پشت پرده افزایش قیمت طلا / سکه باز هم گران می شود؟
پشت پرده افزایش قیمت طلا / سکه باز هم گران می شود؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، عواملی مانند افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی، افزایش نرخ ارز و رشد تقاضا را به عنوان عواملی اعلام کرد که موجب تغییر قیمت‌ها شده‌اند.

هفته‌ای پرجنب و جوش در بازار طلا به پایان رسید؛ در ابتدای آن، شایعات مبنی بر افزایش نرخ مالیات و راه‌اندازی سامانه پایانه‌های فروشگاهی، باعث تردید برخی مغازه‌داران شد و برخی از آن‌ها مجبور شدند کسب و کار خود را متوقف کنند. اما پس از رفع این مسئله و تکذیب اخبار مربوط به تغییرات در نرخ مالیات، بازار از روز یکشنبه دوباره بازگشایی شد.

اما این هفته به دلیل فرارسیدن روز زن بازار طلا رنگ مشتری را به خود دید مسئله‌ای‌ که رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز  آن را تایید کرد و اظهار داشت: در بازار طلا به دلیل نوسان نرخ ارز و افزایش تقاضا به دلیل مناسبت روز زن قیمت‌ها افزایشی شد.

وی اضافه کرد: در طول هفته قیمت انس جهانی ۱۱ دلار کاهش داشت اما از روز سه‌شنبه در بازارهای داخلی شاهد افزایش قیمت سکه و طلا بودیم به طوری که هر گرم طلای ۱۸ عیار به طور متوسط در طول هفته ۳۲ هزار تومان گران شد و سکه نیز رشد ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی داشت.

بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۲ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است قیمت هر قطعه سکه تمام ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۱ میلیون تومان و سکه یک گرمی نیز ۶ میلیون تومان است همچنین حباب سکه در محدوده ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار دارد.

طلا-سکه-دلار

تاثیر نرخ ارز بر قیمت سکه

نرخ ارز به طور مستقیم تأثیری بر قیمت سکه دارد. زیرا ارز برای تعیین قیمت سکه در بازار بین‌المللی و معاملات بین‌المللی اهمیت دارد. در واقع، نرخ ارز تعیین کننده قیمت و ارزش ارزی است که سکه به آن مرتبط می‌شود.

اگر نرخ ارز افزایش یابد، به معنای تضعیف ارز ملی نسبت به ارز خارجی است. در این حالت، برای خرید سکه بیشتری از ارز خارجی نیاز است و قیمت سکه در ارزش ارزی نسبت به ارز ملی افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، قیمت سکه به صورت معکوس با نرخ ارز رفتار می‌کند.

بنابراین، اگر نرخ ارز افزایش یابد، معمولاً قیمت سکه نیز افزایش می‌یابد. البته، تأثیر دقیق نرخ ارز بر قیمت سکه به عوامل دیگری مانند تقاضا و عرضه، تنوع و وضعیت بازار نیز وابسته است.

تغییرات نرخ ارز می‌تواند تأثیر مستقیمی بر قیمت سکه در بازار داخلی داشته باشد. این تأثیر به دلیل وابستگی قیمت سکه به ارز در بازار بین‌المللی و نرخ تبادل ارز است. تغییرات در نرخ ارز می‌تواند به شکل زیر تأثیر گذار باشد:

تأثیر روی قیمت تمام شده سکه: اگر نرخ ارز افزایش یابد و ارزش ارز ملی نسبت به ارز خارجی کاهش یابد، برای خرید سکه از بازار بین‌المللی نیاز به بیشتری ارز خارجی است. در نتیجه، قیمت تمام شده سکه (شامل هزینه واردات) افزایش می‌یابد و در بازار داخلی قیمت سکه نیز افزایش می‌یابد.

عرضه-سکه

تأثیر روی عرضه و تقاضا: تغییرات نرخ ارز می‌تواند تقاضا و عرضه سکه را تحت تأثیر قرار دهد. اگر نرخ ارز افزایش یابد و ارزش ارز ملی کاهش یابد، برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است به سمت سکه و دارایی‌های غیرنقدی متمایل شوند. در نتیجه، تقاضا برای سکه افزایش می‌یابد و این می‌تواند منجر به افزایش قیمت سکه در بازار داخلی شود. به علاوه، افزایش قیمت سکه ممکن است عرضه را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از صاحبان سکه ممکن است در انتظار قیمت بیشتر باشند و عرضه را کاهش دهند، که باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت می‌شود.

تأثیر روی تورم: تغییرات نرخ ارز می‌تواند تأثیری بر تورم داشته باشد. اگر نرخ ارز کاهش یابد و ارزش ارز ملی نسبت به ارز خارجی افزایش یابد، قیمت واردات ممکن است افزایش یابد. این می‌تواند به افزایش تورم منجر شود و در نتیجه، قیمت سکه نیز تحت تأثیر قرار بگیرد.

به همین دلیل، تغییرات نرخ ارز می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر قیمت سکه در بازار داخلی داشته باشد. همچنین، مؤثر بودن این تأثیرات به عوامل دیگری نیز بستگی دارد که در بازار داخلی و همچنین در بازار بین‌المللی رخ می‌دهند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]