال آینده بر بازارهایی که او آنها را «الماس درهم‌تنیده» می‌نامد، تمرکز کنند.

خاویر همچنین نسبت به تایوان و کره جنوبی خوش‌بین است و آن‌ها را در موقعیت مناسبی برای بهره‌مندی از شتاب جهانی پیرامون هوش مصنوعی می‌بیند. او انتظار دارد هند نیز با تکیه بر مزیت جمعیتی خود، عملکرد بهتری داشته باشد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
تقابل اخبار پکن و ریاض در میدان دلار تهران/ نیم سکه رشد نکرد 29 آوریل 2024

تقابل اخبار پکن و ریاض در میدان دلار تهران/ نیم سکه رشد نکرد

اکوایران: در حالیکه مجمع جهانی اقتصاد به‌جای سوییس در ریاض برگزار شده است، به نظر می‌رسید که اخبار ریاض بر کاهش قیمت دلار موثر بوده است ولی در روز جاری صحبت‌های سخنگوی وزارت امور خارجه چین به نظر می‌رسد عاملی بود که باعث نفس کشیدن دلار شد.

میزان سهمیه ارز حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد 29 آوریل 2024

میزان سهمیه ارز حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد

اکوایران: معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج از اختصاص ۵۰۰ یورو برای حج ۱۴۰۳ خبر داده که قرار است ارز تخصیصی ۳۹ هزار تومان محاسبه شود.

خوش‌بینی وال‌استریت به لیر: ورق اسکنانس ترکی برمی‌گردد؟ 29 آوریل 2024

خوش‌بینی وال‌استریت به لیر: ورق اسکنانس ترکی برمی‌گردد؟

اکوایران: سیتی‌گروپ و جی‌پی مورگان در میان موسساتی قرار دارند که خرید لیر ترکیه در معاملات آتی را توصیه می‌کنند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.