پیش بینی بورس امروز / کدام گروه ها پرسود هستند؟
پیش بینی بورس امروز / کدام گروه ها پرسود هستند؟

بازار سهام این هفته نشانه‌های مثبتی نشان می‌دهد، اما احتمالاً این روند مثبت، هیجان‌انگیز نخواهد بود. بنابراین، ممکن است بهتر باشد که در برابر وسوسه‌های هیجانی مقاومت کنیم. در همین حال، با توجه به اطلاعات شفافی که از سه هلدینگ بزرگ وغدیر، فارس و وامید منتشر شده، به نظر می‌رسد که آنها به طور جدی در حال دنبال کردن برنامه‌های تجدید ارزیابی هستند.

فعالان بازار سرمایه با انگیزه‌ای تازه به معاملات ابتدای هفته که مصادف با روز یکشنبه و تاریخ ۱۰ دی ماه است، خواهند پرداخت، زیرا بازار در جلسه کاری قبلی یعنی شنبه، شاهد افزایش شاخص‌های کلیدی بود. نگاهی به عملکرد بازار سهام در آخرین روز کاری نشان می‌دهد که شاخص کل با پیشروی ۵,۳۱۵ واحدی مواجه شد، در حالی که شاخص کل هم‌وزن نیز با صعودی ۴,۳۵۸ واحدی به کار خود پایان داد. فرابورس ایران نیز شاهد ارتقاء بود، به طور که شاخص کل آن ۱۱۰ واحدی افزایش یافت و شاخص هم وزن آن نیز رشد قابل توجه ۱,۵۹۱ واحدی را تجربه کرد.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت لنت ترمز ایران (خلنت)، شرکت پگاه اصفهان (غشصفا) و شرکت رینگ سازی مشهد (خرینگ) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس (ثپردیس)، شرکت عطرین نخ قم (نطرین) و شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه (ثباغ) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای کگاز (شرکت شیشه و گاز)، لابسا (شرکت آبسال) و کساپا (شرکت سایپا شیشه) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان)، شرکت فرانسوز یزد (کایزد) و شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات شنبه، ۶۵ نماد صف خرید داشتند و ۳۲ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۴۹ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۳۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۸ درصدی به ۳۰۲ میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز

در اولین روز معاملاتی هفته، شاخص کل بورس تهران پس از ۶ روز رشد کرد. بعد از آن که شاخص در مجموع ۶ روز بیش از ۳۴ هزار واحد ریزش کرد و کانال ۲.۲ میلیونی را از دست داد، دیروز شاخص با جلوداری فولاد، همراه و وبصادر رشد کرد.

دیروز ارزش معاملات خرد سهام با رشد ۱۰ درصدی به ۵ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان رسید. دیروز ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به روز چهارشنبه ۴۹ درصد بیشتر بود. به علاوه، ۶۰ درصد نمادهای بازار سبزپوش بودند و شاخص هم وزن ۰.۵۸ درصد رشد کرد. نکته مثبت دیگر معاملات دیروز، ورود پول حقیقی پس از ۷ روز بود. هر چند میزان آن تنها ۶ میلیارد تومان بود.

نمادهای حفارس، همراه، ثشاهد، ثپردیس و پکرمان بیشترین ورود سرمایه حقیقی را ثبت کردند.

بدین ترتیب فاکتورهای عملکردی بازار به طور نسبی مثبت بودند و انتظار می‌رود امروز بازار با رشد شاخص‌ها آغاز شود.

سه مولفه اثرگذار

مجید عبدالحمیدی، کارشناس و فعال بورس و بازار سرمایه درباره وضیعت این روزهای بورس گفت: با در نظر گرفتن سه مولفه نرخ ارز (دلار)، تورم و قیمت‌های جهانی، باید این‌چنین پیش‌بینی کرد که اگر قرار باشد سیاست فعلی دولت برای کنترل ارز و مهار تورم ادامه‌دار باشد، در نظر گرفتن تنها مولفه قیمت‌های جهانی و اثر آن بر صنایع و شرکت‌های مربوطه آن در بورس، پررنگ‌تر می‌شود و شرکت‌هایی که از این مولفه بهره‌مند می‌شوند و تقریبا بر اساس ارزش اسمی تولید می‌کنند، می‌توانند برای سرمایه‌گذاری از منظر تحلیلی قوی‌تر و با بنیادتر به حساب بیایند.

وی افزود: حال در شرایط رکودی بازار که فعلا می‌تواند ادامه‌دار باشد، به دلیل محدودیت نوسان و ارزش معاملات ضعیف، انتظار از بازار باید توسط سهامداران واقع‌بینانه‌تر باشد. از سوی دیگر، فرآیند تحلیل و توجه به گزارش‌ها و صورت‌های مالی به خصوص در ۹ماهه‌ها که آرام‌آرام بر کدال می‌نشینند و توجه به دو مولفه سودآوری و نقدینگی شرکت‌ها و در راستای آن توجه به روش‌های ارزش‌گذاری سهام، جهت خرید سهام برتر، مهم‌تر می‌شود، آن هم برعکس دو ماه صعودی ابتدای سال ۱۴۰۲ که بازار فرصت‌های نوسان‌گیری بسیار زیاد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: میزان ورود پول جدید، سرمایه‌گذار جدید و بهبود ارزش معاملات نیز در نیمه دوم ۱۴۰۲ بسیار مهم است.

عبدالحمیدی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم اتفاق خاص و تداوم فعلی اوضاع در دی ماه، دو ماه آخر سال خیلی از بلاتکلیفی‌ها رفع شود، بنابراین فضای بازار سرمایه هم به دنبال آن کمی بهبود یابد.

وی متذکر شد: این نکته وجود دارد در صورت داشتن پلن معاملاتی، می‌توان در بازار سرمایه با ریسک‌های متعدد، صبوری کرد و با خریدهای درست و به‌موقع، سرمایه‌گذار باقی ماند.

 

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]