آزادسازی واردات لوازم خانگی شعار است/ واردات اسم رمز قاچاق است
آزادسازی واردات لوازم خانگی شعار است/ واردات اسم رمز قاچاق است

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه آزادسازی واردات لوازم خانگی شعار است، گفت: واردات اسم رمز قاچاق است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، امید فاضلی نیا، دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران گفت: آزادسازی واردات لوازم خانگی شعار است و مسئولان با یک مصاحبه بازار را بهم می ریزند. ارز ندارند به تولیدکننده بدهند، چگونه می خواهند به واردات ارز تخصیص دهند. تخصیص ارز به تولیدکننده ۸۰ روز و فرآیند واردات مواد اولیه ۴ ماه طول می کشد.
وی افزود: واردات اسم رمز قاچاق است و برخی به دنبال این هستند یک پارت را با برگ سبز قانونی و بقیه را به شیوه دیگری وارد کنند.
به گفته فاضلی نیا، واردات در صورتی خوب است که باعث انتقال سرمایه و تکنولوژی‌ باشد، اما استفاده از میوه یک درخت به بهای نابودی تولید داخل درست نیست.
وی اظهار داشت: نگاه دولت به تولید دو جنبه دارد، یکی درآمدزایی است و دیگری آماردهی و دستاوردسازی است.
محمدرضا شهیدی‌، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری نیز در این نشست خبری بیان کرد: این که با آزادسازی واردات، جلوی قاچاق گرفته می شود یک آدرس غلط است. این در حالی است که در سالهایی که واردات آزاد بوده، قاچاق هم در جریان بوده است. شهیدی بیان کرد: پایین ترین افزایش را در بین کالاهای مختلف در ۵ سال گذشته لوازم خانگی داشته و بیشترین افزایش قیمت را اقلام خوراکی داشته است. مردم قدرت خرید ندارند، مشکل اصلی مملکت ارز است، همه بسیج شده اند برای واردات خودرو، اما چون ارز نیست نتیجه ای حاصل نشده است. شهیدی اظهار کرد: واردات لوازم خانگی از سال ۹۷ به دلیل تنگنای ارزی ممنوع شد و ربطی به نامه به مقام معظم رهبری نداشت. کره ای ها در ایران تولید می کردند بخاطر تحریم گذاشتند رفتند، ایران که آنها را بیرون نکرد، یکسری از واحدهای ما بابت رفتن کره ای ها متضرر شدند.
شهیدی با بیان این که بیشترین قاچاق کالا در کشور مربوط به لوازم خانگی است، عنوان کرد: ارز قاچاق لوازم خانگی عمدتا از ارز قاچاق سوخت حاصل می شود که برای قاچاقچی ۳ هزار تومان تمام می شود، ۱۵ میلیون لیتر سوخت در روز قاچاق می شود و ارز سه هزار تومانی به قاچاقچی می دهیم، آیا این میزان سوخت سازمان یافته خارج می شود؟
وی افزود: هیچ کس نمی تواند با ارز سه هزار تومانی که در اختیار قاچاقچی لوازم خانگی است رقابت کند. اگر به ما همین ارز را بدهند تلویزیون ۲۰ میلیونی را ۲ میلیون می فروشیم. شهیدی تصریح کرد: میزان مصرف داخلی تلویزیون ۲ و نیم میلیون دستگاه در سال است. ۲ میلیون دستگاه تلویزیون تولید داشته ایم، در حالی که ظرفیت تولید ۴ و نیم میلیون دستگاه را داریم اما قاچاق توان رقابت را از ما گرفته است. دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری اظهار کرد: واردات لوازم خانگی از سال ۹۷ به دلیل تنگنای ارزی ممنوع شد و ربطی به نامه به مقام معظم رهبری نداشت. کره ای ها در ایران تولید می کردند بخاطر تحریم گذاشتند رفتند، ایران که آنها را بیرون نکرد، یکسری از واحدهای ما بابت رفتن کره ای ها متضرر شدند.
شانه ساز، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک نیز بیان کرد: قانون مبارزه با قاچاق در اصل به قانون مبارزه با تولید تبدیل شده است، یک واحد تولیدی را جریمه کرده اند که به اندازه پول دیه هزار آدم است. وی اظهار کرد: در لوازم خانگی کوچک هیچ محدودیتی از نظر ظرفیت تولید نداریم، مونتاژ یک جاروبرقی ۴ دقیقه طول می کشد. برای بعضی از لوازم خانگی مانند هواپز که یک وسیله جدید است به یکدفعه تقاضای بالا ایجاد و سپس فروکش می شود، به همین دلیل تولید داخل پاسخگوی نیاز نبود و ایرفرایر بیشتر به صورت قاچاق تامین شده است. به گفته شانه ساز، لوازم خانگی تکنولوژی خاصی ندارد و یک تکنولوژی متوسط است. شانه‌ساز بیان کرد: می گویند لوازم خانگی گران شده، درحالی که پول ما بی ارزش شده و چون قدرت خرید مردم افت پیدا کرده، اعداد، بزرگ به نظرمی‌رسند. شانه‌ساز افزود: مقایسه لوازم خانگی با خودرو کاملا اشتباه است، در لوازم خانگی واحدهای کوچک و بزرگ فعال هستند که در مجموع ۶۰۰ واحد است، برای دریافت خودرو باید نام نویسی کنید، آیا بدهند آیا ندهند و با هر کیفیتی هم بدهند مردم قبول می کنند چون خودرو کالای سرمایه ای شده، اما لوازم خانگی به راحتی از فروشگاه ها قابل خرید است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]