ورود سیگنال جدید به بازار ارزهای دیجیتال / منتظر افزایش قیمت سولانا باشید
ورود سیگنال جدید به بازار ارزهای دیجیتال / منتظر افزایش قیمت سولانا باشید

بر اساس داده‌های پلتفرم آرتمیس (Artemis)، حجم ماهانه تراکنش استیبل‌کوین‌ها در بلاکچین سولانا در ماه جاری به رکورد ۳۱۶ میلیارد دلار رسیده است.

استیبل کوین یا ارز دیجیتال باثبات (stable coin) نوعی از رمزارزهاست که ارزش آن به یک دارایی یا کالای پایدار مانند دلار وابسته است. برای مثال ارزی مثل تتر USDT به پشتوانه دلار همیشه ارزش خود را ثابت نگه می‌دارد. در حقیقت تفاوت استیبل کوین‌ها با سایر ارزها، ثبات قیمت است

رمزارزها بیش از یک دهه است که انقلابی در دنیای مالی ایجاد کرده‌اند و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها بیت‌کوین است. با این حال، ماهیت پرنوسان و بی‌ثبات بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، جذابیت این دارایی‌ها را برای بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاران، مخصوصاً سرمایه‌گذارانی که به دنبال ثبات و پیش‌بینی‌پذیری بیشتر هستند، کم کرده است.

اینجاست که استیبل کوین‌ها وارد عرصه می‌شوند، نوعی از ارز دیجیتال که هدف آن ارائه ثبات ارز فیات و در عین حال استفاده از مزایای فناوری بلاک‌چین است. در سال‌های اخیر، استیبل کوین‌ها در میان معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند، به طوری که ارزش بازار آن‌ها در سال ۲۰۲۱ از ۱۰۰ میلیارد دلار نیز گذشت.

بر اساس داده‌های پلتفرم آرتمیس (Artemis)، حجم ماهانه تراکنش استیبل‌کوین‌ها در بلاکچین سولانا در ماه جاری به رکورد ۳۱۶ میلیارد دلار رسیده است.

این ماه همچنین چهارمین ماه متوالی است که طی آن، ارزش کل استیبل‌کوین‌های انتقال یافته در این بلاکچین افزایش می‌یابد.

پیشی گرفتن سولانا از ترون

حجم تراکنش‌های سولانا نسبت به ماه قبل ۶ درصد افزایش یافته و برای اولین بار از ترون (TRX) پیشی گرفته است.

در یک بازه زمانی یک‌ ساله، حجم تراکنش‌ها حدود ۲۵۰ درصد افزایش یافته است. مجموع تراکنش‌ها در ژانویه سال گذشته، ۱۱.۵۶ میلیارد دلار بود.

علاوه بر این، سهم بازار حجم تراکنش استیبل‌کوین‌ها در شبکه سولانا طی این ماه به نزدیک ۳۲ درصد رسید، در حالی که این شاخص در سال گذشته، تنها ۱.۱۷ درصد بود. با این وجود، شبکه اتریوم (ETH) با سهم ۳۳.۲۱ درصدی، همچنان در رتبه اول قرار دارد.

در حالی که حجم تراکنش‌ها افزایش یافته، موجودی در گردش استیبل‌کوین‌ها در شبکه سولانا همچنان پایین است.

چالش کمبود موجودی استیبل‌کوین در شبکه سولانا

سولانا با موجودی استیبل‌کوین به ارزش حدود ۱.۸۸ میلیارد دلار در میان بلاکچین‌های با بیشترین موجودی استیبل‌کوین، در رده پنجم قرار دارد. این رقم معادل تنها حدود ۱.۳۹ درصد از موجودی کل بازار است.

در واقع، سهم بازار این شبکه از نوامبر ۲۰۲۲ تاکنون حتی به ۲ درصد هم نرسیده است. نوامبر ۲۰۲۲ زمانی بود که صرافی FTX سقوط کرد و تاثیری منفی بر معیارهای حیاتی عملکرد سولانا گذاشت.

بر اساس داده‌های DeFiLlama، یو‌اس‌دی‌کوین (USDC) با ۵۵.۵۸ درصد، بیشترین سهم را از موجودی‌ استیبل‌کوین این شبکه در اختیار دارد. در واقع، حجم تراکنش‌های USDC، محرک اصلی افزایش حجم کلی تراکنش‌های استیبل‌کوین در شبکه سولانا بوده است.

سولانا در حال از دست دادن سود‌های به دست‌ آمده در سال ۲۰۲۳

در همین حال، داده‌های کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap) نشان می‌دهند که نزول قیمت توکن SOL ادامه دارد و ارزش آن طی یک هفته، ۵.۴۶ درصد کاهش یافته است.

همچنین، قیمت این ارز دیجیتال برخلاف عملکرد آن در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ که طی آن جهش ۵ برابری داشت، از ابتدای سال جاری، ۱۱ درصد کاهش یافته است. این عملکرد باعث شده تا معامله‌گران دیدگاهی نزولی نسبت به آینده قیمت این دارایی داشته باشند.

بر اساس داده‌های کوین‌گلس (Coinglass)، از آغاز سال ۲۰۲۴، در بیشتر روزها، تعداد پوزیشن‌های شورت از پوزیشن‌های لانگ بیشتر بوده است که منعکس‌کننده احساسات منفی در بازار است.

 

منبع:

رمزارز نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]