قیمت طلا در روزهای پایانی سال / شاخص دلار به کجا رسید؟
قیمت طلا در روزهای پایانی سال / شاخص دلار به کجا رسید؟

با رشد ۱۳ درصدی در سال ۲۰۲۳، قیمت طلا به پایان رسید و همچنان به بالای ۲ هزار دلار ادامه داشت.

در سال ۲۰۲۳، قیمت طلا در حالی که همچنان بالای ۲۰۰۰ دلار در هر اونس قرار داشت، به پایان رسید. طلا در این سال، عملکرد بسیار خوبی داشت و بهترین عملکرد را از سال ۲۰۲۰ ثبت کرد.

امید به کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در اوایل مارس ۲۰۲۴ سبب شد تا اونس جهانی در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ روزهای طلایی را طی کند.

در آخرین روز کاری سال ۲۰۲۳ هر اونس طلا ۲۰۶۲.۹۸ دلار فروخته شد.

این فلز گران‌بها طی سال ۲۰۲۳ افزایش ۱۳ درصدی را ثبت کرد و در میان کمترین رقم برابر با ۱۸۰۰ دلار و ۲۱۳۵.۴۰ دلار که بالاترین قیمت آن بود، نوسان داشت.

ادوارد میر، تحلیلگر بازار گفت، کشتی بازار طلا به سوی آب‌های آرام‌تر در حال حرکت است، یعنی در فضای نرخ بهره پایین‌تر که کاهش ارزش دلار را به دنبال دارد، طلا باید بهتر عمل کند.

تحلیلگران طلا پیش‌بینی می‌کنند با توجه به موضع ملایم‌تر فدرال رزرو در قبال نرخ بهره آمریکا، ادامه خطر‌های ژئوپلتیکی و خریدهای بانک‌های مرکزی، قیمت طلا در سال آینده رکورد بالاتری ثبت کند.

جیووانی استانوو، تحلیلگر بانک UBS گفت، برای مشاهده قیمت‌های بالاتر باید شاهد تقاضای قوی‌تر از سوی سرمایه‌گذاران  نظیر افزایش جریان ورودی سرمایه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا، باشیم.

کاهش نرخ بهره، هزینه‌های نگهداری طلا که دارایی بدون بهره است را کم می‌کند.

شاخص دلار نیز در سال ۲۰۲۳ کاهش ۲ درصدی را ثبت کرد و ارزش اوراق قرضه خزانه‌داری امریکا به کمترین رقم از ماه جولای رسید.

قیمت نقره نیز در سال ۲۰۲۳ حدود ۰.۶ درصد کاهش داشت و با قیمت ۲۴.۰۹ دلار در هر اونس سال را به پایان برد.

قیمت پالادیوم نیز با کاهش ۲.۷ درصد به ۱۱۰۰.۲۴ دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده به علت رونق بازار خودروهای الکتریکی بازار چندان خوبی نداشته باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]