حال خوب بورس در وضعیت صعودی / کدام نمادها رشد کردند؟
حال خوب بورس در وضعیت صعودی / کدام نمادها رشد کردند؟

بورس در معاملات ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۲ با رشد ۱۱۱۰۹ واحدی به کار خود خاتمه داد. شاخص کل در پایان معاملات امروز روی کانال ۲ میلیون و ۵۱ واحدی قرار گرفت.

بورس هم مانند دیگر بازارهای مالی تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار نوسان می‌شود. با وجود اتصال پارامترهای مختلف اقتصادی به هم، باز هم احتمال وقوع روندی جدا از پیش بینی های تخمین زده شده وجود دارد و هیچ چیز در بازار سرمایه قطعی نیست و نوسان همواره در ذات بازار وجود دارد. شاخص کل در چند ماه اخیر با اصلاحات سنگینی مواجه شده است و به طوریکه در تیر ماه نیز شاهد عقبگرد سنگین شاخص کل بودیم. وضعیت بازار در تیر ماه نیز در آرامش سپری می شود و در برخی روزها با رنگ سبز و قرمز نوسان در بازار مشاهده می‌شود. مدیران بورسی این روند را طبیعی می دانند. هر چند خبرهای حاشیه ای هم در زمینه سیاست و هم مصوبات دولت همچنان اثربخش و تاثیرگذار بر روند معاملات است.

برخی از مردم بر این باورند، سرمایه وارد شده به بورس باید سودآور باشد اما این انتظار کاملا دور از منطق است. بر همین اساس به افراد توصیه می‌شود، قبل از ورود به بازارهای مالی نسبت به ضرر و زیان احتمالی در بازار اطلاعات لازم را کسب نمایند و بعد با نگاهی باز و دور اندیش وارد بورس شوند.

بورس معاملات روز دوشنبه را با رشد خوبی آغاز کرد در ادامه این حجم از رشد افزایشی شد، طوریکه در میانه بازار به رشد بالای ۷ هزار واحدی رسید. نمادهای بورسی فارس، فملی، تاپیکو، خودرو، وبملت، فولاد و خساپا تاثیرات مثبت و منفی موجب ریزش نسبی شاخص کل شدند. براساس نظر کارشناسان روند بازار خنثی و متعادل است و تک سهم‌هایی از هر گروه امکان رشد را دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس ۱۶ مرداد ۱۴۰۲

نقشه-بازار

 

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با رشد نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند  رشد افزایش یافت تا با رشد ۲۵۵۷ واحدی به ۷۱۹ هزار و ۵۶۰ واحدی رضایت دهد.

شاخص-کل

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با رشد بالای ۱۱ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۷۲,۴۰۲,۳۳۳٫۱۹۸ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۵۴,۴۰۶٫۳۳۵ میلیارد ریال و حجم معاملات ۸٫۷۰۹ میلیارد سهم است.

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز وسپهر، فجهان، کگهر، آریا، خاور، صبا و وهور هستند.

نمادهای-بورسی

خبرهای مهم بورسی در ۱۵ مرداد

نمایندگان در جلسه علنی امروز (دوشنبه، ۱۶ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح تأمین مالی و جهش تولید از طریق اصلاح قوانین حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور چند ماده از این طرح را تصویب کردند.

ماده ۱۵- شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران یا فرابورس ایران که نسبت به افزایش سرمایه از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم و عرضه عمومی اقدام نمایند، در صورت تسلیم مستندات مربوط به ثبت افزایش سرمایه به مرجع ثبت شرکت‌ها تا حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی و ارائه گواهی ثبت افزایش سرمایه به اداره امور مالیاتی مربوطه حداکثر تا سه (۳) ماه پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه، به میزان افزایش سرمایه ثبت شده از سود سال مالی قبل آنها، مشمول مالیات به نرخ صفر می‌شود.

ضرورت تشکیل جلسه‌ای به منظور بررسی مشکلات بازار سرمایه

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شرایط بازار تاثیر منفی روی ذی‌نفعان و ۵۰ میلیون سهامدار گذاشته است که در این خصوص از رئیس مجلس درخواست دارم هفته آینده نشستی تخصصی برگزار شود تا مجموعه عوامل مرتبط با حوزه بازار سرمایه مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس مجلس نیز در پاسخ گفت: حتما هفته آینده نشستی با حضور مسئولان بورس برگزار خواهد شد تا این مشکل ساماندهی شده و این اتفاق نیفتد. البته ایرادی در مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی وجود دارد که آن را در هیأت تطبیق اصلاح کردیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]